در این پست شما با پرفروش ترین آلبوم دنیا ، آلبوم تریلر ، آشنا خواهید شد . این آلبوم متعلق به هنرمند آمریکایی ، مایکل جکسون میباشد . امیدوارم از مطالعهء این پست لذت ببرید .
تریلر (به معنای هیجانانگیز و دلهرهآور) ششمین آلبوم استودیویی خوانندۀ آمریکایی مایکل جکسون است که در ۳۰ نوامبر ۱۹۸۲ از طریق اپیک رکوردز منتشر شد. این آلبوم برندهٔ تعداد رکوردشکن ۸ جایزهٔ گرمی شد. تریلر تنها یک سال پس از انتشارش، به پرفروشترین آلبوم تاریخ موسیقی جهان تبدیل شد و هنوز هم این مقام را با اختلاف زیادی (تقریباً ۱۵ میلیون نسخه) نسبت به دومین آلبوم پرفروش حفظ کردهاست. برآورد فروش جهانیِ تریلر تا به امروز بیش از ۷۰ میلیون نسخه است. البته برخی منابع فروش جهانی آن را تا ۶۶ میلیون نسخه برآورد میکنند. تریلر تا سال ۲۰۱۸، با فروش ۳۳ میلیون نسخه، برای ۳۵ سال پرفروشترین آلبوم تاریخ موسیقی آمریکا بود. ۴ آهنگ از ۹ آهنگ داخل این آلبوم، توسط خود مایکل جکسون سروده شدهاست. ضبط این آلبوم از آوریل تا نوامبر ۱۹۸۲ در استودیو وستلیک در لس آنجلس با بودجه تولید ۷۵۰هزار دلار صورت گرفت. تریلر برجستهترین آلبوم — غیر موسیقی متن — در تاریخ تأسیس بیلبورد ۲۰۰ است. تریلر جزئی از فرهنگ عامهٔ جهان و بهخصوص آمریکاست و تأثیر ماندگاری بر آن گذاشتهاست. زندگینامهنویس، جی. رندی تارابورلی توضیح میدهد: در برخی مواقع، فروش تریلر مثل یک کالای لوکس نیست، بلکه همانند یک کالای ضروری در هر خانهای پیدا میشود… تریلر احتمالأ شنیدهشدهترین ضبط تمام تاریخ است. آلبوم تریلر، مایکل را به مهمترین و برجستهترین هنرمند و سرگرمیساز قرن ۲۰ تبدیل کرد. او با انتشار این آلبوم سدهای نژادپرستی را شکست، سبکهای موسیقی را دگرگون کرد، به هنرمندان سیاهپوست اعتبار داد و ساختار موزیک ویدئوها را برای همیشه و به صورت بنیادی تغییر داد. رئیسجمهور وقت آمریکا، رونالد ریگان نیز به خاطر تقدیر از مایکل، او را به کاخ سفید دعوت کرد و موفقیتش را «یک رؤیای آمریکایی محقق شده» نامید. همچنین تریلر اهمیت آلبومهای موسیقی را که تا آن زمان توجه زیادی به آنها نمیشد بالا برد. در سال ۲۰۰۸ به مناسبت بیستوپنجمین سالگرد انتشار تریلر، آلبومی با عنوان تریلر ۲۵ منتشر شد که در آن ایکان، کانیه وست، ویل.آی.ام و فرگی شرکت داشتند. وبگاه اماسانبیسی آلبوم تریلر را «برترین آلبوم تاریخ موسیقی جهان» میداند. آلبوم تریلر در سال ۲۰۰۸، توسط کتابخانهٔ کنگرهٔ آمریکا، تحت عنوان «اثر برجستهٔ فرهنگی و تاریخی ماندگار» به فهرست گنجینهٔ ملی ضبط آمریکا اضافه شد.
تریلر در بین ماههای آوریل تا نوامبر ۱۹۸۲ میلادی (فروردین تا آذر ۱۳۶۱)؛ به مدت ۶ ماه و با بودجهٔ ۷۵۰ هزار دلار ضبط گردید. جکسون ضبط آلبوم را به کمک تهیهکنندهٔ سرشناس، کوئینسی جونز آغاز کرد. آنها بر روی ۳۰۰ ترانه کار کردند که در آخر ۹ تا از آنها بر روی آلبوم قرار گرفتند. ۴ تا از ترانههای آلبوم توسط خود مایکل سروده شدهاست: «بیلی جین»، «بزن به چاک»، «میخوای چیزی رو شروع کنی» و «آن دختر مال من است». برخلاف دیگر خوانندگان، جکسون متن و موسیقی ترانههایش را بر روی کاغذ نمینوشت بلکه اول آنها را در ذهنش میپروراند و بعد درون یک ضبط صوت، ضبط میکرد. مایکل مصمم بود که تریلر را به بهترین آلبوم جهان تبدیل کند. اما جونز به مایکل گفت که بهخاطر رکود صنعت موسیقی، بعید است که تریلر بتواند موفقیت غیر معمول را به دست بیاورد. یادم میآید یکبار، هنگامی که بر روی تریلر کار میکردیم، با کوئینسی جونز، تهیهکننده و راد تمپرتون، نویسندهٔ ترانهٔ «تریلر» در استودیو بودیم. من داشتم پینتبال بازی میکردم. یکی از آنها ازم پرسید: «اگر این آلبوم به اندازهٔ آلبوم غیر معمول خوب از آب درنیاید، مأیوس میشوی؟» یادم میآید که ناراحت شدم. از اینکه این سؤال، حتی پرسیده شده بود، ناراحت شدم. به آنها گفتم: تریلر باید از غیر معمول بهتر باشد… میخواهم این آلبوم، پرفروشترین آلبوم تمام دورانها بشود و آنها شروع کردند به خندیدن. ظاهراً این خواسته به نظر آنان، غیر واقع گرایانه میآمد. روابط دوستانهٔ کوئینسی جونز و مایکل جکسون در طول ضبط آلبوم تیره شد. کوئینسی اعتقاد داشت که «بیلی جین» برای منتشر شدن در آلبوم مناسب نیست اما مایکل با او مخالفت میکرد. کوئینسی از «بیلی جین» متنفر بود و برای او این سؤال مطرح بود که چرا یک طرفدار مزاحم میتواند برای مایکل این قدر مهم باشد. او از مایکل خواست تا قسمت طولانی موسیقی ابتدای ترانهٔ «بیلی جین» را کوتاهتر کند اما مایکل گفت که همین قسمت اولش است که او را به رقص وادار میکند. جکسون میخواست آلبومی خلق کند که «هر آهنگش هیجانانگیز» باشد تا بتواند معنی تریلر (به فارسی: دلهرهآور یا هیجانانگیز) را به خوبی نشان دهد. جکسون و جونز میخواستند برای قطعهٔ «بزن به چاک» یک موسیقی راک که تمام انواع را پوشش دهد بسازند به همین علت هفتهها به دنبال گیتاریستی مجرب بودند تا با او ترانه را بسازند. سرانجام ادی ون هیلن از گروه موسیقی راک ون هیلن به عنوان گزینهٔ مناسب انتخاب شد. راد تمپرتون، نویسندهٔ ترانهٔ «تریلر»، در ابتدا نام ترانه را «استار لایت» یا «مرد نیمهشب» گذاشته بود اما در آخر موافقت کرد که نام آن را «تریلر» بگذارند. قسمت انتهایی ترانهٔ «تریلر» را هم وینسنت پرایس دکلمه کردهاست. همچنین لاتویا و جنت جکسون در ترانهٔ «پی. وای. تی.» خوانندگان پسزمینه هستند. زمانی که ۹ ترانهٔ آلبوم آماده شد، کوئینسی و مایکل از نتیجهٔ کار ناراضی بودند. آنها از طرف کمپانی ضبط هم، سخت تحت فشار بودند که هرچه زودتر، آلبوم را به اتمام برسانند.
وقتی که کمپانی به شما فشار میآورد که هرچه زودتر کار را تمام کنید، معنایش این است که شما واقعاً تحت فشارید؛ و ما را هم تحت فشار قرار داده بودند. آنها گفتند که این آلبوم باید درست در یک تاریخ معین به پایان برسد. انجامش بدهید یا بمیرید؛ بنابراین ما در موقعیتی قرار گرفتیم که داشتیم خودمان را میکشتیم تا کار را درست در زمان تعیین شده به پایان برسانیم. بر روی میکس آهنگها خیلی سازش کردیم و همینطور اینکه کدام آهنگها قرار است بر روی آلبوم قرار بگیرند. آنقدر از سر و ته آهنگها زدیم تا بالاخره کل آلبوم یک چیز بیسروته شد… وقتی بالاخره به آهنگهایی که قرار بود بر روی آلبوم قرار بدهیم، گوش دادیم، آهنگ «تریلر» آن قدر به نظرم افتضاح آمد که به گریه افتادم. ما سخت تحت فشار بودیم زیرا در همان زمان که سعی میکردیم تریلر را به اتمام برسانیم، در حال کار بر روی کتاب گویای ئی.تی. موجود فرازمینی بودیم و آن را هم باید در زمان تعیین شده به پایان میرساندیم. مثل این بود که تمام آدمهایی که در استودیو بودند با هم جنگ داشتند. ما به حقیقت تلخی دست یافتیم که میکس آهنگهای تریلر به درد نمیخورد … همانجا در استودیو نشستیم. استودیوی «وست لیک» در هالیوود؛ و به تمام آهنگهای آلبوم گوش دادیم. من از شدت غم، ویران شده بودم. تمامی احساسات سرکوب شدهام را به یکباره بروز دادم. عصبانی شدم و اتاق را ترک کردم. به کارمندانم گفتم که «ما این آلبوم را منتشر نمیکنیم. با سیبیاس تماس بگیرید و بگویید که آنها این آلبوم را دریافت نمیکنند. ما این آلبوم را به آنها نمیدهیم». آنها دوباره شروع به میکس ترانهها کردند و روی هر کدام از ترانهها یک هفتهٔ دیگر وقت گذاشتند. در آخر فهمیدم که باید تمام آلبوم را دوباره از اول میکس کنم. وقتی این کار انجام شد؛ بوووم! تریلر مثل بمب صدا کرد و تمامی رقبا را در آمریکا کنار زد … تریلر پروژهٔ پرزحمتی بود. از ۳۰۰ آهنگی که مایکل جکسون برای منتشر کردن در این آلبوم ضبط کرده بود اما هرگز در آن منتشر نشد میتوان به آهنگهای «چرخ و فلک» ، «خط شب» ، «او (دختر) مزاحم است» ، «خیابان داغ» و «نمایش خنده» اشاره کرد.
گیل فریسن، رئیس کمپانی «آیاَنداِم» میگوید: «کل صنعت موسیقی از موفقیت تریلر بهره برد». جکسون با تریلر، صنعت موسیقی را از لحاظ هنری، تجاری و درآمدزایی متحول نمود. در زمان انتشار آلبوم تریلر، خوانندگان و مردم بیشتر به تکآهنگها اهمیت میدادند اما تریلر باعث افزایش اهمیت آلبومهای موسیقی شد. او ثابت کرد که تمام تکآهنگهای یک آلبوم میتواند موفق باشد. شبکهٔ تلویزیونی ویاچوان این اتفاق را اینگونه توضیح میدهد: «در بازاری که در آن تکآهنگها جولان میدادند؛ تریلر اهمیت و توجه را نسبت به آلبومها بالا برد. در عین حال، پرفروش شدن چندین تکآهنگ از این آلبوم، تصوری را که در مورد تعداد تکآهنگهای موفق یک آلبوم رواج داشت، تغییر داد». روزنامهٔ تایم میگوید: «موج تریلر بهترین سالها را از زمان اوایل سال ۱۹۷۸ برای صنعت موسیقی از نظر تجاری به ارمغان آورد؛ زمانی که صنعت موسیقی درآمد کلی معادل ۴٫۱ میلیارد دلار داشت». نیویورک تایمز تأثیر تریلر را همانند بازگشت اعتماد به نفس به روح صنعتی که، توسط «ویرانههای جنبش پانک و سبک فرمالیتهٔ پاپ کامپیوتری» محدود شده بود، توصیف کرد و تأثیر جکسون را تنها ۱ سال پس از انتشار تریلر این گونه بیان کرد: «ستارهٔ آثار ضبط شده، رادیو و ویدئوهای راک. گروه نجاتی تکنفره برای صنعت موسیقی. آهنگسازی که بنیان موسیقی را برای یک دهه دگرگون میکند. رقصندهای با گرانقدرترین پاها در مسیر و خوانندهای که فراتر از هر سلیقه، سبک و همچنین تعصب نژادی پیش میرود». نیویورک تایمز مایکل را در سن ۲۵ سالگی، «پدیدهای در عرصهٔ موسیقی» خواند و گفت: «در دنیای موسیقی پاپ، مایکل جکسون یک طرف و بقیه در طرف دیگر هستند». تنها چندی پس از انتشار آلبوم، روزنامهٔ نیویورک تایمز نوشت: «جکسون بزرگترین پدیده از زمان بیتلزها است. او محبوبترین پدیده پس از الویس پریسلی است و شاید محبوبترین هنرمند سیاهپوست برای همیشه باقی بماند». مایکل چندی بعد به موفقترین و محبوبترین هنرمند و سرگرمیساز جهان در تمام دورهها تبدیل شد. همچنین بسیاری از صاحبنظران موسیقی همانند بری گوردی، مؤسس شرکت موتاون رکوردز از او به عنوان «بزرگترین و عظیمترین سرگرمیساز و صحنهگردان جهان در کل تاریخ» یاد میکنند.
بعد از مرگ مایکل جکسون در ۴ تیر ۱۳۸۸، آلبوم تریلر، رکوردهای جدیدی ثبت کرد. در ۵ روز اول مرگ مایکل، از آلبوم تریلر بیش از ۱۰۰ هزار نسخه فروش رفت و آلبوم توانست در رتبهٔ ۲ جدول برترین آلبومهای کاتولوگ بیلبورد قرار بگیرد. فروش ترانههای این آلبوم در ۵ روز اول مرگ مایکل از طریق اینترنت نیز او را به اولین شخصی تبدیل کرد که در عرض یک هفته، ۱ میلیون نسخه از ترانههایش در اینترنت به فروش رفت. آلبوم تریلر با فروش ۱٬۲۷۰٬۰۰۰ نسخه در آمریکا، ۱۴مین آلبوم پرفروش سال ۲۰۰۹ آمریکا بودهاست.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
عالی بود🎀
خسته نباشید 🎀🩷
وی گوگولی تو به پستای همه اینو گفتیییی
. حمایت خواستی در خدمتم🎀🎀
تو خیلی ماهی منم دیروز حالم بد بود سر پستم انقد مهربون بودی که درکم کردی خیلی خوبیی💞💘
وای فداتشم من. هر موقع حالت بد بود من هستم🩷🩷