بیشتر افراد توی زندگیشون یک یا چند الگو دارن . الگو هایی که گاهی باعث میشن که فرد اخلاق ، رفتار ، علایق ، تنفرات و... فرد تغییرات زیادی داشته باشه . اما آیا الگوی ما هم الگوی دیگه ای داشته ، یا خودش الگوی خودش بوده؟
این که هر فرد الگوی خودش باشه ، به این معنا نیست که فرد حتما باید خاص ، منحصر به فرد ، پیچیده و... باشه یا حتی نتونه مثل بقیه زندگی کنه ؛ فرد باید خودش رو همونجوری که هست قبول داشته باشه و خودش رو به خاطر اینکه شبیه بقیه باشه تغییر نده . البته این به معنای بد بودن تغییرات نیست . حالا ما چه جوری میتونیم الگوی خودمون باشیم؟
مرحله اول : شناخت ویژگی های خود در مرحله ی اول ، هر فرد باید در مورد ویژگی ها یعنی اخلاق ، رفتار ، سبک تفکر ، سبک زندگی و... خودش اطلاعات کافی جمع آوری کنه . بهترین راه برای انجام این کار تهیه کردن یک دفتر ساده است تا بتونیم تمام ویژگی های خودمون رو داخلش بنویسیم و طبقه بندی کنیم . برای مثال میتونیم سوال های زیر رو بپرسیم و بهش جواب بدیم : ۱.من چند سالمه ؟ ۲.حیوون مورد علاقم چیه؟ ۳.چه سبک موسیقی دوست دارم؟ ۴.دیگران چه فکری در باره من میکنن ؟ ۵.تایپ mbti من چیه؟ و.....
مرحله دوم : شناخت ویژگی فرد مورد نظر در مرحله بعدی ما باید فردی که قصد داریم الگوی خودمون قرار بدیم رو بشناسیم و در مورد ویژگی های اون تحقیق کنیم . (چون اکثرا الگو های ما افراد معروفن افراد معروف رو مثال میزنم) برای مثال ما یک بازیگر موفق مثل میلی بابی بروان رو در نظر میگیریم . در باره اون تحقیق میکنیم و توی برگه در موردش مینویسیم و میتونیم از سوال های زیر استفاده کنیم : ۱.میلی چند سالشه ؟ ۲.شغل میلی چیه؟ ۳.سبک زندگی میلی چه جوریه؟ ۴.میلی چه حونی رو دوست داره ؟ ۵.جایگاه میلی تو جامعه چیه ؟ و....
مرحله سوم : مقایسه ویژگی ها مرحله ی سوم مهم ترین مرحله است . ما باید خودمون رو با اون فرد مقایسه کنیم . چجوری؟ میتونیم از جواب دادن به سوال های زیر استفاده کنیم : ۱.آیا من و میلی به یک اندازه معروفیم ؟ ۲.آیا من و میلی علایق مشترک زیادی داریم ؟ ۳.سن من و میلی یکسان هست ؟ ۴.خانواده ای که من دارم مثل خانواده میلی هست ؟ ۵.میلی و من به یک اندازه اموال و دارایی داریم؟ و.... درسته که بیشتر روانشناسا میگن که مقایسه کردن کار درستی نیست اما گاهی هم لازمه تا خودمون رو برای پیشرفت با دیگران مقایسه کنیم . این مقایسه به این دلیل انجام میشه که به فرد نشون بده نباید الگویی انتخاب کنه که زمین تا آسمون با خود واقعیش فرق داره . این باعث میشه که فرد بخواد ظاهرش رو شبیه الگوش بی نقص نشون بده بدون این که فکر کنه آیا این چهره چهرهی طبیعی الگوی منه ؟(مثال بود)
مرحله چهارم (پایانی) : پذیرش خود در مرحله ی آخر ما باید خودمون رو همونجوری که هستیم قبول کنیم . سعی نکنیم شبیه به دیگران رفتار کنیم و خودمون رو زیاد تغییر بدیم . چجوری ؟ من لاغرم ؛ عیبی نداره من چاقم ؛ اینجوری بهتره بینی بزرگی دارم ؛اشکالی نداره موهام خرابه ؛ مشکل بزرگی نیست
البته آیا داشتن الگوی جدا گانه بده ؟ نه . این که ما هم الگویی برای پیشرفت داشته باشیم بد نیست . تا وقتی اولین الگو خودمون و دومین الگو فرد دیگه ای باشه . (الگوی دوم هم به اندازه ی الگوی اول بر روی ما تاثیر میذاره پس سعی کنیم الگوی دوم رو با دقت انتخاب کنیم )
بسی عالی بود 🍺
ممنونن
محشررررر بوددددددددددد😭🎀🤏🏻
مرسییییی🙏🏻💖