این شرکت خودرو سازی یک نوآوری جدید برای دنیا بود در این پست به تاریخچه این شرکت پی میبریم
سیتروئن (که با نام سیتروخین هم شناخته میشود) یکی از برندهای مطرح و تأثیرگذار صنعت خودروسازی فرانسه و اروپا است که بیش از یک قرن سابقه دارد. این شرکت از ابتدا تلاش کرد خودروهایی تولید کند که علاوه بر کاربردی بودن راحتی نوآوری فنی و طراحی متفاوت داشته باشند سیتروئن بهویژه به خاطر ایدههای جسورانه و راهحلهای مهندسی خاص جایگاه متفاوتی نسبت به بسیاری از خودروسازان همدورهی خود پیدا کرد
آندره سیتروئن یک مهندس و تازه کار فرانسوی بود که پیش از ورود به صنعت خودرو در زمینه تولید قطعات صنعتی و تسلیحات فعالیت داشت. او در جریان جنگ جهانی اول تجربه بالایی در تولید انبوه به دست آورد همین تجربه باعث شد پس از جنگ ایده تولید خودرو به صورت صنعتی و گسترده را در فرانسه عملی کند و نگاه سنتی به خودروسازی را برای همیشه تغییر دهد
شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ میلادی و بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی اول تأسیس شد در آن زمان اروپایی ها نیاز شدید به وسایل حملونقل ارزان و کاربردی داشتند و سیتروئن با الهام از خطوط تولید فورد(همون Ford خودمون) کارخانهای مدرن در پاریس راهاندازی کرد و به یکی از نخستین خودروسازان اروپایی با تولید انبوه واقعی تبدیل شد
اولین محصول این شرکت خودرو ساز (Citroën type A) بود این خودرو از نظر فنی ساده بود اما بسیار کاربردی و بهصرفه بود قیمت مناسب و دسترسی آسان باعث شد مقدار متوسط جامعه هم بتواند صاحب خودرو شود البته اون زمان داشتن یک خودرو بسیار سخت بود همین کار سیتروئن سیتروئن را خیلی زود به برندی شناختهشده در فرانسه و کشورهای اطراف تبدیل کرد
سیتروئن همواره به نوآوری فنی شهرت داشته است یکی از مهمترین دستاوردهای آن سیستم تعلیق {هیدروپنوماتیک} بود که راحتی رانندگی بیسابقهای ایجاد میکرد همچنین استفاده گسترده از دیفرانسیل جلو در زمانی که بسیاری از خودروها دیفرانسیل عقب بودند نشاندهنده نگاه آیندهنگر این شرکت به مهندسی خودرو است
از معروفترین مدلهای سیتروئن میتوان به 2CV اشاره کرد که بهعنوان خودرویی ساده و مقاوم و اقتصادی برای عموم مردم طراحی شد مدل 2_DS نیز یکی از انقلابیترین خودروهای تاریخ است که طراحی آیرودینامیک فناوری پیشرفته و راحتی فوقالعاده را در دهه ۵۰ ارائه داد و حتی مورد استفاده افراد مشهور در ان زمان قرار گرفت
با وجود این همه موفقیتهای فنی سرمایهگذاریهای سنگین و گاهی اشتباه روی نوآوری ها باعث شد سیتروئن چند بار با بحران مالی جدی مواجه شود هزینه بالای توسعه فناوریهای جدید فشار زیادی بر شرکت وارد کرد و در دهههای بالاتر آن را تا ورشکستگی پیش برد... اما این بحرانها نقش مهمی در تغییر ساختار مالکیتی شرکت داشتند و شرکت بعد از هر شکست. قوی تر جلو میرفت
از نقاط ضعف سیتروئن میتوان به پیچیدگی فنی برخی سیستمها اشاره کرد که تعمیر و نگهداری آنها را دشوار میکرد. در بیشتر بازارها مخصوصا در ایران، کمبود تعمیرکار و قیمت بالای قطعات باعث کاهش اعتماد مصرفکنندگان شد... حتی این موضوع در خودروهای پیشرفتهتر سیتروئن هم دیده میشود
در سال ۱۹۷۶ سیتروئن با شرکت پژو ادغام شد و پژو 35 درصد سهم سیتروئن را خریداری کرد و گروه PSA شکل گرفت این معامله به سیتروئن کمک کرد از نظر مالی تقویت شود و به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین در چند سال اخیر گروه PSA با {فیات-کرایسلر} تشکیل شد شد و هولدینگ بزرگ Stellantis را به وجود آورد که سیتروئن اکنون بخشی از آن است
امروزه سیتروئن تمرکز خود را بر تولید خودروهای اقتصادی و راحت و سازگار با محیط زیست گذاشته است. این شرکت با طراحیهای مدرن خودروهای برقی و هیبریدی و حفظ روح خلاقانه گذشته تلاش میکند جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کند و همچنان برندی متفاوت همیشه باقی بماند.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
نظرات بازدیدکنندگان (0)