سلام دوستان ! تاحالا شنیدید یک سخنگو، یه سیاستمدار، یه معلم و حتی یه فرد عادی عبارت برده داری نوین رو به زبون بیاره؟ راجع بهش چی میدونید؟ اصلا میدونید معنیش چیه و کجا ها اتفاق میافته؟ میدونید چطور باید باهاش مقابله کرد ؟ توی این پست میخوام بهتون توضیحش بدم، البته نه سخت و تخصصی، بلکه با حداقل نکات که برای هر فردی دونستنشون لازمه!
توی طاقچهی قدیمی خونه ی مادربزرگم یه کتاب پیدا کردم. کتاب خاک گرفته بود. سریع ورقش زدم و خاکهای لای صفحاتش توی هوا پخش شد. یکی دو صفحه ای خوندم. کتاب از زبان خانمی سیاهپوست بود و داشت رواج بردهداری توی اون زمان رو که همراه با نژاد پرستی بود روایت میکرد. البته، فکر نمیکنم نیاز به توضیح زیادی باشه و همه ی شما راجعبه این موضوع میدونید. با خوندن کتاب یه سوالی ذهنمو درگیر کرد: با گذشت زمان بردهداری از بین رفت؟دیگه همه حق انتخاب دارن و کسی به کس دیگه زور نمیگه؟ گوشیمو برداشتم و توی اینترنت سرچ کردم و با این عبارت مواجه شدم:«برده داری نوین!» حالا این عبارت معنیش چیه...؟
خیلی سادهاش کنم: یعنی کسی رو به زور، فریب، یا یه عالمه قِصه دروغ مجبور کنی کاری رو بکنه که دلش نمیخواد، و نتونه از اون جهنم فرار کنه.فرقش با بردهداری قدیم چیه؟ اونا علنی میخریدنت. اینا؟ با حرف، با وعده پول، با یه وامِ «هیچوقت تسویه نمیشه»، یا حتی با ترسوندن، تو رو تو یه چرخه گیر میندازن.اصل ماجرا اینه که تو انتخابِ رفتن نداری. همین.
یادت رفته قبلاً آدما رو میخریدن؟ الان این مدلی نیست. اینجا قضیه یه کم نامحسوستره.مثلاً: کار اجباری: «بیا اینجا پول خوبی میدیم!» بعد میبینی روزی ۱۶ ساعت کار میکنی، پولت رو هم نمیدن، یا یهو میبینن حقوقت از هزینهی زندگی بیشتره! بدهیِ الکی: «یه پولی لازم داری؟ اوکی، برام کار کن تا تسویه شه.» بعد میبینی بدهیات داره از خودت بزرگتر میشه! بردگی تو خونه: «بیا خونه ما کار کن، جات و خوراک هم پیش ما.» بعد میبینی حق نداری از خونه بری بیرون، تلفنت رو هم میگیرن! خلاصه، ظاهرسازیشون حرف نداره!
اینا همون آدمایین که از ضعف، ناامیدی و نیاز سوءاستفاده میکنن. 1) کار اجباری: اینا همونایی هستن که تو رو تو یه شرایط کاری افتضاح گیر میندازن. ممکنه تو کارخونه، تو یه مزرعه، یا حتی تو یه ساختمون باشن. وعده پول زیاد، ولی تهش هیچی! 2) بردگی بدهی: اینا وامدهندههای ربوی (یا شبیهش) هستن.یه پولی بهت قرض میدن، ولی با بهرههای نجومی و شرایطی که عمراً بتونی تسویه کنی.آخرش میبینی تمام عمرت رو باید براشون کار کنی تا یه وامِ ناقابل رو بدی! 3) بردگی خانگی: اینا کسایی هستن که نیروی کار رو تو خونه خودشون نگه میدارن و هیچ آزادیای بهش نمیدن.ممکنه خدمتکار، پرستار بچه، یا حتی یه کارگر ساده باشن که حقِ خروج از اون خونه رو ندارن. 4) قاچاق انسان: اینا بزرگترین بندرگاه شیاطین هستن. آدمها رو میدزدن، میفروشن، یا به زور به جاهای دیگه میفرستن برای کارهای مختلف: از کار اجباری گرفته تا… (خودت حدس بزن).
فکر نکن فقط یه کم سختی میکشن. اینا زندگیشون نابود میشه: 1) بدنی: یه ریز گرسنه و مریض: غذا که هیچی، شاید آب سالم هم گیرشون نیاد. بدنِ داغون: از بس کار سخت کشیدن، از بس کتک خوردن. خستگیِ تا مغز استخوان: دیگه جون ندارن حتی فکر کنن. 2) روحی روانی: ترسِ دائمی: انگار همیشه یه سایه بالاسرتونه. افسردگیِ محض: دیگه امید به زندگی رو گم کردن. احساسِ بیارزشی: انگار یه آشغالن. تنهاییِ مطلق: کسی رو ندارن که درد دل کنن. 3) اجتماعی و مالی: همه چیز رو از دست میدن: نه پولی، نه آبرویی، نه هیچی. دیگه نمیتونن عادی زندگی کنن: حتی اگه نجات پیدا کنن، اعتماد به نفس و تواناییِ بازگشت به جامعه رو از دست دادن. چرخهِ بدبختی: این بدبختی ممکنه به بچههاشون هم برسه.
ببین، این مشکل فقط مشکلِ قربانی نیست، مشکلِ همهمونه. پس باید یه کاری بکنیم: 1) همه باید بدونن: آگاهی: باید بفهمیم این چیزا چیه و چطور گولمون میزنن. رسانهها: اخبار و فیلم و عکس پخش کنن تا همه بفهمن چه خبره. 2) قانون باید شمشیرش رو از رو ببنده: قوانینِ سخت: باید آدمای این کاره رو به شدت مجازات کنن. نظارتِ دقیق: یه سری بیان چک کنن ببینن تو کارگاهها و جاهای مشکوک چه خبره. 3) به قربانیها کمک کنیم: سرپناه و روانشناس: جایی باشه که ازشون مراقبت کنن و بهشون روحیه بدن. شغلِ درست: کمکشون کنیم برگردن سرِ کار، ولی یه کارِ درست و حسابی. 4) همه با هم، یه جبهه: کشورها با هم همکاری کنن: تا این شبکههای قاچاق رو نابود کنن. 5) تو هم مسئول باشی!: حواست جمع باشه: اگه یه جا مشکوک بود، سکوت نکن. خبر بده: به پلیس یا هر جایی که میتونه کمک کنه، اطلاع بده.
خب بهبه، برده داری لغو شد...
حالا که آزادین، باید خداتومان پول اجاره خونه بدین، برای جور کردن این خداتومان، باید از صبح تا شب کار کنین🙂
بعضی کشورا تو آفریقا اصلا انگار براشون عادی شده، کار با کمترین غذا و بدون حق هر نوع تحصیل یا هر نوع اعتراض!