
نول گیم یا همون بازی های داستانی توی دنیای امروز خیلی محبوبن و میتونن حس زندگی کردن توی بازی رو به پلیر منتقل کنن، این روزا بیشتر از بازیای آفلاین دیگه طرفدار دارن و هر نول گیم دنیای مخصوص خودشو داره، حالا میخوام ببینیم چطوری که نول گیم تمیز درست کنیم!
اول از همه مهم ترین نکات ساختن ی نول گیم این ۷ تا نکته هست داستان و شخصیت های پررنگ طراحی گرافیکی صداگذاری انتخاب ها برنامه ریزی تست مداوم و امضای مخصوص خود فرد که توی ادامه ی پست دونه دونه به این نکات میرسیم ولی قبلش میخوام غیر از نکات مهم نظر خودمو از نظر کسی که علاقه ی شدیدی به ساخت و انجام بازیای داستانی داره بدونین...
نظر خودم: شما نباید داستانتونو توی ذهنتون نگه دارین، باید بنویسینش یا نقاشیش کنین که بهتر توی ذهنتون بمونه یا بتونین ایراد هاشو متوجه بشین داستانو برای یکی تعریف کنین و از ایده هاش استفاده کنین، فرقی ندارد هوش مصنوعی باشه یا آدم واقعی مهم اینه که کمک کنه داستانتون با سلیقه های مختلف همخونی داشته باشه از رازها و اندینگ های بازیای مختلف الهام بگیرین مثلا نوع آرت ی بازی، پیکسل آرت ی بازیه دیگه، صداگزاری ی بازی دیگه، نکات مخفی ی بازیه دیگه یا حتی میتونین بازی رو گلیچی کنین یا رمز بزارین برای ی اندینگ مخفی ولی داستانو از روش برندارین چون پلیر معمولا دنبال چیزای جدیده
داستان و شخصیت های پررنگ: ی گیمر معمولا برای دور زدن دنیای واقعی و تجربه ی حسی که تو واقعیت نمیتونه دتجربه کنه میاد گیم میزنه واسه همین داستان بازی خیلی مهمه، نباید خیلی خشک و خیلیم سخت باشه، معمولا درجه ی سختی برای بازیای داستانی مهم نیست و مهم اینه که پلیر چی میخواد پس بازی باید ی حالت بین سخت و ساده باشه باید داستان آماده داشته باشین علاوه بر داستان اصلی که حالا ادامه ی پست بهتون میگم چرا شخصیت ها باید حالت واقع گرایانه داشته باشن، نه اینکه تخیلی نباشن اما خیلی عجیب رفتار نکنن، مثلا دغدغه های انسانی داشته باشن حتی اگه ی قدرتیم داشته باشن که پلیر حس کنه خیلی نزدیک به اون شخصیته و کامل درکش کنه مثل بقیه نول گیم های دیگه
طراحی گرافیکی: نوع آرت شخصیت هارو سعی کنین نسبتا شبیه به بازیای دیگه طراحی کنین که پلیر بدش نیاد برای بازی داستانی معمولا نیازی به سه بعدی کردن نیست و همون دو بعدی هم خیلی طرفدار داره ولی اگه علاقه داریم میتونین سه بعدیش کنین پیکسل آرت هم برای بازی گزینه ی مناسبیه ولی خیلی سخت و زمان گیره درحالی که ممکنه نتیجه تمیز تر دربیاد همونطور که گفتیم پلیر باید شخصیت رو درک کنه واسه ی همین حالت چهره خیلی مهمه سعی کنین اول از خودتون عکس بگیرین، بعدش روی کاغذ و بعدش روی دیجیتال آرت یا پیکسل آرت بیارینش که خیلی نتیجه ی بهتری میده، ولی من خودم چون خیلی زمان گیره فقط روی کاغذ و بعدش روی گوشی میکشم بکگراند بازی رو هم با نوع بازی و شخصیت ها مطابقت بدین که حس تو بازی رفتن به پلیر منتقل بشه
صداگذاری: صداگذاری مهم ترین و وقت گیر ترین بخش ماجراست که هم توی بازیای داستانی و هم آنلاینو... خیلی تاثیر داره، بازی باید ی موسیقی بیکلام و ساده داشته باشه و وسطش صداهایی مثل نفس کشیدن، دویدن، قدم زدن، گلیچی شدن، جیغ و چیزای دیگه باشه و بدون صداگزاری انگار ی چیزی کمه موسیقی رو خودتون میتونی با نرف افزار های مختلف درست کنین یا حتی به افراد مختلف بدین که این کار رو براتون بکنن ولی سعی کنین از جاهای مختلف کپی نکنین که حس تکراری بودن بده میتونین حتی دوبلور بیارین تا روی بازیتون صدا بزارن یا حتی از صدای خودتون استفاده کنین
انتخاب ها: گفتم که شما باید ی داستان اضافه علاوه بر داستان اصلی داشته باشین و این بخاطر همین ماجراست، انتخاب های که پلیر ها میکنن مهم ترین بخش ی بازی داستانیه، معمولا هم آسونه و خیلی بازی رو جذاب میکنه پلیر میتونه با انتخاب های خودش شخصیت اصلی رو خوشبخت یا نابود کنه که میتونین با هربار خرابکاری پلیر گلیچ های مختلفی به بازی استفاده کنین ( معمولا برای بازیای ترسناک استفاده میشه ولی ایده ی باحالیه ) معمولا پلیر های بخاطر انتخاب های بازی حاضر میشن چند ساعت بشینن و دیالوگ بخونن واسه همین تاثیر خیلی زیادی داره، حتی میتونین اندینگ های مخفی قرار بدین، مثلا ی کلید گمشده که ی داستانی که احتمال دیدنش خیلی خیلی کمه رو باز کنه
برنامه ریزی: شما باید برنامه ریزی داشته باشین که مثلا بعد این انتخاب حتما این اتفاق بیوفته، شخصیت ها همچین اخلاقی داشته باشن، نرم افزاری که استفاده میشه واسه ساخت بازی باعث کرش کردن بازی نشه و اینا میتونین از ی دفترچه یا حتی نوت گوشیتون استفاده کنین و تقریبا اگه برنامه ریزی نداشته باشین کل پروژه بهم میریزه، میتونین مشورت بگیرین که چه نوع بازی بسازین تا برنامه ریزیشم هم براتون راحت تر و هم سرگرم کننده تر بشه میتونین حتی انیمیشن شخصیت ها هم برنامه ریزی کنین مثلا با راه رفتن به سمت راست با راه رفتن به سمت چپ فرق کنه
تست مداوم: بازیتونو باید قبل از پابلیش کردن بار ها و بار ها پلی بدین تا هم متوجه باگ ها و هم تنوع داستان بشین، بعدشم باید دیباگش کنین که خیلی مهمه و دیباگ کردن باعث میشه پلیر لذت ببره درحالی که برای سازنده ممکنه خیلی خیلی سخت و زمان گیر باشه مثلا من وقتی بازیمو دیباگ میکنم ی بخش دیگه ی بازیم کامل بهم میخوره و مجبور میشم تمام کد هارو پاک کنم و از اول بنویسم واسه همین دیباگ کردن بین برنامه نویس ها تقریبا منفور ترین بخشه حتی تو بعضی شرایط گرافیک بازی به مشکل میخوره مثلا پس زمینه ی پشت شخصیتتون شفاف نمیشه یا توی مختصات اشتباه قرار میگیره
امضای مخصوص خود سازنده: بازی به هیچ وجه نباید کپی از ی بازیه دیگه ای باشه مگر اینکه میخواین ماد بسازین یا فن مید درست کنین، میتونین الهام بگیرین و ی شخصیت مخفی درست کنین که تقریبا با بازیای دیگه مطابقت داشته باشه، میتونین برای بازیتون سایت درست کنین تا مردم از ایونت های بازیتون باخبر بشن برای پابلیش کردن بازی ۴ تا راه هست بازی تحت وب باشه یعنی با گوگل باز بشه بازی ی اپلیکیشن قادر به نصب باشه بازی توی پلتفورم های مختلف آنلاین باشه ( مثل روبلاکس که مردم خودشون بازیای افراد دیگه رو بازی میکنن ) بازی به صورت ماد باشه، یعنی باید فایل رو توی ی بازیه دیگه آپلود کرد تا اجرا بشه
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
برنامه نویس از کجام بیار_ (جدی دلم خواست)
میتونی خودت با اپ های مختلف انتخاب کنی، برای بازی داستانی Ren'py بهترین گزینست، میتونی با ویدیو های یوتیوب یا با کمک هوش مصنوعی یاد بگیری
ایش مرسیییی😭
گیم موردعلاقم خودتون چیه؟
خود من omori و the coffin of Andy and Leyley و the last of us رو دوست دارم