
طی حادثه نفتکش سانچی ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی مفقود شدند و لاشه کشتی طی ۹ روز در اعماق دریای چین غرق شد؛ در این میان فقط پیکر ۳ نفر از خدمه پیدا شد.

۱۶ دی ماه سال ۱۳۹۶ اموی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کرهٔ جنوبی شود در میانه راه به یک کشتی فلهبر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» برخورد کرد، محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار پایین بود که این موجب آتشسوزی فوقسریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، طی این حادثه ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی مفقود شدند و لاشه کشتی طی ۹ روز در اعماق دریای چین غرق شد؛ در این میان فقط پیکر ۳ نفر از خدمه پیدا شد. اسامی خدمه و کارکنان این کشتی عبارتند از:۱-مجید قصابی عروجی، کاپیتان ۲- فرید محبی، سرمهندس ۳-مجید نقیان، افسر اول ۴-حسین جهانی هلآباد، افسر دوم ۵-احسان ابولی قاسمآبادی، افسر دوم ۶-میلاد عنایتی، افسر سوم ۷--حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم ۸- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم ۹- مهدی سادگی، مهندس سوم ۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم ۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات ۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق ۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان ۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان ۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم ۱۶-محمدساجب علی میریدها، ملوان یکم ۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم ۱۸-علیرضا نجفیفر، ملوان دوم ۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم ۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار ۲۱- یاور افشاری، روغن کار ۲۲-میلاد آروی، روغن کار ۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغنکار ۲۴-عبدالکریم بشارتیپور، سرآشپز ۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز ۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار ۲۷-احسان فرجی، مهماندار ۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ ۲۹-پوریا عیدیپور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ ۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ( گواهی فوت وی باطل شده است) ۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد ۳۲-ساقی فعال، همسر حسین جهانی هلآباد. از این ۳۲ نفر ، سی نفر ایرانی و دو نفر تبعه بنگلادش بودهاند. نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد میکرد. در مقابل کشتی کریستال صدمهٔ اساسی ندید و تمام سرنشینان آن از این حادثه گذر کردند.
پس از وقوع حادثهٔ نفتکش سانچی، رئیسجمهور ایران دستور داد که یک کمیتهٔ ویژه برای بررسی این حادثه تشکیل شود. علی ربیعی، وزیر کار، ریاست این کمیته را بر عهده گرفت و برای پیگیری وضعیت کشتی به چین سفر کرد. همچنین، گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران به محل حادثه فرستاده شدند. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای گشت دریایی به نام بوئینگ پی ۸ را به محل حادثه فرستاد تا منطقهای به وسعت بیش از ۱۲٬۳۰۰ کیلومتر مربع را برای پیدا کردن ملوانان جستوجو کند. به احترام جانباختگان این حادثه و خانوادههای آنان، دولت ایران روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
پس از برخورد کشتیهای امتی سانچی و سیاف کریستال که باعث آتشسوزی در سانچی شد، سازمان دریانوردی چین هشت شناور ویژه شامل چهار شناور دولتی و چهار شناور خصوصی، به همراه دو شناور برای کنترل آلودگی و تعدادی قایق ماهیگیری به محل حادثه فرستاد. همچنین، گارد ساحلی کره جنوبی بعد از هماهنگی با مقامات چینی، یک شناور و یک هواپیما برای کمک به عملیات جستوجو و نجات ارسال کرد. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی ایالات متحده نیز یک هواپیمای گشت دریایی به نام بوئینگ پی ۸ را از پایگاه هوایی کادِنا در اوکیناوا به محل حادثه فرستاد تا منطقهای به مساحت بیش از ۱۲٬۳۰۰ کیلومتر مربع را برای پیدا کردن ملوانان جستوجو کند، اما هیچ نتیجهای به دست نیامد و مقامات چینی درخواست کمک دیگری نکردند.
پس از وقوع حادثه، علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، با ارسال پیامی به رؤسای جمعیت ملی و صلیب سرخ کشورهای ژاپن، چین و کرهٔ جنوبی درخواست کمک فوری کرد. همچنین، امیر شاهین تقیخانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که از ارتشهای چین و ژاپن خواسته شده تا به نفتکش سانچی که در دریای شرقی چین دچار حادثه شده، کمک کنند و خدمه آن را نجات دهند. سخنگوی گارد ساحلی ژاپن به خبرگزاری رویترز گفت که چین پیشنهاد کمک ژاپن را رد کرده و اعلام کرده که اگر نیاز باشد، خودشان درخواست کمک خواهند کرد.
روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ (۱۴ ژانویهٔ ۲۰۱۸) ساعت ۱۵ به وقت چین (۱۰:۳۰ صبح به وقت ایران) تیم جستوجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتشسوزی بهطور کامل غرق شد، به گفتهٔ رئیس سازمان دریانوردی شانگهای در گفتوگو با خبرنگار ایلنا نظر کارشناسان چینی بر درگذشت تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه بودهاست اما ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفتکش است. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: «کشتی به صورت کامل غرق شدهاست و به نظر نمیرسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم».
در طی این حادثه خانوادههای خدمهٔ سانچی درخواست داشتند تا ایران به چین فشار بیاورد تا کشور جمهوری خلق چین برای اطفای حریق و نجات خدمه سانچی کمک کند. خانوادههای نگران و داغدار خدمهٔ سانچی از تمامی کشورها تقاضای کمک نمودند. شکوفه عبداللهزاده همسر احسان ابولی قاسمآبادی گفت: «چرا چین کمکاری میکند و جان خدمهٔ ایرانی برایشان اهمیتی ندارد ». منصوره یحیایی همسر محمد کاوسی گفت: «اگر روز اول طوفان و دود بود چرا در روزهای بعد که مشکلی نبود چینیها هیچ کاری نکردند». ابراهیم فیاض جامعهشناس بیان کرد: «چین نه خودش به سانچی کمک کرد و نه به کشور دیگری اجازهٔ کمک داد». وی افزود: «ایران از ترس غرب بیشتر به شرق نزدیک شده اما این اتفاق برای چین بیاهمیت بود و اگر این اتفاق در نزدیکی کشورهای اروپایی یا آمریکا اتفاق میافتاد چنین وضعیتی پدید نمیآمد اما چین که میتوانست کاری کند هیچ کاری انجام نداد». فیاض افزود «آنقدر که غرب قابل اعتماد است چین قابل اعتماد نیست و ایران در آینده بیشتر از چین ضربه میخورد». محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «هم ایران چون اکثر خدمهٔ سانچی ایرانی بودند و هم پاناما چون سانچی تحت پرچم پاناما بود و همچنین ذینفعان دیگر که در این ماجرا دخیل بودند میتوانند از چین شکایت کنند، و مسئلهٔ شکایت از چین حقوقی است و با جدیت در سازمان بینالمللی دریانوردی پیگیری میشود».
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
نظرات بازدیدکنندگان (0)