
در این پست داستان خلبان بزدل و خودخواهی را میخوانیم که فاجع آفرید.

در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۵ پرواز شماره ۱۷۱ ایرایندیا بطور عجیبی چند ثانیه پس از اوج گیری رو به پایین حرکت و در منطقهای مسکونی سقوط کرد. این حادثهای بسار عجیب بود ، چطور ممکن است که هر دو موتور یک بوئینگ ۷۸۷ با یکدیگر از کار بیفتند ؟ حدود یک ماه طول کشید تا دولت هند اعلام کند چه اتفاقی افتاده است.

گزارش پرواز به اینصورت بود که هواپیما از دهلی نو به احمد آباد پرواز کرده بود تا آنجا آماده پرواز شود و مسافرگیری کند تا به مقصد لندن پرواز کند؛ قبل از پرواز تکنسین ها هواپیما را چک میکنند تا از آماده بودن هواپیما برای پرواز مطمئن شوند

این هواپیما ۲۱۳ مسافر دو خلبان و ۱۰ خدمه دیگر داشته که سرجمع حامل ۲۴۲ سرنشین بوده ، هواپیما با وزن زیاد برای پرواز و بلند شدن از باند به سرعتی در حدود ۱۸۰ گره(۳۳۰ کیلومتر بر ساعت) نیاز داشته که پس از برخواست بجای اینکه سرعتش افزایش پیدا کند و اوج بگیرد پایین میآید و در منطقهای مسکونی سقوط میکند.

در گزارش اعلام میشود که خاموش شدن موتور ها بدلیل قطع شدن سوئیچ های سوخترسان به موتور ها علت سانحه بوده است؛ سوئیچهایی که فقط خلبان و کمک خلبان به آنها دسترسی دارند(سوئیچ های سوخت رسان به موتورها در تصویر)

مسئله اینجا پیچیده میشود؛ ایا خلبان اشتباه کرده؟ یعنی سوئیچ های سوخت رسان با دیگر سوئیچ ها اشتباه گرفته شده اند؟ احتمال اینکه سوئیچ ها بطور اشتباهی غیرفعال شده باشند صفر است زیرا این سوئیچ ها ، سوئیچ هایی امنیتی هستند و برای غیر فعال کردن و یا فعال کردن آن ها، باید آنها را محکم به عقب کشیده و سپس جابجا کرد در غیر اینصورت جابجا نمیشوند.

نکته بعدی محل قرار گیری سوئیچ هاست که جای محفوظی قرار دارند یعنی اگر خلبان بخواهد آنها را عوض کند هیچ موقع اشتباه نمیکند چون حتما باید آنها را ببیند؛ خلبانان خیلی از سوئیچ ها را بدون نگاه کردن عوض و بدل میکنند اما این سوئیچ ها طوری هستند که راه هر اشتباهی را بستهاند یعنی اگر عوض و بدل بشوند حتما عمدی بوده و کمک خلبان یا خلبان در جریان هستند. (هواپیمای سانحه دیده)
در هر صورت این دو سوئیچ قطع میشوند و هواپیمای درحال اوج گیری که به سوخت زیادی احتیاج دارد به یکباره موتور هایش خاموش میشوند. از طریق جعبه سیاه هواپیما متوجه شدهاند که پس از قطع شدن سوییچها یکی از خلبانان (یا خلبان یا کمک خلبان) به دیگری میگوید : چرا موتور ها را خاموش کردی؟ فرد دیگر میگویید: من خاموش نکردم. این مکالمه ضبط شده اما معلوم نیست که کدامیک این سوئیچ ها را قطع کردهاند.

در هر صورت یکی از این دو نفر سوییچها را قطع کرده زیرا فرد سومی در کابین نبوده ، ۱۰ ثانیه پس از خاموش شدن موتور ها سوئیچ ها دوباره وصل میشوند ، اما فایده ای ندارد زیرا روشن شدن و قدرت گرفتن موتور جت نیاز به زمان نسبتا طولانی دارد، در آنشرایط وصل شدن دوباره سوئیچ ها کمکی نمیکرد زیرا ارتفاع هواپیما کمتر از صد متر بود.

تمامی این اتفاقات در کمتر ار یک دقیقه اتفاق میافتد. در نهایت هواپیما در منطقهای مسکونی سقوط میکند از ۲۴۲ نفر سرنشین هواپیما ۲۴۱ نفر کشته میشوند و تنها ۱ نفر جان سالم به در میبرد ، علاوه بر این روی زمین ۶۷ نفر مجروح و ۱۹ نفر هم کشته میشوند.
این داستان سقوط این هواپیما بود ، اما چرا سوئیچ ها قطع شدند؟ چه کسی سوئیچ ها را قطع کرد؟ در بررسی ها گفته میشود که حتما یکی از خلبانان قصد خودک&شی داشته و این روش را در پی گرفته این اولین اتفاق از این نوع نیست که رخ میدهد قبلا هم مانند آن رخ داده مانند سانحه پرواز ۹۱۲ خطوط هوایی مصر.
این نظریه محکم ترین نظریه درباره علت سقوط این هواپیما میباشد اما نظریه دیگری نیز وجود دارد که میگوید ممکن است سوئیچ ها خراب شده باشند، این نظریه بسار کمرنگ است زیرا احتمال اینکه این دو سوئیچ که بطور جدا از هم قرار دارند ، به یکباره خراب شوند صفر است در هر صورت نظریه اول محتمل تر است.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
جالب بود خسته نباشی ...
ممنون
فقط اون یه نفری که زنده موند
یکی از خوش شانس ترین مسافرا تو کل تاریخ بوده واقعا خیلیه
عالی بود
امیدوارم ویژه بشه
ممنون
❤