
فکر کنید دنیایی فراتر از رنگ روغن و بوم نقاشی! در این مطلب، باهنرهایی آشنا میشوید که از مرزهای تخیل میگذرند و تعجب شما را برمیانگیزند. از موارد غیرمنتظره تا تکنیکهای شگفتانگیز، آمادهی سفر به دنیای عجیبترین هنرهای جهان هستید؟

«پرتره با چکش و شیشه» سایمون برگر هنرمند معاصر سوئیسی ثابت کرده است که همنشینی چکش و شیشه همیشه به خرابکاری منجر نمیشود. او شیشه و چکش را جایگزین بوم، قلممو و رنگ کرده است و با ضربات چکش روی شیشه، پرتره و آثار منحصربهفردی میسازد که یک تکنیک هنری کاملا جدید است. این هنرمند برای شروع کارش بعد از عکسبرداری از مدلهای مدنظر خود یک طرح اولیه را روی شیشه پیاده میکند و بعد از آن باید با ظرافت با چکش روی شیشه بکوبد تا به وسیله ترکهای ایجادشده روی سطح، یک چهره بسازد. حساسیت کار سایمون زیاد است و یک اشتباه کافی است تا کل کار خراب شود. او با آزمون و خطا به این سبک رسیده است و بعد از چندین سال کار، میداند برای عمق مدنظرش باید دقیقا چندبار و با چه شدتی به شیشه ضربه بزند. البته در چندسال اخیر این هنرمند برای کم کردن خطر شکستن شیشه، از شیشه لمینت استفاده میکند. این نوع شیشه یک لایه پلاستیکی دارد و با ضربه، از هم نمیپاشد اما باز هم تضمینی در کار نیست که مشکل دیگری پیش نیاید

«نقاشی با ردپا روی برف» همه هنرتان در یک روز برفی به ساخت انواع و اقسام آدمبرفی و گلولههای برفی ختم میشود، بد نیست بیشتر با هنر نقاشی روی برف با رد پا آشنا شوید. «سایمون بک» یکی از جدیترین هنرمندان برفی جهان است که برای طراحی منظره و ساخت مجسمههایی از شن و برف شناخته می شود. سایمون انگلیسی و مهندس نقشهبرداری است و شاید این موضوع و قدرت زیاد خیال، به او کمک کرده تا بتواند با راهرفتن هدفدار روی برف به وسیله ردپاهای خود تابلوهای عظیم برفی بسازد. او اسم هنرش را اژدهای برفی گذاشته است و در هر زمستان 30 نقاشی عظیم برفی را در دامنه کوه آلپ خلق میکند. او گاهی برای تکمیل آنها حدود 48 کیلومتر روی برف پیادهروی میکند و 10 ساعت وقت میگذارد. سایمون از قطبنما برای اندازهگیری مراحل موردنیاز طرحهای هندسی برف استفاده میکند

«استرینگ آرت» با میخ و نخ میخ و نخ از ابزار کار «استرینگ آرت» است. بوم نقاشی، دیوار یا هر سطحی میتواند زمینه کار هنرمندان این رشته باشد. در «استرینگ آرت» هنرمند، نخ یا طنابهایی با ضخامتهای مختلف را به میخهایی که با طراحی و نقشه قبلی روی یک سطح کوبیده شدهاند، بههم وصل و در نهایت به وسیله نخهای عبور داده شده، طرح مدنظر خود مانند یک پرتره یا شکل هندسی را خلقمیکند. هنرمندان این رشته برای ایجاد سایه و بالابردن وضوح اثر گاهی یک مسیر را چندبار تکرار میکنند تا در بعضی قسمتها نخها ضخیمتر به چشم بیایند و سایه ایجاد شود. جالب اینکه «مری اورست» معلمی بود که در پایان قرن نوزدهم این هنر را برای ساده فهمکردن ریاضی خلق کرد تا بچهها بتوانند با مفهوم خطوط، زاویه و تقاطع بیشتر آشنا شوند. این طور شد که هنر به کمک ریاضیات آمد و بعد از مدتی در اواخر دهه 1960 میلادی استرینگ آرت به عنوان یک هنر تزیینی هم شناخته شد و کمکم محبوبیتی چشمگیر پیدا کرد.

«نقاشی با ماسه» برای این که بهتر با نقاشی با ماسه آشنا شوید، بهتر است تعریف یونسکو از این هنر را بدانید: «یک سنت گرافیکی غنی و پویا که به عنوان وسیلهای برای ارتباط بین اعضای حدود 80 گروه زبانی مختلف ساکن جزایر مرکزی و شمالی وانواتو توسعه یافته است. این نقاشیها همچنین به عنوان ابزارهای یادگاری برای ضبط و انتقال آیینها، افسانههای اساطیری و اطلاعات شفاهی فراوانی درباره تاریخهای محلی، کیهانشناسی، نظامهای خویشاوندی، چرخههای آواز، تکنیکهای کشاورزی، طراحی معماری و صنایع دستی و الگوهای رقص عمل میکنند. بیشتر نقاشیهای شنی دارای چندین کارکرد و لایههای معنا هستند؛ میتوان آنها را بهعنوان آثار هنری، مخزن اطلاعات، تصویرسازی برای داستانها، امضاها یا صرفاً پیامها و موضوعات تفکربرانگیز خواند.» یونسکو نقاشی ماسه را به عنوان شاهکار شفاهی و ناملموس میراث بشری وانواتو در جنوب اقیانوس آرام به ثبت رسانده است

«هنرنمایی با درهمتنیدن نهالهای نازک» هرکاری را که میتوان با یک مداد انجام داد، میتوان با یک چوب هم انجام داد. این عقیده پاتریک دوگرتی هنرمند آمریکایی است که به وسیله نهالهای نازک در طبیعت و درهمتنیدن و بافتن آنها آثار و مجسمههای چوبی بسیار بزرگی را در شکلهای مختلف خلق میکند. او در رشته مدیریت بهداشت و بیمارستان تحصیل کرده بود اما به قول خودش بعد از تحصیل در رشته تاریخ هنر و مجسمهسازی تصمیمگرفت کتوشلوار را کنار بگذارد و کارش را در طبیعت شروع کند. پاتریک برای ساخت مجسمههای خود از بوتههای کوچک و رونده که در جنگل ریخته شدهاند، استفاده میکند و به این ترتیب برای خلق این آثار هنری، درختی قطع نمیشود. او ابتدا کارش را در حیاط خانهاش و با ساخت آثار کوچک و ظریف شروع کرد تا تکنیکهای ابتدایی را تمرین کند و مهارتش را بالاببرد و حالا برای انتقال شاخه ها و بوتههای نازک مورد نیاز در ساختن سازههای درهمتنیده چوبی به خودروهای سنگین نیاز است. پاتریک بیش از 30 سال مشغول این کار است و بیش از 300 اثر هنری در سراسر جهان ساخته و مورد تحسین قرارگرفته است

«هنر دیجیتالی با اکسل» تاتسو هوریوچی پیرمرد بازنشسته و 80 ساله ژاپنی، به این فرضیه که تنها جای اعداد و ارقام در اکسل است، پایان داد. او در دوران کاری خود علاقهای به استفاده از اکسل نداشته و تنها شاهد رسم نمودارها به وسیله اعداد در این نرمافزار آفیس توسط همکارانش بوده است. تاتسو بعد از بازنشستگی تصمیم گرفت نقاشی را به اکسل بیاورد و در 60 سالگی، خود را به این وسیله به چالش بکشد. او در مصاحبهای گفته: «من انتظارش را نداشتم که نقاشیام فورا بهتر شود، بنابراین یک برنامه ۱۰ ساله برای خودم ریختم. در ۳ سال اول تمرکزم را روی کشیدن چیزهایی در اکسل گذاشتم که میتوانستم ببینم مثل سبزیجات از جمله هویج، ترب ژاپنی و علفهای وحشی. طی ۳ سال بعدی ترکیب کردن آن ها با نقوش هنری دیگر را تمرین کردم که تبدیل به یک نقاشی کامل شود.» او 20 سال است که در اکسل نقاشی میکند و توانست جایزه بزرگ رقابتهای هنری آتوشیب اکسل را ببرد
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
آاااااخ!!!
اون چکشششش