فکت های جالب لایک
سال ۲۰۰۸ میلادی، اولین عضو این فرنچایز یک رکورد جهانی گینس به نام خود ثبت کرد اما این رکورد برای ثبت میزان فروش بالا یا بهترین گرافیک بازی نبود بلکه عنوان آن رکورد این بود: «بدترین نمایشنامه/سناریویی که تا به حال برای یک بازی ویدیویی نوشته شده است». دیالوگهایی مانند «این اسلحه خیلی قویه، بهخصوص برای موجودات زنده» باعث شدند تا سناریوی این بازی برای گیمرهای آن زمان یک کابوس فراموشناشدنی باشد و حتی دلیل معروفیت بیشتر آن هم بشود.
ظاهرا یک نفر در کپکام طرفدار سرسخت گروه موسیقی راک بریتانیایی کوئین بود چون بارها و بارها در نسخههای مختلف این مجموعه به این گروه اشاره میشود. برای مثال روی یک کت چرمی که مربوطبه لباسهای جایگزین شخصیت کریس ردفیلد بود میتوانستید عبارت Made in Heaven را ببینید که نام آخرین آلبوم منتشر شده گروه کوئین در سال ۱۹۹۵ بود. در بازی Code: Veronica روی لباس خواهر کریس یعنی کلر ردفیلد میتوانستید عبارت Let Me Live را ببینید که نام سومین آهنگ از همین آلبوم بود. همچنین در بازی Resident Evil 0 نیز اگر به تتوی دست شخصیت بیلی دقت میکردید، میتوانستید عبارت Mother Love را ببینید که نام چهارمین آهنگ از آلبوم یادشده کوئین بود.
اینکه رزیدنت ایول اولین بازی سبک بقا و وحشت تاریخ نبود (اولین بازی که در این سبک بود بازی Haunted House نام داشت که در سال ۱۹۸۱ برای آتاری عرضه شد اما عبارت Survival Horror اولین بار برای رزیدنت ایول استفاده شد) اما قطعا اولین موردی بود که چنین عریان، صحنههای خشن را با گرافیکی که برای زمان خود بسیار پیشرفته بود به نمایش میگذاشت. به واسطه همین خشونت عریان، نسخهای از بازی که در بازار غرب عرضه شد، سانسور شده بود. جدا از اینکه بسیاری از صحنههای بازی با فیلتر سیاه و سفید پوشیده شده بودند و بسیاری از دیالوگها نیز حذف شده بودند، در بعضی موارد برای اینکه صحنهها کمی کمتر خشونتآمیز باشند از رنگ سبز برای خون سزامبیها استفاده شده بود. به همین دلیل در کشور آلمان برای نسخه کامپیوتر اولین بازی از رنگ سبز برای خون استفاده شده بود و برای دنباله بازی که برای کامپیوتر و سگا دریمکست عرضه شده بود، رنگ خون زامبیها خاکستری بود
شاید به نظر عجیب برسد اما ظاهرا کریس ردفیلد و جیل ولنتاین کمی قبل از رخ دادن وقایع مربوط به رزیدنت ایول ۱ هم از وجود زامبیها اطلاع داشتند. یک کتابچه بسیار کمیاب و خاص به نام Biohazard: The Beginning که در کالکتور پکهای نسخه اول بازی برای کنسول سگا ساترن وجود داشت شامل روایتی از وقایعی بود که چند ساعت قبل از اتفاقات عمارت اسپنسر رخ داده بود. این کتاب یک پیشدرآمد برای مجموعه به حساب میآید و در آن به معرفی شخصیتهای کریس و کلر ردفیلد پس از مطلع شدنشان از اولین نشانههای همهگیری ویروس T
افراد خیلی کمی میدانند که کپکام قبل از ساخت مجموعه رزیدنت ایول هم یک بازی ترسناک ساخته بود. این بازی که Sweet Home نام داشت با الهام از یک فیلم سینمایی ژاپنی به همین نام ساخته شد و فقط هم در کشور ژاپن عرضه شد. بازی Sweet Home وجوه اشتراک زیادی هم با مجموعه رزیدنت ایول داشت. این بازی با اینکه در سبک نقشآفرینی ژاپنی (JRPG) ساخته شده بود اما داستان آن هم در یک عمارت باستانی مانند عمارت اسپنسر در رزیدنت ایول، روایت میشد و شخصیت اصلی بازی باید تلاش میکرد تا جان خود را در برابر حمله هیولاهای مختلفی از جمله زامبیها، در امان نگه دارد. عنصر دیگری که بین این دو بازی مشابه بود، انیمیشن مشهور مربوط به آرام باز شدن درهای عمارت بود که هدف از آن، لذتبخشتر کردن زمان لودینگ بین اتاقهای عمارت بود
🫡🫡🫡🫡
عاشق رزیدنت اویل ام:)))