

شروع مسیر تاریخچه بازی های ویدیویی جالب است بدانید، قبل اینکه پای بازی های ویدیویی به خانههای ما باز شود، تقریبا به مدت ۱۰ سال فقط در آزمایشگاههای ریاضی و فیزیک یافت میشدند. در این آزمایشگاهها کامپیوترهایی به بزرگی یک اتاق کامل وجود داشت که پیشتر در جریان جنگهای جهانی برای رمزگشایی پیامهای جبهه مقابل به کار میرفتند. معمولا از بازی OXO به عنوان اولین بازی کامپیوتری یاد میشود. OXO در سال 1952 توسط پروفسور بریتانیایی ای. اس. داگلاس ساخته شد. این پروژه بخشی از پایاننامه دکتری وی در دانشگاه کمبریج بود. علاوه بر آن، در سال ۱۹۵۸ ویلیام هگنباتوم، فیزیکدان آمریکایی، بازی “تنیس دو نفره” را ساخت که بر روی دستگاهی به نام آسیلوسکوپ قابل اجرا بود. دستگاهی که تفاوت قابل توجهی با کنسولهای امروزی دارد. با پیشرفت کامپیوترها و افزایش تعداد آنها، رفته رفته راهشان به دانشگاهها باز شد. دانشجوها در نقاط مختلف میتوانستند به کمک تکنولوژی روز، خلاقیت و ابتکار خود را بر روی پروژههای جدید متمرکز کنند. چندتا از این پروژهها در نهایت به ساخت بازی های کامپیوتری منتج شدند. به این ترتیب در سال 1962، بازی رایانهای “!Spacewar” در دانشگاه MIT و توسط دانشجویان ساخته شد.

ورود اولین کنسولها به تاریخچه بازی های ویدیویی در سال ۱۹۶۷ مهندس آلمانی رالف بایر به همراه همکارانش، نمونه اولیهای از یک سیستم بازی کامپیوتری چندکاربره طراحی کردند که شامل بازیهای متعددی بود. این دستگاه که اولین کنسول بازی قابل اتصال به تلویزیون بود، “Brown Box” نامیده شد. دستگاه Brown Box به دلیل تازگی و ناآشنایی برای خریداران، هیچوقت نتوانست شهرت تجاری لازم را به دست بیاورد و تبعا بعد گذشت چند سال به فراموشی سپرده شد. هرچند که یکی از 28 بازی موجود بر روی Brown Box، ایده ساخت بازی Pong را به سازندگان شرکت آتاری داد و پانگ در سال 1972 به بازار بازیهای ویدویی آرکید راه یافت. دستگاههای بازی آرکید، جعبههایی حاوی بازی ویدیویی هستند که با سکه کار میکنند. این دستگاهها سابقا در کلوبهای بازی و هماکنون در شهربازیها یافت میشوند. در سال 1977 شرکت آتاری، دستگاه آتاری 2600 که به سیستم کامپیوتر ویدیویی (Video Computer System) معروف بود را ساخت. این کنسول خانگی شامل دسته (joystick) و نوار بازی قابل تعویض بود. علاوه بر این، به دلیل بهرهگیری از تکنولوژی تصویر رنگی، موفق به شروع جریان جدیدی در بازار کنسولهای بازی های رایانه ای شد.

تاریخچه بازی های ویدویی با اولین پسرفت کوتاهمدت در بازار مواجه میشود در این بخش از تاریخچه بازی های ویدیویی به بررسی اولین افت درآمد بازار میپردازیم. در سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ به دلیل تعداد زیاد بازیهایی که کم و بیش مشابه بودند و جذابیتشان روز به روز برای عموم کمتر میشد، توجه مردم به این صنعت کاهش یافت. هر چند که این افت درآمد، کمی بعد در سال ۱۹۷۸ با ورود موج جدیدی از بازیهای آرکید به بازار و به کمک بهرهگیری از تکنولوژی تصویر رنگی جبران شد.

رکود بازار در تاریخچه بازی های ویدیویی در سال 1983 صنعت بازیهای کامپیوتری آمریکای شمالی به دلایل متعددی دچار افت درآمد و در نهایت رکودی کوتاهمدت شد. اشباع بازار کنسولهای بازی و افزایش تعداد بازی های ویدیویی بیکیفیت مانند E.T. از دلایل مهم این اتفاق بودند. E.T. یکی از بازیهای ساخته شده توسط شرکت آتاری بود. این بازی با تبلیغات گسترده همه را مشتاق عرضه کرده بود، اما نهایتا از تمامی جوانب شکستی تمام عیار را رقم زد. این افت درآمد بازار در طول چند سال باعث ورشکستگی بسیاری از شرکتهای سازنده بازیهای ویدیویی و کنسولهای خانگی شد. اما نهایتا در سال 1985 بازار، روند بهبود را از سر گرفت. این روند با انتشار سیستم سرگرمی نینتندو (Nintendo Entertainment System: NES) در آمریکا شروع شد. NES دارای گرافیک 8 بیتی، رنگ، صدا و گیمپلی تقویت شده و بهتری نسبت به کنسولهای پیش از خود بود. با توجه به نقش کلیدی شرکت نینتندو به عنوان بازیگری پرقدرت در تاریخچه بازی های رایانه ای، قصد دارم در اسلاید بعد کمی درباره ان توضیح دهم

نقش نیتندو در تاریخچه بازی های ویدیویی به عنوان ناجی بازار . همه ما کمپانی نینتندو را با شخصیت ماریو و دیگر بازیهای ویدیویی معروف مثل Metroid، Legend of Zelda و Super Smash Bros میشناسیم، اما جالب است بدانید که این شرکت فعالیت خود را به عنوان سازنده کارتهای بازی در 1889، بیش از 50 سال قبل از اختراع بازی های ویدیویی، شروع کرد. خدمات شرکت نینتندو به بازار بازی های ویدیویی فقط محدود به نجات این بازار در سال 1985 نمیشد. نینتندو همچنین موفق شد با تصویت قوانین ناظر بر کار تولیدکنندههای بازی، از تولید بازیهای متعدد اما بیکیفیت جلوگیری کند. در سال 1989 نینتندو با معرفی دستگاه 8 بیتی Game Boy که شامل بازی معروف تتریس بود، موج جدیدی از شهرت را برای خود رقم زد.

نبرد کنسولها در تاریخچه بازی های ویدیویی در سال 1989، کمپانی سگا (Sega) کنسول 16 بیتی جنسیس را تولید و در آمریکا شمالی پخش کرد. جنسیس با برتری که نسبت به NES داشت، به کمک بازاریابی هوشمندانه شرکت Sega و در نهایت با نشر بازی سونیک جوجه تیغی (Sonic the Hedgehog) توانست با سرعت زیاد از رقبای قدیمی خود پیشی بگیرد. البته در این زمان، نینتندو هم از قافله عقب نماند و در سال 1991 با پخش Super NES، کنسول 16 بیتی، در آمریکا شمالی اولین جنگ کنسولهای بازی را آغاز کرد. از اوایل تا نیمه دهه 1990 انبوهی از بازیهای محبوب بر روی هر دو از این کنسولها منتشر شدند. در اواسط دهه 1990 میلادی کنسول جنسیس به دلیل آرشیو غنیتر بازیها، قیمت مناسب و بازاریابی موفق، در بازار بازی های ویدیویی آمریکا شمالی از Super NES پیشی گرفت. البته با وجود کسب رتبه یک فروش در آمریکا، Sega نتوانست مشابه این شهرت را در ژاپن کسب کند.

قانونگذاری در تاریخچه بازی های ویدیویی یکی از مهمترین اتفاقات در تاریخچه بازی های ویدیویی به دلیل انتشار بازیهای Street Fighter II و Mortal Kombat به روی کنسول جنسیس رخ داد، بازیهایی که شامل صحنههای خشونتآمیز بودند و انبوهی از شکایات را برای کمپانی Sega رقم زدند. البته که این اتفاق باعث برداشت قدمی بزرگ به سمت بازاری قانونمند برای بازیهای ویدیویی شد. در پاسخ به شکایات و دادگاههای برگزار شده در خصوص خشونت موجود در بازیهای کنسول جنسیس، شرکت سگا در ۱۹۹۳ “شورا تعیین ردهبندی سنی بازی های ویدیویی” را تاسیس کرد که مسئولیت تعیین رده سنی برای بازیهای این کنسول را بر عهده داشت. شورای رده بندی شرکت سگا باعث به وجود آمدن ایده تاسیس “هیئت ردهبندی نرم افزارهای ژانر سرگرمی” شد. این هیئت علاوه بر نظارت بر کل صنعت بازیسازی، تا به امروز مشغول به ردهبندی محتوایی بازیهای ویدیویی است.
ممنون که تا اینجا اومدید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
درود! روالید 🤗
اگر نیازی به سکه دارید یا قصد باز کردن حساب داخل تستچی دارید.
حتما ب پرف من سر بزنید کوکفرنگی 🍓
کلی آپشن جدید به بانک کوکفرنگی اضافه شده🤞🏻🙂
💵🍓بانک کوکفرنگی🍓💵
میبینمتون بدرود💛⛓
کارمند بانک تهتهبری 🫐
☆تست محشر بود😍❤️💜
☆مایل به پین؟👽
بچه ها یادم رفت کامنت بزارم😂😂
اوکی ولی بهترین مطلبی بود ک تا الان خونده بودم..
خعلی هم عالی
👍
مامان من میگه قبلا آتاری داشت و بازی E.T. هم داشت. میگفت خیلی بازی مضخرفی بود چون اصلا معلوم نبود باید چیکار کنی.😔🎮