درود.توی این پست میخوایم کیسه تنان رو به طور کامل بررسی کنیم. این پست در حد سطح سواد من ساخته شده ولی با این حال سعی کردم از اطلاعات نوشته شده توی پست مطمئن شم.
اول از همه میخوایم برای فهم ساده تر پست،گروه های جانداران رو بررسی کنیم. همون طور که میدونیم،زیست شناسان جانداران رو در دو قلمرو طبقه بندی میکنند: 1-پروکاریوت ها یا جانداران پیش هسته ای شامل سلسله باکتری ها میشود.در این جانداران ماده وراثتی در یاخته،درون پوششی قرار ندارد و هسته تشکیل نمیشود و در ناحیه ای از سیتوپلاسم شناور است. 2-یوکاریوت ها یا جانداران هو هسته ای شامل سلسله های آغازیان،قارچ ها،گیاهان و جانواران میشود.ماده وراثتی در یاخته این جانداران،درون پوششی قرار دارد و در نتیجه هسته تشکیل میشود. هر سلسله از چند شاخه،هر شاخه از چند رده،هر رده از چند راسته،هر راسته از چند خانواده(تیره)،هر خانواده از چند جنس(سرده) و هر جنس از چند گونه تشکیل شده است. *گونه شامل موجوداتی میشود که به یکدیگر بسیار شبیه اند و میتوانند باهم تولیدمثل کنند و زاده های زیستا و زایا به وجود آورند.
حالا که با گروه های جانداران آشنا شدیم،میریم سراغ یک اشتباه رایجی که معمولا در فهم فرق بین کیسه تنان و پستانداران کیسه دار به وجود میاد. اغلب خیلی از افراد هنگامی که اسم کیسه تنان به گوششون میرسه،یاد جاندارانی مثل کانگورو می افتند.که این کاملا اشتباه و غلطه. در واقع کیسه تنانی که ما در موردش صحبت میکنیم، از سلسله جانوران،شاخه طنابداران و زیرشاخه ای به نام کیسه تنان هستند.مثل موجوداتی مانند عروس دریایی،شقایق دریایی،مرجان و یا هیدر آب شیرین. در حالی که پستانداران کیسه دار گروهی از مهره داران پستاندار هستند که به دلیل داشتن کیسه و شیر دادن به نوزاد نارس خود از درون کیسه به این نام،نامیده میشوند.
الان میرسیم به دلیل نام گذاری کیسه تنان.حالا که گفتیم پستانداران به دلیل داشتن کیسه روی بدن خودشون به این نام نامگذاری میشوند،پس دلیل نام گذاری کیسه تنان چیه؟ در واقع دلیل نامگذاری کیسه تنان از روی ظاهر آنهاست.زیرا بدنی کاملا کیسه مانند دارند.از روی اسمش هم مشخصه:کیسه تن.
در اسلاید قبل دلیل نامگذاری کیسه تنان رو گفتیم،ولی جالبه بدونید که این جانواران به یک اسم دیگه هم شناخته میشوند:نیداریا. این گروه دارای ماده سمی زهرآگین به نام نیدوسیت،در روی بازوها و دهان خود دارند.با نزدیک شدن طعمه به این بازوهای دهانی ماده سمی پرتاب شده و در بدن طعمه فرو میرود و طعمه بی حس شده و به راحتی کیسه تن از آن تغذیه میکند.
کیسه تنان به 2 حالت مدوز(شناور)،مانند عروس دریایی و هیدر،و پولیپ(ساکن)،مانند شقایق دریایی،یافت میشوند.یعنی شکل حرکت همه کیسه تنان با هم یکسان نیست. این گروه دارای یک منفذ یا دهانه هستند که هم به عنوان دهان و هم به عنوان مخرج عمل میکند و بازوهایی به آن وصل است.در نتیجه مسیر آب در بدن کیسه تنان دو طرفه است.یعنی آب از همان حفره ای که وارد میشود از همان حفره هم خارج میشود. کیسه تنان به دو روش غیرجنسی و جنسی تولیدمثل میکنند. روش غیرجنسی در این جانداران جوانه زدن و روش جنسی در آنها تولید گامت نر و ماده است. *ناگفته نمونه که این موجودات بدن دو لایه دارند.پوشش خارجی:اکتودرم و پوشش داخلی:آندودرم.
حالا میرسیم به فواید کیسه تنان.کیسه تنان فواید و ویژگی های زیادی دارند بعضی از کیسه تنان زیستگاه جانواران دریایی هستند.یعنی برخی از موجودات ریز برای زندگی کردن به این موجودات پناه میبرند.و برخی از آنها مثل مرجان به عنوان موج شکن عمل میکند و از فرسایش زیاد سواحل جلوگیری میکند.
شاید بدونید که گروه مرجان ها از کیسه تنان،اسکلتی آهکی دارند و از تجمع اسکلت آنها،اشکال مختلف مرجانی و در نهایت آبسنگ و جزایر مرجانی تشکیل میشود. ولی حالا فرق بین جزایر مرجانی و آب سنگ چیه؟: جزایر مرجانی،اجتماع عظیمی از مرجان هاست که سر از آب در می آورد و به صورت یک جزیره نمایان میشود.در حالی که آب سنگ در اصل صخره مرجانی و یک زیستگاه آبی کوه مانند زیر دریاست.اگه بخوایم طور دیگه ای بیان کنیم میتونیم بگیم که آبسنگ صخره های مرجانی ای هستند که سر از آب در نیاوردند.
یکی از مفید ترین پستای دسته اطلاعات عمومی بود
عالی بود🗣
ممنونم:)
خیلی خوب و عالی بود مفید بود جدی 💞🫴😭 خسته نباشیی
مرسیی🥲🩵
دورت بگردم😭💞
خدانکنه>
😭💞💞
عالیییی 🌟
مرسی:)
ولی کیسه تنان واقعا جالبن
عالی بود خسته نباشی🧚🏻♀
مرسیی:)
موضوع بسیار قشنگی داشت🪼🐚
خسته نباشی 😄⭐
فداتشم مرسی:)