
Qr code (به معنای کد پاسخ سریع) نوعی بارکد ماتریسی (یا بارکد دو بعدی) است که در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت خودروسازی ژاپنی (Denso Wave) اختراع شد. از آن زمان تاکنون، کیوآرکدها نقش بسیار مهمی در زندگی ما بازی کردهاند.
در عمل، Qr code اغلب حاوی دادههایی برای مکان یاب، شناسه یا ردیاب هستند که به یک وب سایت یا برنامه اشاره میکند. کیوآرکد از چهار حالت رمزگذاری استاندارد شده (عددی، الفبایی، بایتی/دودویی و کانجی) برای ذخیره کارآمد دادهها استفاده میکنند. سیستم پاسخ سریع به دلیل خوانایی سریع و ظرفیت ذخیره سازی بیشتر در مقایسه با بارکدهای استاندارد UPC خارج از صنعت خودروسازی هم بسیار محبوب شد. این سیستم برای ردیابی محصول، شناسایی آیتم، ردیابی زمان، مدیریت اسناد، و بازاریابی مورد استفاده قرار گرفت و نشان داد میتواند راهکار بسیار مناسبی برای بسیاری از کسب و کارها باشد.

یک کیو آر کد شامل مربعهای سیاهی است که در یک شبکه مربع روی پسزمینه سفید مرتب شدهاند و میتوان توسط یک دستگاه تصویربرداری مانند دوربین خوانده شده و با استفاده از تصحیح خطای Reed-Solomon پردازش شوند تا تصویر به درستی تفسیر شود. سپس دادههای مورد نیاز از الگوهایی که در اجزای افقی و عمودی تصویر وجود دارند استخراج میشوند.
هدف از این سیستم پیگیری قطعات خودروهای تولید شده توسط شرکت دنسو بود و اطلاعات چندین بارکد را در خود نگاه میداشت. این روش کمک کرد تا به جای اینکه برای اطلاع از قطعات درون هر جعبه چندین بارکد خوانده شود، بتوان تمامی اطلاعات را درون یک کد جاگذاری کرد. کیوآرکدها اکنون در زمینههای کاربردی بسیار گستردهتری استفاده میشوند. کدهای QR ممکن است برای نمایش متن به کاربر، برای باز کردن یک صفحه وب در دستگاه کاربر، برای افزودن یک مخاطب جدید به موبایل، برای باز کردن یک شناسه منبع یکنواخت (URI)، برای اتصال به یک شبکه بی سیم (Wifi)، یا یک ایمیل یا نوشتن یک پیام متنی استفاده شود. آمارها نشان میدهد تنها در ماه ژوئن ۲۰۱۱، ۱۴ میلیون کاربر تلفن همراه آمریکایی حداقل یک Qrcode یا بارکد را اسکن کردند. حدود ۵۸٪ از این کاربران qr code را از خانه و حدود ۳۹٪ در فروشگاههای خرده فروشی اسکن کردند. این آمار را با کاربرد امروز که مقایسه کنیم، متوجه سرعت رشد و همهگیری استفاده از کیوآرکدها میشویم.

code چه کاربردهایی دارد؟ کیوآرکدها (Qr code) در تبلیغات بسیار رایج شدهاند. معمولاً از تلفن هوشمند به عنوان اسکنر استفاده میشود. کیوآرکدها در استراتژیهای تبلیغات جای بسیار بزرگی را به خود اختصاص دادهاند. به عنوان مثال این کدها راهی برای دسترسی سریعتر به وب سایت یک برند نسبت به وارد کردن دستی URL فراهم میکنند. فراتر از راحتی صرف برای مصرف کننده، این کدها نرخ تبدیل را افزایش میدهند: شانسی که پس از مواجه با آگهی به فروش منجر میشود. اگرچه کیوآرکد در ابتدا برای ردیابی قطعات در ساخت خودرو استفاده میشد، اما امروز در طیف وسیعتری از کاربردها را دارد. به عنوان مثال میتوان به مواردی همچون ردیابی تجاری، سرگرمی و بلیط حمل و نقل، بازاریابی محصول و وفاداری و برچسب گذاری محصول در فروشگاه اشاره کرد. به عنوان مثال میتوان تخفیف و درصد تخفیف را در این کدها درج کرد. یا مثلا برای ذخیره اطلاعات یک شرکت مانند آدرس از آن استفاده کرد. حتی از این کدها میتوان در ذخیره سازی اطلاعات شخصی برای استفاده توسط سازمان ها هم استفاده کرد.
برخی از استفاده از کیوآرکدها استفاده در واقعیت افزوده: کدهای QR در برخی از سیستمهای واقعیت افزوده برای تعیین موقعیت اشیا در فضای سه بعدی استفاده میشوند. استفاده برای نمایش مطالب چند رسانهای: کیوآرکدها را میتوان برای هدایت کاربران به محتوای چندرسانهای خاص (مانند ویدیوها، فایلهای صوتی، تصاویر، اسناد و هر نوع محتوای قابل دسترسی از وب) استفاده کرد. این نوع qr code را گاهی کیوآرکد چند رسانهای نیز مینامند. سیستم عاملهای موبایل: qr code را میتوان در سیستم عاملهای مختلف دستگاههای تلفن همراه استفاده کرد. آیفونهایی که روی iOS 11 و بالاتر اجرا میشوند و برخی از دستگاههای آندروید میتوانند کدهای QR را بدون دانلود برنامه خارجی اسکن میکنند. فروشگاه های مجازی: از کیوآرکدها میتوان برای ایجاد «فروشگاه های مجازی» استفاده کرد. گالری از تصاویر و اطلاعات محصول را میتوان به مشتری ارائه کرد. جالب است بدانید در کره جنوبی و آرژانتین تصویر محصول و کیوآرکد را در ایستگاههای قطار چاپ میکنند و افرا با اسکن کد محصول را درب خانههای خود تحویل میگیرند! پرداخت با Qrcode: از این کدها می توان برای ذخیره اطلاعات حساب بانکی یا اطلاعات کارت اعتباری استفاده کرد. همچنین میتوان با کد یک لینک به درگاه پرداخت ایجاد کرد که پس از اسکن فرد بتواند مبلغی را به صورت آنلاین پرداخت کند. ورود به وب سایت: Qrcode را می توان برای ورود به وب سایت ها استفاده کرد. بلیط موبایلی: میتوان با اسکن کیوآرکد در گوشی افراد از آن به عنوان بلیط پذیرش استفاده کرد. سفارش با Qrcode از رستوران: رستورانها میتوانند یک کیوآرکد (Qrcode) در نزدیکی درب ورودی یا روی میز قرار دهند که به مهمانان اجازه میدهد منوی آنلاین را مشاهده کنند، یا حتی آنها را به یک وبسایت یا برنامه سفارش آنلاین هدایت کنند و به آنها اجازه سفارش دهند و یا احتمالاً هزینه غذای خود را بپردازند. البته از این کاربرد میتوان برای کافهها و کافیشاپها هم استفاده کرد. اتصال به Wifi با استفاده از کیوآرکد: میتوان از کیوآرکد برای ارائه اطلاعات و وصل شدن به یک شبکه Wifi استفاده کرد. معمولا در این روش نیازی به زدن رمز عبور از سوی کاربر برای اتصال به اینترنت وجود ندارد. و ...
طراحی ساختاری Qrcode بر خلاف بارکدهای قدیمی و تک بعدی که برای اسکن مکانیکی توسط یک پرتو باریک نور طراحی شده بودند، یک qr code توسط یک سنسور تصویر دیجیتال دو بعدی شناسایی شده و سپس توسط یک پردازنده، تجزیه و تحلیل میشود. پردازنده سه مربع متمایز را در گوشههای تصویر کیوآرکد قرار میدهد. سپس نقاط کوچک در سراسر کد QR به اعداد باینری تبدیل میشوند و با یک الگوریتم تصحیح خطا تأیید میشوند. به این شکل ساختار کلی یک کیوآرکد شکل گرفته و طراحی میشود. چه استانداردهایی برای Qr code وجود دارد؟ برای کیوآرکدها چندین و چند استاندارد وجود دارد. اگر بخواهیم برخی از معروفترینهای آن را ذکر کنیم شامل موارد زیر میشوند: اکتبر ۱۹۹۷: AIM ژانویه ۱۹۹۹: JIS X 0510 ژوئن ۲۰۰۰: ISO/IEC 18004:2000 سپتامبر ۲۰۰۶: ISO/IEC 18004:2006 فوریه ۲۰۱۵: ISO/IEC 18004:2015
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
ویژه میشه
فرصت؟