خوش اومدین
بیا با هم چند تا از این عجایب رو زیر ذرهبین ببریم: ۱. تو یه «بمب اتم» متحرکی! اگه تمام انرژی بالقوهای که در پیوندهای شیمیایی اتمهای بدنت (یعنی کل جرم بدنت) نهفته است رو بتونی آزاد کنی، قدرتی معادل دهها هزار بمب هیدروژنی رو تولید میکنی. خوشبختانه این اتمها خیلی محکم سر جاشون نشستن وگرنه هر کسی که عطسه میکرد، احتمالاً یه شهر رو با خاک یکسان میکرد!
۲. اسید معدهات میتونه «تیغ» رو ذوب کنه اسید معده (هیدروکلریک اسید) تو اونقدر غلیظه که اگر مستقیم روی پوستت بریزه، مثل کره ذوبش میکنه. جالبتر اینکه قدرت خوردندگیاش اونقدر زیاده که میتونه تیغهای دو لبه معمولی رو در طول چند روز تا حد زیادی تجزیه کنه! البته نگران نباش، معدهات یک لایه مخاطیِ ضخیم داره که از خودش در برابر این «مهمان ناخوانده» محافظت میکنه.
. مغزت یه نیروگاهِ کوچولوئه مغز تو با اینکه فقط حدود ۲ درصد از وزن کل بدنت رو تشکیل میده، ولی حدود ۲۰ درصد از اکسیژن و انرژی بدنت رو میبلعه. وقتی داری به یه مسئله ریاضی سخت فکر میکنی یا حتی وقتی داری سعی میکنی بفهمی این همه انرژی کجا میره، مغزت به اندازه یک لامپِ ۱۰ تا ۱۵ واتی برق مصرف میکنه. کلاً مغزت خیلی پرمصرفه، ولی خب، بازدهیاش هم بالاست!
. اسکلتبندیِ «تعویضی» شاید فکر کنی استخوانهات ثابت و همیشگی هستن، اما نه! بدن تو یه سیستم بازسازی بیوقفه داره. هر ۷ تا ۱۰ سال، تقریباً تمام استخوانهای بدنت بازسازی میشن و اسکلت جدیدی داری. یعنی تو هر دهه، عملاً یه آدم جدید از نظر ساختار استخوانی هستی؛ فقط خودت متوجه نمیشی چون این تغییر ذرهذره اتفاق میافته
۵. تو «درخشش» داری (البته نه در شب!) بدن انسان در واقع نور مرئی از خودش ساطع میکنه. بله، درست شنیدی! ما مثل کرم شبتاب «بیولومینسانس» داریم، ولی چون شدت این نور ۱۰۰۰ برابر کمتر از اون چیزیه که چشم انسان بتونه ببینه، متوجهاش نمیشیم. اگر دوربینهای فوقحساسِ دید در شب داشتیم، احتمالاً آدمها رو مثل چراغهای خیابون میدیدیم که از صورتشون نور بیشتری ساطع میشه!
۶. دیانای (DNA)؛ یه کتابخونهی بیانتها اگر تمام رشتههای DNA موجود در سلولهای بدنت رو پشت سر هم بچینی، طولش به حدود ۱۶ میلیارد کیلومتر میرسه! یعنی میتونی بری تا پلوتون و برگردی… چند بار! این حجم از دادهای که تو هر سلول کوچیکت جا شده، واقعاً مغز آدم رو منفجر میکنه.
خدایا عالی بود عالی آفرین👏🏻💟
مرسیییی