
خب اول از همه اگه نمیدونین Rpg چیه Rpg مخفف Role-playing game هست که هدف اصلیش تجربه کردن بازی از دیدگاه شخصیت های مختلف هست، بازیای Rpg چندین سال هست که جز بازیای بشدت محبوبی به حساب میان و بنابراین بیاین ببینیم که روش ساخت ی Rpg موفق چیه و نکته های این ژانر بازی چیه
برای ساخت بازی Rpg چهار تا مرحله وجود داره که هرکدوم هم شامل زیر مرحله میشن که به ترتیب توی اسلاید ها براتون مثال میزنم این مراحل شامل فرضیه ی اولیه، گیم پلی، طراحی و صدا و پیاده سازی میشه
فرضیه ی اولیه = داستان، شخصیت ها، مپ: داستان: برای اینکه بازی طرفدار پیدا کنه نیازه که بازی داستان داشته باشه، لازمه که داستان بازی واضح باشه چون معمولا بازی های داستانی سعی میکنن داستان رو به صورت تیکه تیکه و گیج کننده توضیح بدن که حس کنجکاوی پلیر بالا بره، ولی از اونجایی که بازی های Rpg پر از ماجراجویی هستن ممکنه پلیر بخاطر ندونستن داستان نتونن مراحل بازی رو بفهمم و کلا بیخیال بشن، اما اینطوری هم نیست که داستان رو از همون اول مشخص کنین به طوری که حس کنجکاوی پلیر کامل خورد بشه و دیگه هدفی برای کشف کردن بازی نداشته باشه، میتونین کم کم با رویداد های مختلف داستان بازی رو پر هیجان تر کنین شخصیت ها: شخصیت ها باید دیدگاه های مختلف، گذشته ی مختلف و نقطه قوت ها و نقطه ضعف هایی باشن، این ویژگی، ویژگی اصلی ی بازی Rpg هست، مشکلات شخصیت ها هم میتونه بازی رو جذاب تر کنه، چون بازی که همه توش بدون مشکل زندگی کنن علاوه بر این که واقع گرایانه نیست، هدفی هم برای جنگیدن با مشکلات ( باس های بازی ) نیست مپ: مپ توی بازی های Rpg خیلی مهمه، مپ باید حس کنجکاوی رو وارد کنه و همینطور با فضای بازی هم همخونی داشته باشه، حتما نیاز نیست که مپ خیلی خیلی بزرگی داشته باشین، اتفاقا محدود کردن مپ باعث میشه پلیر سعی کنه هرچه سریع تر اون مرحله رو رد کنه و مپ بزرگ هم باعث میشه پلیر دنبال راز های اونجا برگرده، ساختن مپ توی بازی های Rpg چیز سختی نیست ولی باید دقیق باشه
گیم پلی = فایت، سیستم ارتقا، ماموریت ها، آزادی عمل: فایت: بازی های Rpg شامل انمی و بای فایت میشن که معمولا باس فایت ها از انمی ها سخت تر هستن، فایت های بازی نه باید خیلی سخت و نه خیلی ساده باشن و باید کم کم با توجه به لول پلیر در اون مپ یا مرحله درجه ی سختیشون انتخاب بشه، انمی ها باید کم کم سخت بشن ولی باس فایت ها همه سخت هستن و میتونی بین های ساده برای تنوع باس فایت بزارین ولی نه طوری که پلیر به هیچ عنوان نمونه اون مرحله رو رد کنه سیستم ارتقا: کرکتر ها هرکدوم باید آیتم، اسکیل و لول هم خودشونو داشته باشن که باعث قوی شدنشون بشه، کرکتر ها نباید نقطه قوت های یکسان داشته باشن چون اینطوری هدف اصلی بازی های Rpg یعنی رول پلی اجرا نمیشه و پلیر فقط و فقط به ی کرکتر تکیه میکنه، در ماموریت های مختلف کرکتر ها مهارت و آیتم مخصوص به خودشونو پیدا میکنن که بعد باعث لول آپ شدن و توانایی جنگیدن با باس های مختلف میشه ماموریت ها: باید چندتا ماموریت برای تنوع بازی باشه، تقریبا همه ی بازی های Rpg ماموریت دارن و همینطور ی ماموریت اصلی برای کشف داستان بازی، ماموریت های فرعی باید وجود داشته باشن تا کمک کنن آروم آروم به ماموریت اصلی برسیم، مثال ساده تر میشه شما توی ی ماموریت سراغ کلید میرین تا بتونین قفل های ی ماموریت دیگه رو باز کنین، درجه ی سختی ماموریت ها هم میتونین با لول پلیر تنظیم کنین آزادی عمل: میتونین برای جزئیات کوچیک انتخاب های بزرگ بزارین تا پلیر بتونه داستان رو خودش بسازه، این انتخاب ها هم میتونن باعث تغییر روند بازی یا رسیدن به اندینگ های متفاوت بشه، این انتخاب ها میتونه به صورت متنی بیاد که جواب دادن به یکیشون اجباری باشه و یا میتونه مثل ترک کردن یک مکان یا موندن اونجا باشه که بعدا بشه برگشت، این انتخاب ها نباید اونقدر هم زیاد باشن که پلیر رو گیج کنن و نه اونقدر کم باشن که بازی رو بی روح کنه
طراحی و صدا = گرافیک، صداگذاری: گرافیک: نیازی نیست که خیلی خیلی نقاشیتون خوب باشه و فقط لازمه که سبک مشخصی داشته باشین، این سبک مشخص باعث جذب پلیر میشه و اگه سبک طوری باشه که نتونین درش بیارین خیلی بدتر از بد بودن نقاشیتونه، میتونین به صورت پیکسلی هم امتحان کنین مهم راحت بودن خودتونه، میتونین بخش های مختلف مثل ظاهر اصلی کرکتر ها، اندینگ ها و کرکتر راه رفتنتونو با سبک های مختلف طراحی کنین که باعث تنوع بازی بشه صداگذاری: موزیک بازی باید با محتوای بازی هماهنگ باشه، بخش های غمگین، اندینگ ها و باس فایت ها میتونن موزیک های متفاوتی داشته باشن، صدای راه رفتن، گریه کردن، ضربه خوردن و لول آپ شدن هم خیلی مهمه و هرچی صدا های بازی بیشتر باشه بازی جذاب تر میشه، معمولا بازیای Rpg دوبعدی صدای پا ندارن و میتونین از صدای پا صرف نظر کنین
پیاده سازی = سادگی، تست، بازخورد: سادگی: همیشه اول از مکان های کوچیک شروع کنین و کم کم اگر خواستین مکان رو گسترش بدین، اول بازی راز های زیادی نباید وجود داشته تا باعث گیج شدن پلیر نشه، اینطوری خودتون هم راحت تر هستین تست: بعد از ساختن بازی باید مدام تستش کنین که متوجه باگ های بازی بشین و بعد بازی رو دیباگ کنین، سعی کنین با کمک چت جی پی تی یا ویدیوهای یوتیوب بازی رو دیباگ کنین چون اگه غلط باشه ممکنه باعث کرش کردن کامپیوتر خودتون یا پلیر بشه یا کلا لک داشته باشه یا گلیچی بشه بازخورد: سعی کنین بعد بازی رو به ی نفر دیگه بدین تا بازی کنه، ازش نظر بگیرین تا بتونین بازی اونو با نظر اکثریت منتشر کنین، از ایده های هوش مصنوعی کمک بگیرین با از محبوب ترین بازی ها الگو بگیرین یا حتی میتونین از کتاب با فیلم برای بازی الگو بگیرین
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
درخواست ویژه بده
ممنون درخواست رو دادم فعلا منتظرم بررسی بشه
اوکی موفق باشی
مرسی پستت خیلی بهم کمک کرد
خواهش میکنم!
اول فک کردم تفنگ رو میگی😅
عالی بود خسته نباشی
مرسیی!