دنیا روی یک عدد بند است
بدون اعداد، هیچ چیز وجود نداشت. نه ساعت، نه تقویم، نه پول، نه علم، نه موسیقی، نه اینترنت، نه چیزی که الان داری میخوانی. اعداد از صفر تا بینهایت، هر کدام داستانی دارند. بعضی عددها چنان عمیق در زندگی ما ریشه دواندهاند که هیچوقت از خود نمیپرسیم چرا هفته هفت روز است؟ چرا دایره ۳۶۰ درجه دارد؟ چرا نت موسیقی هشت تا است؟ یا چرا ساعت را ۶۰ دقیقه و ۶۰ ثانیه کردهایم؟ پشت هر یک از این عددها، قرنها تاریخ، تمدن، فرهنگ و حتی جن8گ و صلح نهفته است. این پست سفری است به شگفتی های اعداد. عددهایی که اگر نبودند، جهان امروز ما یک جای دیگر بود.
شاید باور نکنی اما عدد صفر در تاریخ، ممنوع و خطرناک شناخته میشد. فیلسوفان یونان باستان میگفتند صفر یعنی هیچ، یعنی نیستی. و نیستی نمیتواند وجود داشته باشد. پس صفر یک تناقض است. آنها از به کار بردن صفر خودداری میکردند. نتیجه؟ حساب و کتاب یونانی ها فوق العاده پیچیده بود چون نمیتوانستند خالی بودن یک رقم را نشان بدهند. اما در هند، داستان فرق داشت. در قرن پنجم میلادی، ریاضیدان هندی به نام براهماگوپتا اولین کسی بود که با صفر مثل یک عدد رفتار کرد. گفت صفر یعنی هیچ، اما خودش یک عدد است. میشود صفر را به هر عددی اضافه کرد، از هر عددی کم کرد، حتی در ضرب و تقسیم هم وارد کرد. این انق9لاب در محاسبات، راه را برای اختراع صفر مدرن باز کرد. بعدها اعراب این عدد را از هند گرفتند و به اروپا بردند. اما کلیسای کاتولیک با صفر مخالفت کرد. میگفت فقط خدا میتواند از هیچ چیزی چیزی بسازد، انسان حق ندارد با هیچ بازی کند. بازرگانان ایتالیایی اما صفر را دوست داشتند. چون حسابداری با صفر راحتتر بود. و سرانجام، پول برنده شد، نه کلیسا. امروز بدون صفر، نه کامپیوتری وجود دارد، نه کد باینری، نه اینترنت، نه چیزی. صفر، شاید مهمترین عدد تاریخ بشریت است.
تقویم های اولیه بر اساس حرکت ماه بسته شده بودند. ماه حدود ۲۸ روز یکبار کامل میشود. نصف این مدت ۱۴ روز میشود و نصف نصفش ۷ روز. اما دلیل اصلی هفت روز بودن هفته، نه ماه است، نه خورشید. دلیلش هفت سیارهای است که انسان های قدیم با چشم غیرمسلح میدیدند. خورشید، ماه، مریخ، عطارد، مشتری، زهره و زحل. هر روز هفته به نام یکی از این سیارات نامگذاری شد. شنبه روز زحل، یکشنبه روز خورشید، دوشنبه روز ماه. حتی در زبان انگلیسی، Saturday یعنی روز زحل، Sunday یعنی روز خورشید، Monday یعنی روز ماه. اما چینی ها مسیر دیگری رفتند. در تقویم سنتی چین، هفته ۱۰ روز بود. خیلی منطقیتر از ۷ روز. اما ۷ روز از بین النهرین باستان شروع شد، به یونان و روم رسید، و بعد همه جا را گرفت. وقتی امپراتور کنستانتین در سال ۳۲۱ میلادی، هفته ۷ روزه را در امپراتوری روم رسمی اعلام کرد، کار تمام بود. تقویم میلادی این هفته را گرفت و بعد کل دنیا مجبور شد از آن پیروی کند. حالا ۱۷۰۰ سال بعد، ما همچنان دوشنبه ها را دوست نداریم و جمعه ها را دوست داریم، فقط به خاطر تصمیمی که سه امپراتور رومی گرفته بود.
چرا هر ساعت ۶۰ دقیقه است؟ چرا هر دقیقه ۶۰ ثانیه؟ چرا دایره ۳۶۰ درجه است؟ جواب در یک کلمه است: بابلی ها. تمدن بابل باستان، حدود ۴۰۰۰ سال پیش، سیستمی بر پایه عدد ۶۰ ساختند. نه ۱۰، نه ۲۰، ۶۰. چرا؟ چون ۶۰ به ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۳۰ و ۶۰ بخش پذیر است. یعنی کسرها راحتتر حساب میشدند. بابلی ها گفتند دایره را ۳۶۰ درجه کنیم، چون تقویمشان ۳۶۰ روز داشت. بعد گفتند هر درجه را ۶۰ دقیقه کنیم و هر دقیقه را ۶۰ ثانیه. این سیستم آنقدر خوب بود که یونانی ها آن را گرفتند. بعد اعراب آن را گرفتند. بعد اروپا آن را گرفت. و امروز، با اینکه ساعتهای دیجیتال و اتمی داریم، هنوز ساعت را ۶۰ دقیقه حساب میکنیم. یک تصمیم ۴۰۰۰ ساله در بابل باستان، هنوز هم دارد زندگی ما را اداره میکند
چرا موسیقی غربی هشت نت دارد؟ دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، دو. چرا هفت تا نه، چرا ده تا؟ جواب فیزیک است. فرکانس صدا. وقتی یک سیم را به ارتعاش درمی آوری، طول موج اصلی را تولید میکند. اگر سیم را دقیقاً نصف کنی، فرکانس دو برابر میشود. این فاصله را اکتاو مینامند. حالا این فاصله هشتمین نت است. انسان های اولیه متوجه شدند گوش ما این فاصله را طبیعی و دلنشین تشخیص میدهد. بقیه نتها در بین این دو قرار میگیرند. اما این هشت نت در همه فرهنگ ها وجود ندارد. موسیقی هندی از ۲۲ نت ریزتر استفاده میکند. موسیقی سنتی چین از ۵ نت پنتاتونیک استفاده میکند. اما موسیقی غربی که از یونان باستان شروع شد و از کلیساهای قرون وسطی عبور کرد، هشت نت را استاندارد جهانی کرد. امروز، گیتار تو هشت نت دارد، پیانو هشت نت در هر اکتاو دارد، و هر آهنگی که گوش میدهی از همین هشت نت ساخته شده است. فقط ترتیبشان فرق میکند.
چرا روز را دوازده ساعت میگیریم؟ چرا سال را دوازده ماه؟ چرا صورتهای فلکی دوازده تا هستند؟ چرا یک دوجین، دوازده تا است؟ عدد ۱۲ در تاریخ بشر حکم فرماست. مصری ها حدود ۴۰۰۰ سال پیش، شب را به دوازده قسمت تقسیم کردند. احتمالاً بر اساس دوازده صورت فلکی که خورشید در طول سال از آنها عبور میکرد. بعدها اخترشناسان بابل این دوازده تایی را نظام مند کردند. رومی ها تقویم را دوازده ماهه کردند. برجهای فلکی دوازده تا شدند. مسیحیت دوازده حواری داشت. اسلام دوازده امام دارد. دادگاه های انگلیسی دوازده نفر هیئت منصفه دارند. عدد ۱۲ در مقابل ۱۰، مزیتهای زیادی دارد. ۱۲ به ۱، ۲، ۳، ۴، ۶ و ۱۲ بخش پذیر است. ۱۰ فقط به ۱، ۲، ۵ و ۱۰. برای تجارت در قدیم که ذهن ها حسابگر نبود، ۱۲ فوق العاده بود. یک دوجین تخم مرغ راحتتر از ۱۰ تایی تقسیم میشود. به همین دلیل است که در انگلستان تا سال ۱۹۷۱، هر شیلینگ دوازده پنس داشت. و چرا زمان؟ چون عقربه های ساعت قدیم، با دست فقط ۱۲ ساعت را نشان میدادند. عدد ۱۲، عدد شبها و صورت های فلکی است. عدد قمرها و فصل ها. و هنوز هم، وقتی میگوییم ۱۲ ماه، هیچکس نمیپرسد چرا نه ۱۰.
ما فکر میکنیم اعداد را خودمان ساختیم. پس خودمان هم میتوانیم آنها را عوض کنیم. اما تاریخ نشان میدهد که اعداد پس از مدتی از دست ما خارج میشوند و مستقل زندگی میکنند. صفر که روزی کفر بود، امروز پایه همه علوم است. ۷ که یک انتخاب تصادفی بود، امروز ریتم زندگی ما را تنظیم میکند. ۶۰ که از بابل باستان آمده، هنوز ساعت های ما را میچرخاند. ۸ که از فیزیک یک سیم صدادار زاده شده، ملودی ذهن ما را میسازد. اعداد دیگر مال ما نیستند. ما مال اعدادیم. و هر روز، هر لحظه، بدون اینکه فکر کنیم، با آنها زندگی میکنیم. در ساعت، در تقویم، در موسیقی، در پول، در هر چیزی. شاید وقتش رسیده باشد یک روز بنشینیم و به عددها نگاه کنیم. شاید آنها چیزی به ما بگویند که خودمان نمیدانیم. شاید خود همین صفر، بزرگترین معمای جهان باشد. چیزی که هست، اما هیچ است.
ممنون که تا آخر این پست همراه من بودید :) این پست چقدر به شما کمک کرد؟ از 1 تا 20 نمره بدهید!🗣🤝🏻
ببخشید دستم خورد از لیست برداشتم بلد دوباره ادش کردم
عزیزمی ممنونم
خیلی عالی و پر محتوا بود؛ 20 .
عزیزمی ممنونم
عالی بودی اس آر...۲۰ از ۲۰🛐
فقط می دونی معنی عدد هفت چیه؟
قربونتتتت
در کدوم مبحث منظورته
واییی خیلی عالی و خفن بوددد
لایق ویژه شدنههه
از 20 به پستت 202020202020202020202020202 میدممم😭💞
واقعا من همیشه عدد صفر برام خیلی ارزشمند بوده و هست
عدد جالبیه؛ در عین اینکه به معنای هیچیه، ولی یه دنیا ارزش داره و کلی راز داخلش نهفتهست که باعث میشه دیگه هیچی نباشه
عزیزمییی قربونتتت
حق
نری حیفییی😭🫂
هعیییی
عررر اولین لایک و کامنت و بازدیددد
مرسیییی
فداتتت