شاید ندونید ولی تیپ شخصیتی شما بر روی عادات غذایی تان هم تاثیرگذار است.
●ارتباط عجیب تست MBTI با عادات غذایی افراد!● •آیا تیپ شخصیتی شما میتواند رژیم غذاییتان را پیشبینی کند؟ اگر به خودشناسی و روانشناسی علاقهمند باشید، احتمالاً با تست MBTI آشنایی دارید. این تست یکی از معروفترین ابزارها برای شناخت تیپهای شخصیتی است که براساس چهار بُعد اصلی ساخته شده و به ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف تقسیم میشود• •هر فرد با انجام این تست، ترکیبی از ویژگیهای درونگرایی و برونگرایی، حسی و شهودی، فکری و احساسی، قضاوتگر و ادراکی را در خود کشف می کند. اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که تیپ شخصیتی شما میتواند بر روی انتخابهای غذاییتان هم تأثیر بگذارد؟•
●تیپ شخصیتی و عادات غذایی: آیا واقعاً ارتباطی وجود دارد؟● •هر تیپ شخصیتی در آزمون شخصیت مایرز بریگز (MBTI)، مجموعهای از الگوهای رفتاری و ذهنی خاص خود را دارد که بر انتخابهای روزانهاش تاثیر میگذارد. به طور مثال، برخی افراد ممکن است به دنبال غذاهای راحت و سریع باشند، در حالی که برخی دیگر ترجیح میدهند برای هر وعده غذایی برنامهریزی دقیقی داشته باشند. در ادامه، به بررسی ارتباط تیپهای شخصیتی مختلف با عادات غذایی آنها میپردازیم و خواهیم دید که آیا واقعاً میتوانیم از طریق شخصیت، سلیقه غذایی افراد را پیشبینی کنیم یا خیر•
درونگراها (Introverts) و انتخابهای غذاهای سنتی و زمان بر •درونگراها معمولاً افرادی هستند که ترجیح میدهند وقت بیشتری را در محیطهای آرام و بدون هیاهو سپری کنند. این ویژگی آنها نه تنها در زندگی روزمره بلکه در انتخابهای غذاییشان هم تاثیرگذار است. درونگراها اغلب به غذاهایی علاقهمندند که برای تهیه آنها زمان و دقت بیشتری لازم است. مثلاً، میتوانند ساعتها وقت صرف کنند تا یک غذای پیچیده مانند خوراکهای سنتی یا پاستای خانگی تهیه کنند. درونگراها معمولاً در حین غذا خوردن نیز به جزئیات اهمیت میدهند و تجربه غذا خوردن را به نوعی مراسم تبدیل میکنند. مثلاً، ممکن است علاقهمند باشند در یک فضای خلوت و آرام، با موسیقی ملایم و بدون حواسپرتی غذا بخورند•
●برون گراها (Extraverts) و گرایش به غذاهای فست فودی و هیجان انگیز● •در مقابل، برونگراها عاشق تعاملات اجتماعی و محیطهای پرانرژی هستند. این افراد معمولاً غذا خوردن را به عنوان فرصتی برای دورهمی و ارتباط با دیگران میبینند. برای همین، بیشتر به غذاهای فستفودی، اسنکها و غذاهایی که به راحتی قابل حمل و مصرف در محیطهای شلوغ هستند، علاقهمندند. برونگراها ممکن است در رستورانهای شلوغ و پرجنبوجوش احساس بهتری داشته باشند و از صرف وعدههای غذایی در جمع دوستان لذت ببرند. برونگراها در انتخابهای غذایی هم معمولاً جسورترند؛ ممکن است به سراغ طعمها و غذاهای جدید بروند و علاقهمند به امتحان کردن رستورانها و کافههای تازه تأسیس باشند•
●احساسی ها (Feelers) و گرایش به غذاهای نوستالژی و پر از احساسات● •افراد احساسی در تست شخصیت MBTI، کسانی هستند که بیشتر بر اساس قلب و احساساتشان تصمیم میگیرند. این افراد معمولاً به غذاهایی که یادآور خاطرات خوب یا احساسات مثبتی هستند، علاقهمندند. مثلاً ممکن است به غذاهای خانگی که مادرشان برایشان تهیه میکرده علاقه خاصی داشته باشند یا به سراغ غذاهایی بروند که یادآور دوران کودکی یا یک سفر خاص هستند، در واقع آن ها عاشق غذاهای نوستالژی هستند. احساسیها اغلب تمایل دارند به کیفیت عاطفی غذا توجه کنند، یعنی اینکه غذا علاوه بر طعم خوب، حس آرامش و لذت را هم به آنها منتقل کند. ممکن است این افراد غذاهایی مانند دسرهای شیرین، نوشیدنیهای گرم و سوپهای خانگی را به عنوان انتخاب اول خود در نظر بگیرند•
●منطقی ها (Thinkers) و گرایش به غذاهای سالم و رژیمی● •افراد منطقی بیشتر بر اساس تحلیل و استدلال پیش میروند. این افراد حتی در انتخابهای غذایی هم به دنبال منطق و دلیل هستند. مثلاً ممکن است وقت زیادی را صرف مطالعه مواد مغذی موجود در غذاها کنند و ترجیح دهند غذاهایی را انتخاب کنند که از نظر علمی برای سلامت جسم و ذهنشان مفید است. تیپهای شخصیتی منطقی اغلب به رژیمهای غذایی خاص و علمی مانند رژیم کتوژنیک، وگان یا گیاهخواری علاقه نشان میدهند و انتخابهای غذاییشان بر اساس تحقیقات و اطلاعات بهروز در مورد تغذیه است•
●حسی ها ( Sensors) و گرایش به غذاهای زیبا و خاص● •افراد حسی در تست شخصیت شناسی MBTI، به شدت به تجربههای حسی خود اهمیت میدهند. این افراد به عطر، طعم، بافت و ظاهر غذا توجه زیادی دارند و بیشتر از سایرین از خوردن غذا لذت میبرند. به همین دلیل، تمایل دارند غذاهایی را انتخاب کنند که تجربه حسی قویتری ارائه دهد. افراد حسی معمولاً به رستورانها و مکانهایی علاقه دارند که غذاهایی با ظاهر جذاب و طعمهای متنوع سرو میکنند. برای آنها غذا خوردن یک تجربه لذتبخش است که همه حواس را درگیر میکند•
شهودی ها (Intuitives) و گرایش به غذاهای جذاب و خلاقانه •افراد شهودی به شدت خلاق و نوآور هستند و این ویژگی در انتخابهای غذایی آنها هم دیده میشود. آنها علاقه دارند غذاهای جدید و منحصر به فرد را امتحان کنند و معمولاً به سراغ غذاهایی میروند که ترکیبات یا طعمهای غیرمعمول داشته باشد. افراد شهودی از کشف طعمهای جدید و رستورانهای خلاقانه لذت میبرند و حتی ممکن است خودشان در خانه دست به تجربههای خلاقانه در آشپزی بزنند•
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
نخست
زیبا بود