12 اسلاید پست توسط: مشترک انتشار: 3 ماه پیش 160 مرتبه مشاهده شده گزارش ذخیره در مورد علاقه ها افزودن به لیست
برخی از افراد حاضرند در بالاترین ارتفاعات روی بند راه بروند یا در اعماق اقیانوسها، در میان کوسهها و نهنگها شنا کنند اما ۱۰ دقیقه هم در جمع صحبت نکنند. احتمالا رسیدن به پاسخ سؤال چگونه در جمع خوب صحبت کنیم؟ برای این افراد بسیار مهم و ارزشمند است.
در این مطلب قصد داریم ۱۰ نکتهٔ کاربردی را که میتوانند از شما یک سخنران خوب در جمع بسازند با هم مرور کنیم. در انتهای این مطلب احتمالا صحبت کردن در جمع را به رفتن به ارتفاع یا شنا در اعماق اقیانوس ترجیح دهید! پس تا انتها همراه ما باشید.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که در ابتدا گفتیم، احتمالا زمان صحبت کردن در جمع، هنگامی که همهٔ نگاهها به دهان شما دوخته شده استرس میگیرید، کف دستتان عرق میکند و مدام کلمات را گم میکنید.
و احتمالا این سوالها که چگونه در جمع خوب صحبت کنیم، چگونه در جمع دوستان صحبت کنیم و … فکرتان را به خود مشغول کرده، این ۱۰ مهارت قرار است زندگی شما را آسانتر کنند:
۱. استرس طبیعی است؛ تمرین کنید و آماده باشید.
برخی واکنشهای فیزیولوژیکی مانند تپش قلب و لرزش دست کاملا طبیعی هستند. اگر چنین اتفاقاتی را هنگام سخنرانی تجربه میکنید، نباید خودتان را سرزنش کنید یا تصور کنید قرار است سخنرانیتان خراب شود.
اما بهترین راه برای غلبه بر چنین اضطرابی، تمرین و آمادگی بسیار، پیش از سخنرانی در جمع است. وقت بگذارید و چندین بار یادداشتهای خود را مرور کنید.
۲. نفس عمیق بکشید!
هنگامی که استرس دارید، ضربان قلب شما افزایش پیدا میکند، شروع به عرق کردن میکنید و اگر مراقب نباشید ممکن است دچار حمله پانیک شوید.
برای کمک به کنترل چنین اتفاقی، چند دقیقه قبل از سخنرانی خود وقت بگذارید، چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. بدن خود را آرام کنید تا بتوانید با آرامش وارد صحنه (یا منطقه سخنرانی) شوید.همچنین استفاده از تکنیکهای مدیتیشن هم میتواند کمک بزرگی به شما بکند.
۳. مخاطبان خود را بشناسید؛
قطعا صحبت کردن در جمعی که آنها را میشناسید و از نیازها و سطح اطلاعاتشان باخبرید، بسیار آسانتر از صحبت در جمعی است که هیچچیز درباره آنها نمیدانید.
پس یکی از مهمترین کارهایی که سخنرانی در جمع را برای شما آسانتر میکند، شناخت مخاطب است. این کار به شما در انتخاب کلمات مناسبتر، نحوه بیان و …کمک میکند.
۴ . اگر اعتماد مخاطب را میخواهید، آگاه باشید!
اگر بر موضوعی که دربارهٔ آن صحبت میکنید اشراف کامل نداشته باشید، احتمالا نمیتوانید خود را بهعنوان یک فرد مورد اعتماد به مخاطبانتان بشناسانید.
تخصص داشتن در موضوعی که دربارهٔ آن صحبت میکنید هم به خودتان اعتماد بهنفس میدهد، هم مخاطب را قانع میکند که شما فردی مطلع هستید و بیشتر به شما گوش میسپارد.
درضمن یادتان باشد شما قرار نیست پاسخ تمامی پرسشهای مخاطب خود را بدانید. پس اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، استرس نگیرید و بگویید دربارهٔ این سؤال به تحقیق بیشتری نیاز دارید.
۵ . برای جلب توجه تنها ۶۰ ثانیه زمان دارید!
یادتان باشد شما برای معرفی موضوع خود و جلب توجه مخاطب ۶۰ ثانیه در ابتدای سخنرانی خود زمان دارید؛ اگر این ۶۰ ثانیه را از دست بدهید باید خودتان را برای هر موضوعی، از جمله تماشای چرتزدن مخاطبانتان آماده کنید!
اما استرس نگیرید! شما میتوانید از این ۶۰ ثانیه به بهترین شکل ممکن استفاده کنید؛ کافی است یک داستان کوتاه جذاب بگویید، یک سؤال درگیرکننده بپرسید یا یک آمار تکاندهنده را به اشتراک بگذارید.حال که توجه آنها را به خود جلب کردید، باید برای حفظ این توجه تلاش کنید. در این راه شرکتدادن مخاطب در سخنرانی با استفاده از حواس ۵گانهٔ او میتواند بسیار مؤثر باشد.
همچنین بسته به موضوع و مخاطب، طنز هم میتواند عامل بسیار مؤثری در حفظ حواس مخاطب باشد.
۶ . از تنفس دیافراگمی استفاده کنید.
مهمترین ابزاری که برای تأثیرگذار صحبت کردن نیاز دارید، صدای شما است. یک راه ساده برای اینکه بتوانید صدایتان را بهبود دهید، این است که بتوانید بهطور کامل از دیافراگم نفس بکشید.
تمرین تنفس دیافراگمی همچنین احساس تنگی نفس ناشی از اضطراب گفتار را هم کاهش میدهد. برای تمرین، قبل از شروع سخنرانی یک دست خود را روی شکمتان قرار دهید و در دستتان نفس بکشید.
در حین دم و پر کردن شکم تا ۱۰ بشمارید، سپس هنگام بازدم دوباره تا ۱۰ بشمارید.
۷ . از زبان بدنتان کمک بگیرید
زبان بدن شما میتواند به اندازه کلامتان مؤثر باشد. پس تسلط کامل بر زبان بدن بسیار مهم است. ایستادن شما، حالت چهره شما، راه رفتنتان و حتی چشمانتان میتوانند مخاطب را ترغیب به گوش دادن کنند؛ البته به شرطی که استفاده صحیح از زبان بدن را بدانید.
۸ . تماس چشمی را فراموش نکنید!
اگر مخاطبان شما احساس کنند که توسط شما دیده میشوند، احتمالا بیشتر به شما گوش میدهند. علاوهبر این، تماس چشمی سبب ایجاد حس صداقت، همدلی و صمیمیت هم میشود.
با چهرهای دوستانه به آنها نگاه کنید، گویی که انگار تنها با آنها صحبت میکنید. سپس از احساس صمیمیتی که ایجاد کردهاید شگفتزده خواهید شد.
۹ . از اهمیت «مکث» بهموقع غافل نشوید
یکی از بزرگترین عواملی که ممکن است حواس مخاطب شما را پرت کند یا باعث خستگی او شود این است که مدام از اصوات پرکنندهای مانند «اوم»، «اوه» و … استفاده کنید.
این پرکنندهها معمولا زمانی استفاده میشوند که شما در حال فکر کردن به نکته بعدی خود هستید؛ در حالی که یک سخنران خوب میداند که بهجای این اصوات باید مکثهای بهموقع داشته باشد.
مکث هم به مخاطب کمک میکند تا نکته قبلی را هضم کند و هم سخنران را برای نکته بعدی آماده میکند.
۱۰ . از مخاطبان خود بازخورد بگیرید
پس از اتمام سخنرانی، نظر مخاطبان خود را بپرسید. میتوانید یک برگه نظرسنجی توزیع کنید. یا از مخاطبان خود بپرسید نظرشان درباره سخنرانی شما چیست.
پاسخها میتوانند به شما کمک کنند تا زمینههایی را که باید در آنها پیشرفت کنید و در نتیجه مهارتهای سخنرانی عمومی خود را ارتقا دهید، شناسایی کنید.
در پایان؛
این سوال که چگونه در جمع خوب صحبت کنیم؟ یکی از موضوعاتی است که فکر بسیاری از افراد را مشغول کرده است. ترس از سخنرانی در جمع از جمله ترسهای رایج است.
اما برای همهٔ ما موقعیتهایی پیش میآید که مجبور به سخنرانی در جمع میشویم. پس مرور نکتههای ۱۰گانهای که در این مقاله گفتیم و کمک گرفتن از کتابها و مقالات معرفی شده، باعث میشود تا بسیار راحتتر با این موضوع مواجه شویم.
اگر این مهارتها را تمرین کردید، تجربیاتتان را با خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. درضمن برای ما بنویسید که پس از تجربهٔ صحبت کردن در جمع با این مهارتها، همچنان بندبازی در ارتفاعات را به سخنرانی در جمع ترجیح میدهید؟
12 اسلاید
1
نتیجه
مجموع امتیاز شما
امتیاز
تعداد پاسخ صحیح
تعداد پاسخ غلط
درصد صحیح
شما به درصد سوالات پاسخ درست دادید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
56 لایک