درود.در این پست به مفهوم شایستهسالاری اشاره خواهیم داشت و در ادامه باتوجه به مزایا و معایب شایستهسالاری بررسی میکنیم که خوب است یا بد.
در ابتدا به مفهوم شایستهسالاری اشاره میکنیم.به زبان ساده شایستهسالاری سیستمیست که در آن افراد بر اساس شایستگیها، تواناییها، استعدادها و قابلیتهایشان به مقام و موقعیتهای بالا دست پیدا میکنند نه بر اساس ثروت، خانواده، نژاد و .. هرچه شایستگی و تواناییها بیشتر باشد، در موقعیتهای بالاتری قرار خواهیم گرفت.
1.افزایش کارایی:وقتی افراد توانا در جایگاه متناسب با تواناییهایشان قرار بگیرند، کارها بهتر انجام خواهندشد. 2.تشویق افراد:افراد با دانستن این موضوع که با قابلیتهای بیشتر در مقامهای بالاتری قرار میگیرند، همواره تلاش و انگیزهی خود را برای رسیدن به رتبههای بالاتر بیشتر میکنند.
3.رضایت شغلی:افرادی که در مقامهای متناسب با مهارتهایشان قرار میگیرند، دارای حس رضایتی هستند که به دنبال موفقیتشان ایجاد شده.
1.تعاریف متفاوت از شایستگی: در حقیقت تعریف شایستگی برای هر فردی متفاوت میباشد و مشخص نیست که شایستگی واقعی نمرات تحصیلیست یا تجارب عملی!!؟ 2.عوامل بیرونی: بعضی افراد بدلیل عدم دسترسی به مراکز آموزشی، امکانات، کمبودمالی و مشکلات دیگر توانایی ثابتکردن تواناییها و دیدهشدن را ندارند.
3.طبقهی نخبگان:شایستهسالاری موجب بوجود آمدن گروه نخبگان خواهد شد که به دلیل تواناییهای بالاتر به دیگران نگاه پایینتر دارند. 4.فشار و استرس روانی:رقابت شدید بزای اثبات تواناییها و رقابت با افرادی که توانایی بالاتر از ما دارند باعث ایجاد استرس خواهد شد.
موارد دیگر از قبیل: نادیدهگرفتن هوش و استعدادهای مختلف در افراد، عدم فرصت برای برخی افراد و .. را از معایب شایستهسالاری میشمارند.
در بخش مزایای شایستهسالاری به رضایت شغلی و در بخش معایب به فشار روانی اشاره شد.آیا این یک تناقض تلقی میشود؟؟ درواقع در این دو بخش شایستهسالاری از دو جنبهی مثبت و منفی بررسی شد.در واقع در مسیر رسیدن به موفقیت و رضایت شغلی با چالشهایی مواجه میشویم که استرس و فشار روانی را به همراه دارد.
بطور کلی شایستهسالاری نظام بدی تلقی نمیشود اما بیتوجهی و بیدقتی به برخی امور و نکات باعث میشود بجای مزایا شاهد معایبش باشیم و درواقع خوب و بد بودن آن به نحوهی مدیریت و استفادهی ما بستگی دارد.
شایسته سالاری صحیح ترینه
فقط با رعایت اینکه درتمام مسائل در نظر گرفته بشه ، نه فقط یک حوزه خاص
^زندگی بعدی به صورت شانسی^ (بررسی)
منتشر شه؟؟🥺
این پست بازدید نخورده.پست آخرم کامنت کن پین کنم.
اسم پست اخرتون رده سنی فیلماست؟
خیلی خوب و مفید بود. واقعا خسته نباشی . 💞
ممنون بابت ثبت کامنت.👍🏻🌷
قربونت برم 🫂
خیلی جالب بود
به امید ویژگی💘😇🌸
ممنون بابت ثبت کامنت.🌷