✨☕ سلام بر کتاب خونا و کسایی که قول دادن به خودشون که کتاب بخونن! امیدواریم روی قول شون بمونن(((: توی این پست میخوام به روش خودم توضیح بدم چطور کتاب خونیم به عادت تبدیل کنیم نه خسته بشیم نه زده بشیم و برامون روال عادی بشه!⚡
☕✨ خب سلامی دوباره(: امیدوارم از این پست خسته نشید یکم زیاده چون نکاتی میگم که هیچ کس تا حالا بهتون نگفته اگه این پست براتون مفید بود حتما از نظراتون بی بهره نکنید(: پس بریم ✨☕
✨☕ ❌خیلی هاتون از اینکه یه خط از کتاب رو می خونید کلافه میشید. دیگه ول می کنید کتاب خوندن رو ❌خیلی هاتون فکر میکنید دیگه خوندن فایده نداره چون تاثیری نداره توی زندگی مادی ❌خیلی هاتون از اینکه یه کتاب گنده می بینید گول ظاهر قطورش رو میخورید. ❌خیلی هاتون فکر میکنید کتاب خوندن کار خیلی خفنه برای اینکه نشون بدید آره کتاب می خونید. 🙃پ ن: بزارید صریح باشم باهاتون البته صمیمی و رک! ❌خیلی هاتون از کتاب های پر حجم و سنگین شروع می کنید. ❌ خیلی هاتون از اینکه مثلا یه کتاب پونصد صحفه ایی رو تموم می کنید فکر میکنید کار بزرگی کردید(: ↩️اما ، اینا تصورات غلط و رایج راجع به کتاب خون هایی که راه رو دارن اشتباه میرن! بزن اسلاید بعد 👈🏻
☕✨ حالا بماند اون دسته کسانی که بهم دیگه میگن: شخص A:ببین من پنجاه تا جلد کتاب خوندم🙃 شخصB: اع! هه! منو چی میگیی من هشتاد تا خوندم! 🤥 ⚡پ ن: حالا معلوم هم نیست کی راست میگه!😂 🛑نکته: ببنید کتاب خوندن نه رقابتیه نه مسابقاتی! کتاب خوندن یک دنیا و یک تجربه اس که شما واردش می شید و تا در واقعیت ها اونو استفاده کنید و در کنار بقیه جهان فکری تونو به اشتراک بزارید. هرگز رقابتی نبوده و نخواهد بود. ↩️چون کتابخون های واقعی میدونن که میلیارد ها کتاب هست که اونا هنوز نخوندن!
☕✨ اول ارور ها و باگ های کتاب خون ها رو بهتون گفتم تا از دید روانشناختی به قضیه عدم کتاب خوندن بپردازم و هم اینکه بررسی کنیم چرا کتابخون جدی نداریم. ⚡پ ن: البته مسائل و مشکلات اقتصادی هم میتونه تاثیر بزرگی داشته باشه که به خاطر محدودیت ها بهش نمی پردازم خودتون آگاهید. ↩️حالا بیاین بپردازیم به اینکه چطور کتاب بخونیم که هم یاد بگیریم و یادمون نره و نهایت استفاده رو ببریم چطور کتابخون باشیم و کتابخون بمونیم و اگر کتاب خوان هستیم کتابخون با دقت تری باشیم و عادت به کتاب خوندن داشته باشیم و رها نکنیم✨☕
✨☕ برخی اصرار دارند که حتما جای خوب کتاب بخونن یعنی مثلا وقتی عکس هایی میبینند که فضای قشنگی برای مطالعه داره (مثلا عکسی که من گذاشتم) اینو بهونه ی کتاب نخوندن می دونن یا اصلا کتابخون هستند ولی خب میگن که جون میده برای درس خوندن و کتاب خوندن! 🛑خب عزیز من ، نیست یا فعلا نیست میخوای چیکار کنی؟ میخوای یه روز کتاب نخونی ؟ یا عادتت رو بشکنی؟ و تنبلی کنی؟ ⚡مهم ترین فضا برای یک کتاب خون واقعی یک جای خنک(وقتی تابستونه هوا) یک جای گرم (وقتی هوا سرده) و یک جای ساکت و روی یک صندلی یا یک جای نرم با پشتی مناسبه که راحت باشید و نور کافیه! ☀️البته اگر همچین محیطی دارید که چه بهتر! ولی مانع کتاب خوندن تون نیست!
✨☕ مسئله دیگه ای که میخوام بهش بپردازم اینه که خیلی هاتون میگید «وقت ندارم کتاب بخونم» این یه بهونه اس بیاین قبول کنیم کلا ۲۴ ساعت در روز وقت داریم و در ماه هم چهار هفته داریم ، هفت روز هفته وقت داریم و ماه سی روزه اس و سال ۳۶۵ روز معمولا هشت یا هفت یا شیش ساعت خوابیم. حتی بیست دقیقه هم وقت ندارید کتاب بخونید؟ ⚡ پ ن: بسیاری از افراد موفق حتی شلوغ ترین شون در روز مطالعه دارند شما که جای خود دارید((((: ↩️بنابراین اصلا قابل قبول نیست که بگید «من وقت ندارم کتاب بخونم» شما حداقل در روز ۲۰ دقیقه قبل از خواب یا بیدار شدن (البته با فرض اینکه سحر خیز هستید یا قبل از اینکه مدرسه برید) کتاب بخونید. 🛑نکته طلایی : لازم نیست افراط کنید یه روز یک ساعت کتاب بخونید یا بیشتر ! هر روز ۲۰ دقیقه ⏳ خواهید دید که عادت می کنید و بعد میبینید یک ساعت کتاب خوندید بدون خستگی(: حالا اسلاید بعدی مهم تره ↩️
☕✨ علاقه به کتاب خواندن 💖 بله ، درست فهمیدید. علاقه کتاب خوانی مهمه مهمه که خودتون هم بخواین! خیلی هاتون میگید علاقه دارما ولی حوصلم نمیکشه ولی باید بهتون بگم که : «شما فقط دارید شعار میدید » یا «ادای کتاب خون بودن رو در میارید» ⭐پ ن: ببخشید بیاین باهم صریح باشیم کی شده بگید شروع میکنم از شنبه🤭 🔴راستی ، اگه علاقه نداشته باشید براتون بی معنیه این پست نمیتونه بدرد بخور باشه البته میدونم شما که تا اینجا اومدی معلومه که علاقه داری✨☕
✨☕ خب مسئله دیگه اینه که میخوام بگم روی سخنم با اونایی که کتاب خوندن رو شروع نکردن یا اصلا دیگه رها کردن! 🟥دوست عزیز، تو هیچ مشکلی نداری نه از نظر هوش ، نه از نظر درک . تو شاید میای از کتاب های سخت شروع میکنی و کتاب هایی که خیلی قطور هستن. 🌱پیشنهاد من : از کتاب های داستانی کوتاه شروع کنید یا رمان های کوتاه ✨تجربه ی من: من اولین کتابی که تو زندگی ام شروع کردم و بعد از اون دیگه کتابخون شدم کتاب «ماجرا های تام سایر» بود. ↩️اسلاید بعدی رو بزن میخوام خاطره بگم.
☕✨ خاطره ی کتابی ام: من یه دوست داشتم که اصلا تو کتش نمی رفت کتاب داستان و رمان بخونه و حتی غیر داستانی هم نمیخوند رها میکرد درمورد داستان هم اصلا خوشش نمی اومد و کتاب های حجیم هم نمیتونست بخونه یک روز ، روز تولدش براش رمان کوتاه « مغازه .... » ببخشید سانسور میکنم خودتون میدونید کدوم 😑 آره براش خریدم بعد خیلی خوشش اومد و خیلی تعریف کرد. یه روز اومدم دانشگاه سر کلاس نشستم سرمو برگردونم دیدم ته کلاس نشسته داره رمان کوتاه میخونه با یک لبخند روی صورتش ((((: 💖
✨☕ حالا بیاین بپردازیم به اینکه چقدر بخونید؟ بستگی داره یه نفر یک ساعت میخونه یه نفر دو ساعت 🛑هیچ وقت عجله نداشته باشید ب مثلا با خودتون بگید به همه بگید من سیصد صفحه خوندم. هیچ وقت افتخار نبوده بلکه فهم و درک کتاب مهمه. ⚡پ ن: البته اینم بگم که نوع و محتوای کتاب هم مهمه چون وقتی یک رمان جذابی میخونید که ساعت ها سرگرم تون میکنه 🔴اما اهمیت داره که وقتی خسته میشید دست بکشید تا زده نشید.
✨☕ کتاب های زیادی وجود داره در جهان چه در داخل... شما قرار نیست همه رو بخونید یا ولع داشته باشید. 🛑حوزه مطالعاتی خودتون رو مشخص کنید به خصوص که با افزایش سن علاقه و حوزه مطالعاتی مون مشخص میشه. مثلا من کتاب های درمورد عکاسی رو دوست ندارم یا درمورد حیات وحش علاقه مند نیستم پس نمیخونم . پس ببنید چه چیزایی رو دوست دارید. ✨☕
✨☕ هدف بزارید که مثلا با توجه به اطلاعاتی که میخوام و تحقیقی که میخوام این دو تا کتاب رو بخونم مثلا میخوام راجع تاریخ روسیه بدونم اول باید بدونم روسیه در دوران باستان وجود داشت؟ دوم مثلا روسیه اولین بار کی به تمدن رسید؟ سوم انقلاب روسیه چه تاثیری گذاشت که قبل از اون نذاشت؟ ⭐بر اساس یک سری سوالاتی که در ذهن دارید برید سراغ کتاب های غیر داستانی و علمی. ⚡پ ن: بعدش در کنار اون کتاب یادداشت کنید هر چی فهمیدید رو یادداشت کنید نه اینکه صرفا بخونید و به قصد فهم بخونید نه اینکه فقط چیزی خونده باشید. (این در مورد کتاب های غیر داستانی صدق میکنه 💖درمورد کتاب های داستانی پست خواهم ساخت.
☕✨ مسئله دیگر حال و مود تون هست. مهم نیست که اعصابتون خرده یا حوصله ندارید. کتاب رو جز روتین زندگی تون بدونید هر روز اگه شده حتی بیست دقیقه هم که شده در برنامه روزانه تون بگنجونید چون اگر میخواین این عادت رو درونی کنید بایستی هر روز حتی وقتی مود شو ندارید حتی وقتی روز خوبی نداشتید. 🌼مطمئن باشید حداقل توی اون روز بد هم احساس مفیدی خواهید داشت.
☕✨ در کنار تون قهوه یا چای نوشیدنی موردعلاقه تون یا حتی آب خنک بزارید. تا احساس خستگی زود هنگام نکنید . 🟥جدیت در خوندن کتاب داشته باشید نه صرفا سرگرمی و رفتن به دنیای خیال برای اینکه در تجربه نویسنده شریک بشید. کتاب ها فقط برای سرگرمی شما نوشته نشدند یک جهان فکری رو به روی شما باز میکنند. ⚡ پ ن: نیاین بگید نه مخالفم کتاب برای یادگیری نیست برای سرگرمیه (((((: جواب نمیدم 🤭 با تمرکز با چشم بخونید عجله نکنید✨☕
✨☕ نکته آخر ((((: ببخشید طولانی شد(: ولی عیب نداره من که خودم حسابی انرژی گرفتم ممنون که تا اینجا اومدی.. 🌼✨ 🟥کتاب رو سعی کنید چیزی باشه که هم علاقه به محتواش داشته باشید هم اینکه به قصد فهم بخونیدش نه اینکه صرفا سرگرم شید باید حتی از داستان هم چیزی یاد بگیرید به قضاوت ها و مهارت های فکری تون اضافه بشه کتابخون واقعی کسی نیست فقط بخونه که تایمش صرف بشه. اسلاید بعدی تشکر و قدردانی و خداحافظیه قول میدم(((((: 💓 ✨☕
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 مرسی که تا اینجا اومدی. پست های بعدی هم میخوام راجع اینکه کتاب های داستانی و غیر داستانی رو چطور بخونیم یادمون بمونه صحبت میکنم از دست ندید! بدرود!👋🏻 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
قشنگ بوددددد ی۷ سوال چند سالته و وایی یادم رفت این جی کی رولینگ کی بود عاشقشما ولی یادم زقت
من ...
باورت نمیشه بگم چندسالمه ولی چطور(((: ؟
نویسنده هری پاتر که دوازده بار از ناشر های مختلف رد شد چاپ کتابش
و خودش یک مادر مجرد بود با بچه (:
چقدر جالب و خوب
چرا باورم نشه میشه همینطوری از روی علاقه کتابت خواستم بپرسم
نخستتت
به به خیلی خوب بود :)
بنظرم کتاب خوندن انگار وارد یه دنیای دیگه میشی ✨🫠🫠
البته بستگی داره چه نوع کتابی بخونی
اگر غیر داستانی بخونی توی همین دنیای ولی با دید عمیق تر
دلم میخواد کتاب بخونم هیچکس برام نمیخره😿😢
پستت عالی بود 💖
عزیزم):
خودم برات میخورم):
حالا اینجوری نگو شاید میبینن تو تنبلی میکنی برات نمیخرن!
البته شرایط اقتصادی هم بحرانیه و قشر متوسط داره حذف میشه همون قشری که همیشه کتاب میخوند
نه عزیزم اینطوری نیست خودم چیزی نمیگم 😁😁
وا ...
پس چرا میگی پس
آخه همین امروز بعد از اون پیام به مامانم گفتم گفت تو اصلا کتاب نمیخونی که من برات بخرم
خوب چون زیاد کتاب داستان دارم میگه و دیگه کتاب داستان مناسب سن من نیستش و یک کتاب هزار و یک شب دارم که داستاناش زیاد جالب نیست به همین دلیل مامانم میگه کتاب نمیخونی خوب آخه با اون کتابا میخوام چیکار کنم بهم بگو 🥲🥲
ببین مامانتم میشناستت ((((:
نمیدونم هزار و یک شب نوجوانانه یا متن اصلیه؟
باید یه چیزی بخونی برات جالب باشه دیگه
که راه بیوفتی...
مثلا من ماجراهای تام سایر یا آتش دزد رو پیشنهاد میدم