
آموزش آداب دست دادن
بخش اول: آداب صحیح دست دادن تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی شخصی را برای اولین بار ملاقات می کنید چه رفتاری باید از خود نشان دهید؟ آیا باید شما اول دستتان را به سوی او دراز کنید یا باید منتظر باشید طرف مقابلتان اول پیشقدم شود؟ این ها سوالات مشترکی هستند که که اکثر افراد در ذهن شان دارند. روش مناسب و صحیح دست دادن، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که ایجاد یک حس اولیه ی خوب در بسیاری از موقعیت های اجتماعی و شغلی، ضروری است. ترکیبی از زمان بندی مناسب و تکنیک صحیح، شما را در چشم کسی که با او دست می دهید، بالا می برد. دست دادن با یک شخص، به شما این فرصت را می دهد تا حس صمیمیت و دوستانه خود را به او منتقل سازید فرقی ندارد او همسایه شما باشد یا شما در حال آغاز شغل جدید تان باشید. پیش از اینکه با افراد غریبه دست دهید، قبل از آن، روش صحیح دست دادن را با خانواده و دوستانتان تمرین کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد در ابتدا شما را از نحوه دست دادنتان قضاوت می کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که دست دادن شما، اعتماد به نفس و شخصیت خوشایندی از شما به او نشان دهد.
موقعیت هایی که باید دست دهید: معرفی اولیه مصاحبه شغلی دیدن کسی که مدت زیادی است که او را ندیده اید احوال پرسی با میهمانان زمانی که شما میزبان هستید احوال پرسی با میزبان زمانی که شما میهمان هستید هنگام خداحافظی با دوستان یا همکارانتان هنگام دیدار با اعضای خانواده تان هنگامی که شخص مقابل دستش را به منظور دست دادن، به سمت شما دراز می کند
باید بدانید که در چه زمانی شما باید آغازگر باشید. هنگامی که شخص مقابل از شما بزرگتر است یا از لحاظ منصب در مقام بالاتر از شما قرار دارد، شما باید پیشقدم شوید. به عنوان مثال، هنگامی که به مصاحبه شغلی می روید، مصاحبه کننده باید آغازگر باشد اما هنگامی که با پدرتان دیدار می کنید، شما باید اول دستتان را دراز کنید. اگر اشتباهی، شما اول دستتان را دراز کردید، دست خود را عقب نکشید چون این بی ادبی محسوب می شود و ممکن است ناخوشایند باشد. بعد از آن لبخند بزنید، به معرفی خود ادامه دهید و عذرخواهی نکنید
بایستید و ارتباط چشمی برقرار کنید اگر نشسته بودید، قبل از اینکه دستتان را دراز کنید، از جایتان برخیزید. این نشان دهنده ی احترام است. تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید تا نشان دهید که از بودن در جایی که هستید، خوشحال هستید. آرامش داشته باشید تا از بروز این احساس که شما برای رفتن عجله دارید، جلوگیری کنید. اگر در حال راه رفتن هستید، توقف کنید. قبل و در حین دست دادن، احوال پرسی کنید. اگر کف دستتان مرطوب است، دست دادن را به تعویق بیندازید. احوال پرسی شما باید اینگونه باشد؛ مثلا، از دیدار با شما خوشحال هستم.
به منظور به خاطر سپردن نام فرد دیگر، ممکن است بخواهید در طی صحبتتان چند بار آن را تکرار کنید: یک بار در حین دست دادن اولیه، کمی بعد و دوباره در هنگامیکه قصد خداحافظی دارید. این باعث ایجاد یک تاثیر بسیار قوی و مثبت خواهد شد، زیرا افراد دوست دارند بدانند شما به اندازه کافی علاقه مند هستید تا نام آن ها را به یاد بیاورید.
دست دادن شما باید محکم باشد شما نباید سست دست بدهید چون این، ضعف شما را به طرف مقابل نشان می دهد. با این حال، این به آن معنا نیست که شما باید دست فرد دیگر را له کنید. محکم دست بدهید اما نه اینکه فشار زیادی به دست او وارد کنید.
دست دادن، باید حدودا ۲ تا ۵ ثانیه طول بکشد اغلب افراد دست دادن کوتاه تر را ترجیح می دهند. مراقب این موضوع باشید به خصوص اگر طرف مقابلتان در موقعیت برتر شغلی یا اجتماعی نسبت به شما، قرار دارد. اگر فرد دیگر بیش از پنج ثانیه دست خود را بر روی دست شما نگه دارد، مودبانه دست خود را بردارید. تماس چشمی و یک حالت خوشایند را حفظ کنید تا یک تعامل مثبت را حفظ کنید. مراقب باشید کدام دستتان را برای دست دادن دراز می کنید اکثر مردم از دست راستشان استفاده می کنند مگر اینکه دلیلی برای استفاده از دست چپ داشته باشند. در حالت عادی، دست سمت چپ شما باید قابل مشاهده باشد. دست چپتان نباید توی جیبتان باشد، چون این حالت تدافعی به نظر می رسد. در بیشتر موقعیت های شغلی، نباید از دست چپ خود برای لمس بازوی فرد دیگر استفاده کنید یا دست او را بگیرید. با این حال، در یک محیط خصوصی و دوستانه، این کار ایرادی ندارد.
در هنگام دست دادن، دستتان را به بالا و پایین حرکت دهید حرکت بالا به پایان دست هنگام دست دادن دست فرد مقابل را به طرفین حرکت ندهید. بیشتر از سه مرتبه دست او را بالا پایین نبرید چون ممکن است حس ناخوشایندی به او دست دهد و احساس ناراحتی کند.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
خیلی کاربردیه مخصوصا اینکه دخترای مدرسمون همش با هم دست میدن
خوشحالم برات مفید بود :))