چرا با اینکه دلمون نمیخواد، بازم میگیم «باشه»؟ چون «نه» گفتن سخته. این مطلب رو بخون تا بدون ترس «نه» بگی. 🤍
یه هنر واقعی. نه اون حرف توی فیلمها که بعدش همه ذوق میکنن. نه گفتن یعنی داری به خودت احترام میذاری. یعنی میدونی وقتت، انرژیت، حوصلهات و حتی آرامشت محدوده. پس چرا گفتنش اینقدر برامون سخته؟
میترسیم دیگران ناراحت بشن دل خوشیمون رو میخوای؟ اینه. فکر میکنیم اگه «نه» بگیم، اون طرف قهر میکنه، دلگیر میشه، یا دیگه دوستمون نداره. غافل از اینکه آدمی که با یه «نه» از کنارت میره، هیچوقت مال تو نبوده.
میترسیم «آدم بد» قصه بشیم ما عادت کردیم آدم خوب = آدمی که همیشه بله میگه. اما اشتباه نکن عزیزم. آدم خوب کسیئه که به خودش هم احترام بذاره. نه کسی که همیشه فدای بقیه بشه.
فکر میکنیم باید همیشه کمک کنیم نه عزیزم، تو اورژانس نیستی. مگر وظیفهته همیشه جوابگو باشی؟ آدم نمیتونه همیشه برای همه در دسترس باشه. این خودخواهی نیست، به این میگن مرزگذاری سالم.
عادت کردیم به «بله» گفتن این بدترین قضیهست. وقتی سالها به همه چیز «بله» بگی، دیگه «نه» گفتن برات عجیب و سنگین میشه. مثل یه ماشین که همیشه تند رفته، حالا نمیتونه آهسته بره. اما میشه دوباره یاد گرفت.
چند تا راه ساده و امتحانشده. نیازی نیست فحش بدی یا در رو بکوبی. با همین جملات ساده میشه قاطع بود بدون اینکه تند باشی.
«میدونی، الان برام ممکن نیست. شاید دفعه بعد.» «فعلاً نه، ولی ممنون که به من فکر کردی.» «دوست دارم کمکت کنم، اما الان واقعاً نمیتونم.» این مدل «نه» به کسی برنمیخوره، ولی خط قرمزتو نشون میده.
«این هفته واقعاً خستم. بهتره این بار خودت انجامش بدی.» «انرژی ندارم روش بحث کنم، بذار یه وقت دیگه.» «الان توی شرایطی نیستم که بتونم کمک کنم.» دلیل بده، ولی زیاد توضیح نده. توضیح زیاد یعنی ضعف نشون دادن.
«نمیتونم بیام مهمونی، ولی فردا زنگ میزنم ببینم چطوری.» «این کار رو نمیتونم برات انجام بدم، اما میتونم بهت یه نفر رو معرفی کنم.» «نه برای امروز، شاید برای هفته دیگه.» این مدل نشون میده که بیاحساس نیستی، فقط محدودیت داری.
آره، درست خوندی. گاهی بدون دلیل، بدون توضیح، بدون عذرخواهی اضافه. فقط بگو «نه». این حق توئه. «نه» یه جمله کاملست. نیازی به ادامه نداره.
همین امروز، توی یه موقعیت کوچیک که معمولاً میگی «بله»، یه «نه» بگو. مثال: · به یه همکار که میخواد کارش رو بندازه گردنت · به یه دوست که بیوقت میخواد بیاد خونهت · حتی به خودت که میخوای بازم گوشی دست بگیری اولش برات عجیبه. بعدش یه حس قشنگ بهت دست میده. اسمش «احترام به خودته».
یکی بود همیشه «بله» میگفت. همه دوستش داشتن. اما خودش خسته بود. یه روز گفت «نه». بعضیها ناراحت شدن. بعضیها رفتن. اما اون برای اولین بار نفس راحت کشید. آدمای واقعی موندن کنارش.
نه گفتن یعنی داری به بقیه یاد میدی چطور باهات رفتار کنن. یعنی میگی «من هم ارزش دارم». آدمای واقعی، از «نه» شنیدن ناراحت نمیشن. اونایی که ناراحت میشن، بهت نیاز داشتن، نه بهت احترام. پس از همین امروز شروع کن. بگو «نه». آروم. محکم. بدون گناه.
اسلاید اضافه
هشتگ بزنم از ``نه`` گفتن نترسید؟💔
بزن ولی پست رو هم معرفی کن مثلا اسم پست رو بزن و بگو برای دیدن آموزش به این پست سر بزنید. حالا خودت یه ایده ای بده دیگه.
من همیشه نمیتونستم بگم نه تا فکر کنم یکی دو ماه پیش که یک نفر دوبار بهم یچیزی گفت و من هیچی نگفتم اما دفعه ی سوم بهش گفتم نه و از اون روز برام عادی شد اما فقط میتونستم به اون فرد بگم نه و نمیتونستم به بقیه هم بگم نه تا الان که پستت رو دیدم خیلی انگیزه برای نه گفتن پیدا کردم و ممنون از پست بی نظیرت خسته نباشی🐰🐱
مرسی عزیزم ❤
خوشحالم که بدردت خورده 🌹
برای خودم میفرستم😂👈👉
😂
نه!
آفرین درس ات رو خوب یاد گرفتی
😂😂