درود بر شما 🎀✨ (عذر خواهی بابت کاور، نمی تونم تغییرش بدم ) سینما پر از جلوههای ویژهای است که در زمان خود انقلابی به پا کردند و حتی امروز هم تماشای آنها حیرتانگیز است. در اینجا به چند مورد از عجیبترین، نوآورانهترین و بهیادماندیترین جلوههای ویژه در تاریخ سینما اشاره میکنیم:
۱. "سفر به ماه" (A Trip to the Moon) - ۱۹۰۲ 🎀· چرا عجیب و خاص است: این فیلم ژرژ ملییس، پدر جلوههای ویژه، اولین نمونه از جلوههای عملی و ترفندهای سینمایی است. ✨· جلوه ویژه کلیدی: صحنهای که فضاپیمای بشقابمانند به چشم ماه برخورد میکند. این صحنه با یک توقف فیلمبرداری (Stop-Motion) ساده ایجاد شد: یک ماکت فضاپیما را به صورت زنده به چشم یک ماکت ماه نزدیک کردند، فیلمبرداری را متوقف کردند، فضاپیما را برداشتند و یک انفجار کوچک از پودر روی چشم ماه ایجاد کردند و سپس فیلمبرداری را ادامه دادند. سادگی و نبوغ این اثر آن را برای همیشه جاودانه کرده است.
۲. "کینگ کونگ" (King Kong) - ۱۹۳۳ 🎀· چرا عجیب و خاص است: کینگ کونگ یک غول استاپ-موشن بود که باید با بازیگران زنده تعامل میکرد. ✨· جلوه ویژه کلیدی: تکنیک "تصویربرداری چندگانه" (Multiple Exposure). آنها صحنهای را که میخواستند کونگ در آن باشد، ابتدا با یک صفحه سیاه فیلمبرداری میکردند. سپس همان نوار فیلم را دوباره در دوربین گذاشته و صحنهای که بازیگران در مقابل صفحه سیاه بازی میکردند را روی آن ثبت میکردند. همچنین از ماکتهای بسیار دقیق برای شهر نیویورک استفاده شد. نتیجه، موجودی باورنکردنی و پر از شخصیت بود.
۳. "۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی" (2001: A Space Odyssey) - ۱۹۶۸ 🎀· چرا عجیب و خاص است: استنلی کوبریک میخواست فضا را به شکلی کاملاً واقعگرا و باورپذیر به تصویر بکشد، سالها قبل از اینکه CGI وجود داشته باشد. ✨· جلوه ویژه کلیدی: "غلتک جلویی" (Front Projection). برای صحنههای منظره سیارهها، آنها از تکنیکی استفاده کردند که در آن یک پروژکتور بسیار درخشان، تصویر زمینه (مثلاً یک عکس بزرگ از منظره) را دقیقاً از همان زاویه دوربین روی یک صفحه بسیار بازتابنده میانداخت. این کار باعث میشد تصویر زمینه با وضوح فوقالعادهای در پشت بازیگران دیده شود، بدون اینکه سایهای روی آن بیفتد. همچنین چرخش فضاپیماها با استفاده از یک "ماکت غولپیکر" و یک "کرین موشن کنترل" بسیار دقیق فیلمبرداری شد.
۴. "بیگانه" (Alien) - ۱۹۷۹ 🎀· چرا عجیب و خاص است: خ☆روج بیگ☆انه از قفس☆ه س☆ینه جان هورت کاملاً زنده و عملی فیلمبرداری شد. ✨· جلوه ویژه کلیدی: آنها یک "بدلکار بدون سر" را در زیر میز قایم کردند و دستهایش را از سوراخی که در میز تعبیه شده بود، بیرون آوردند تا نقش بدن جان هورت را بازی کند. سپس یک ماکت بسیار واقعی از سر و سینه او ساختند و در صحنه قرار دادند. برای خروج بیگانه، از خون و احشای واقعی حیوانات و چند "بازوی مصنوعی" که توسط چند عروسکگردان کنترل میشد، استفاده کردند. این صحنه چنان واقعی و شوکآور بود که بازیگران دیگر از آن بیخبر بودند و واکنش آنها در فیلم کاملاً واقعی است.
۵. "ترون" (Tron) - ۱۹۸۲ 🎀· چرا عجیب و خاص است: اولین فیلمی که به طور گسترده از گرافیک کامپیوتری استفاده کرد، هرچند به روشی کاملاً متفاوت با امروز. ✨· جلوه ویژه کلیدی: آنها صحنههای دنیای کامپیوتر را ابتدا به صورت سیاهوسفید فیلمبرداری میکردند. سپس با استفاده از تکنیکی به نام "بکپراجکشن" (Backlit Animation)، هنرمندان به صورت دستی و فریم به فریم، نورها و رنگها را روی نگاتیو اضافه میکردند. این فرآیند فوقالعاده زمانبر و پیچیده، ظاهری کاملاً نوآورانه و "دیجیتال" به فیلم بخشید.
۶. "کابوس قبل از کریسمس" (The Nightmare Before Christmas) - ۱۹۹۳ 🎀· چرا عجیب و خاص است: این فیلم یک شاهکار استاپ-موشن است که در آن هر فریم به صورت فیزیکی و با حرکت دادن مدلهای کوچک عروسکی ثبت شده است. ✨· جلوه ویژه کلیدی: خود تکنیک استاپ-موشن! ساخت دنیایی کاملاً فیزیکی با شخصیتهایی که هر کدام چندین صورت قابل تعویض برای بیان احساسات مختلف داشتند. این فیلم نشان داد که انیمیشن استاپ-موشن میتواند تا چه حد پیچیده، ظریف و پر از جزئیات باشد.
۷. "ماتریکس" (The Matrix) - ۱۹۹۹ 🎀· چرا عجیب و خاص است: این فیلم یک تکنیک جلوه ویژه کاملاً جدید را به نام "عکاسی زمانمحور" (Bullet Time) به جهان معرفی کرد. ✨· جلوه ویژه کلیدی: برای ایجاد این اثر که در آن زمان به نظر میرسد کند میشود اما دوربین به حرکت خود ادامه میدهد، آنها یک حلقه کامل از دوربینهای ثابت را در اطراف صحنه قرار دادند که به ترتیب و با فاصله زمانی بسیار کم از هم عکس میگرفتند. سپس این تصاویر ثابت به صورت دیجیتالی به هم متصل و پردازش شدند تا حس حرکت دوربین در یک لحظه تقریباً ایستاده را ایجاد کنند.
۸. "ارباب حلقهها: دو برج" (The Lord of the Rings: The Two Towers) - ۲۰۰۲ 🎀· چرا عجیب و خاص است: شخصیت گولوم، نقطه عطفی در تلفیق جلوههای دیجیتال و بازیگری بود. ✨· جلوه ویژه کلیدی: استفاده از "ضبط حرکت" (Motion Capture) به صورت پیشرفته. اندی سرکیس نقش گولوم را بازی کرد و تمام حرکات، حالات چهره و حتی صدای او ضبط شد. سپس هنرمندان دیجیتال، این دادهها را گرفته و روی مدل سهبعدی گولوم پیاده کردند. نتیجه، اولین شخصیت کاملاً دیجیتالی بود که نه تنها از نظر بصری، بلکه از نظر بازیگری نیز کاملاً باورپذیر و دارای عمق احساسی بود.
۹. "گراویتی" (Gravity) - ۲۰۱۳ 🎀· چرا عجیب و خاص است: برای شبیهسازی بیوزنی در فضا، از تکنیکهای پیچیدهای استفاده شد که بازیگران را در داخل جعبههای نوری غولپیکر و با کمک رباتهای عظیم فیلمبرداری میکرد. ✨· جلوه ویژه کلیدی: استفاده از "جعبه نور" (The Light Box). یک استودیوی عظیم که دیوارها و سقف آن از صفحههای LED پوشیده شده بود. آنها تصاویر فضا، زمین و کهکشان را روی این صفحهها پخش میکردند و نور و بازتابهای واقعگرایانهای روی لباس و کلاهخود بازیگران ایجاد میکرد. این کار به همراه سیستم رباتیک پیچیده، حس بیوزنی و حضور در فضا را به شکلی بیسابقه خلق کرد.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
اولللل
عالیییی
لیاقت این پست ویژه شدنه
لایق ویژههههههه شدننننت
باید ویژه شهههه
محشر بود لایق ویژه شدنه حتما درخواست بده
ویژه شهههه
معرکه بود واقعا لایق ویژه شدنهه
حتما درخواستشو بده
خسته نباشی زیبا 🛐
امیدوارم ویژه بشههه واقعا لیاقتش رو داره 👈🏻👉🏻😭
عالی بود ✨🤍