
در این تست به آموزش و معرفی شطرنج و قوانین آن پرداخته ن می شود که شامل:چیدمان و حرکات مهره ها و حرکات کلیدی می شود

ابتدا باید به اینکه شطرنج چیست و چگونه بوجود آمده صحبت کنیم پس از این شروع می کنم که شطرنج یک بازی هندی قدیمی است که در زمان پادشاهی انوشیروان پادشاه ایرانی ساخته شد و هدف آن این بود که هندیان به ایرانیان باج نپردازند.در آن زمان چند دانشمند هندی به ایران آمدند و به شاه گفتند که اگر رمز و راز بازی با این مهره ها روی این تخته را نیابی ما به شما باجی نخواهیم پرداخت. بزرگمهر دانشمند ایرانی این کار را بر عهده گرفت و پس از یک شبانه روز راز بازی را کشف کرد.

حالا باید به معرفی مهره ها بپردازیم.مهره های شطرنج عبارت اند از:پیاده*سرباز، رخ یا قلعه، شاه، وزیر، اسب و فیل که هر کدام به سبکی متفاوت حرکت می کنند

چیدمان شطرنج اینگونه است که:صفحه ی شطرنج مربعی است که در آن مربع هایی به صورت ۸ در ۸ وجود دارد که به صورت یکی درمیان سیاه و سفید هستند که هر طرف مهره های خود را در سمتی از صفحه می چینند.هر دو طرف ۸سربازشان را جلوی بقیه ی مهره ها می چینند.قلعه های هر دو طرف در گوشه های طرف خود قرار میگیرند و اسب ها نیز در کنارشان قرار می گیرند.فیل ها نیز در کنار اسب ها قرار می گیرند.برای تعیین مکان شاه و وزیر باید بدانیم که شاه به رنگ سیاه باید روی خانه ی سفید باشد و شاه سفید رنگ باید روی خانه ی سیاه باشد.جاهای باقی مانده نیز برای وزیر های ۱ طرف است.

مهره ی پیاده یا سرباز به جز حرکت اول که می تواند ۲ خانه حرکت کند در بقیه ی حرکاتش فقط می تواند ۱ خانه حرکت کند و فقط یه جلو حرکت می کند و به صورت مستقیم میرود.اما درصورتی یک مهره جلو سمت چپ یا راستش باشد می تواند با زدن آن مهره روی جای آن قرار بگیرد

مهره ی اسب تنها مهره ای است که می تواند از روی مهره هایی که در مسیر حرکتش هستند بپرد این مهره مانند تصویر به صورت ال حرکت میکند و می تانو مهره های حریف را بزند

مهره ی فیل مهره ای است که به صورت ضربدری حرکت می کند و توانایی زدن مهره های حریف را دارد(نکته:فیلی که روی خانه ی سیاه یا سفید است ردی خانه ای به رنگ دیگر نمی تواند برود)

شاه مهم ترین مهره ی بازی است و بازی بر اساس امنیت شاه انجام می شود و ۲طرف تلاش می کنند کاری کنند که شاه حریف بی دفاع بمان.اگر شاهی جلوی حرکت حر مهره ای از حریف باشد شما باید جوری از شاه محافظت کنید.شاه می تواند به ۹ خانه ی اطرافش حرکت کند

قلعه مهره ای است که می تواند به صورت خط صاف به هر سمت حرکت کند و مهره ها را بزند.

نکته:شاقلعه حرکتی است که شاه با نزدیک ترین قلعه به خودش انجام می دهد و آنها مانند تصویر از هم عبور و در جایی قرار می گیرند.این حرکت تنها در صورتی انجام می شود که نه شاه و نه قلعه حرکت نکرده باشند و شاه در حالت کیش نباشد

وزیر مهره ای است که می تواند حرکات فیل و قلعه(رخ) را انجام دهد و مهره ها را بزند کلی نمی تواند از روی آنها بپرد

حالا شما بگید که تو پارت ۲ چی بزارم
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
لطفا لایک کنید کامنتم بذارید تا از نظراتتون آگاه بشیم😘
عالی ریتینگ ات چنده
پارت دو از نحوه کیش و مات کردن و روش های برد یاد بده
حتما
واییییی مرسیییی بابت امتیاز یه دنیا خوشحالم کردییی💗
خواهش
من یه بار رفتیم خونه مادربزرگمینا ( طرف پدری ) ( برای شام حدودا از ساعت 6 رفته بودیم ) بعد آبجی و خواهر زاده و نوه مادربزرگم مهمونشون بودن ( از تبریز اومده بودن ) بعد منم اون موقع فقط یکی_دو ماهای بود شطرنج یاد گرفته بودم ، نوه خواهر مادربزرگم هم شطرنج باز بود ( حرفه ای ) بعد تو جمع نشسته بودیم که یه دفعه ای بابام بلند بهم گفت : اگر بتونی سام ( اسم نوه خواهر مادربزرگم ) رو تو شطرنج شکست بدی برات صفحه شطرنج شیشه ای میخرم ) اونم مثلا پوزخند زد ، منم جسارتم گل کرد و قبول کردم
ادامه دارد ....
حدود 4 سال
در اصل خارجی ها به وزیر میگن ملکه و اون در اصل ملکس🌝🤝🏻