
تاریخچه جهان زیرین
تاریخچه مفهوم «جهان زیرین» در اساطیر و دینهای مختلف به دورانهای باستان باز میگردد. این ایده معمولاً به عنوان جایی برای ار.واح مر.دگان یا جایی برای مج.ازات و عذ.اب گناهکاران در نظر گرفته شده است. در ادامه، تاریخچه و ریشههای جهان زیرین در فرهنگها و تمدنهای مختلف بررسی میشود:
1. اساطیر یونانی در اساطیر یونانی، «جهان زیرین» یا «هادس» (Hades) به عنوان مکانی برای ار.واح مر.دگان در نظر گرفته میشد. هادس هم نام خدا و هم نام این مکان بود. این دنیا به عنوان دنیای تاریک و جدا از دنیای فیزیکی زمین شناخته میشد و برای مر.دگان پس از مر.گ اختصاص داشت. در اساطیر یونانی، این جهان از بخشهای مختلفی تشکیل میشد، از جمله: تاریکترین بخشها: جایی که ارو.اح گناهکاران در آنجا مج.ازات میشدند. ایریدس: جایی برای ار.واح خوشبخت که به نوعی به جزای گناهکاران نمیپرداختند. سایفوس، تانتالوس و دیگران: شخصیتهایی که به دلیل گناههایشان به طور ابدی در این مکان مج.ازات میشدند.
2. اساطیر ایرانی در اساطیر ایرانی، مفهوم «جهان زیرین» یا «دنیای تاریک» تحت تأثیر دوگانگی موجود در دین زرتشتی قرار دارد. در این دین، دو نیرو وجود دارند: اهورامزدا (خدای نیک) و اهریمن (خدای شر). دنیاهای مختلف در این سیستم اعتقادی به گونهای تقسیم شدهاند که دنیاهای نیک و جهانهای شر از هم جدا هستند. در این سنت، دنیای پس از م.رگ به گونهای مشابه به «جهان زیرین» در نظر گرفته میشود و جایی است که ار.واح پس از م.رگ به آنجا میروند تا بر اساس اعمالشان مجازات یا پاداش دریافت کنند.
3. اساطیر مصر باستان در مصر باستان نیز دنیای زیرین وجود داشت که به نام «دوآت» (Duat) شناخته میشد. این دنیا مکانی بود که ار.واح مر.دگان پس از م.رگ در آن سفر میکردند تا با چالشهای مختلف روبرو شوند و در نهایت به زندگی پس از م.رگ وارد شوند. در این مسیر، ار.واح باید از آزمایشهایی عبور میکردند تا ثابت کنند که در زندگی به درستی رفتار کردهاند. ار.واح باید در حضور «آنوبیس» (خدای دف.ن مر.دگان) و «اوست» (قاضی خدا) تصمیمگیری میشدند.
4. اساطیر نوردیک در اساطیر نوردیک، مفهوم «جهان زیرین» بیشتر به جهان مر.دگان و جایی که ار.واح پس از م.رگ به آنجا میروند، اشاره دارد. این مکان به نام «هِل» (Hel) شناخته میشد. هِل، دنیای سرد و تاریکی بود که در آن ار.واح م.ردگان زندگی میکردند. به غیر از این، جهن.م نوردیک مفهومی مشابه با مفهوم جهن.م در دیگر فرهنگها داشت که جایی برای ار.واح گناهکار بود.
5. دینهای ابراهیمی (اسلام و مسیحیت) در مسیحیت و اسلام، مفهوم جهان زیرین به جهن.م مربوط میشود. در مسیحیت، جهن.م جایی برای عذ.اب ابدی گناهکاران است که در آنجا به خاطر اعمال بدشان مج.ازات میشوند. در قرآن نیز جهن.م به عنوان جایی برای مج.ازات گناهکاران توصیف شده است، جایی که عذ.ابهای مختلفی از جمله آتش، گرما و تشنگی وجود دارد.
6. تأثیرات فلسفی و فرهنگی در طول تاریخ، مفهوم جهان زیرین به شدت بر ادبیات، هنر و فلسفه تأثیر گذاشته است. در دوران رنسانس و قرون وسطی، آثار بسیاری درباره زندگی پس از م.رگ و دنیای زیرین به نگارش درآمدند، از جمله کتاب «الهیات الهی» (Divine Comedy) اثر دانته، که توصیف مفصل و جذابی از جهن.م و دنیای زیرین ارائه میدهد.
مفهوم جهان زیرین از زمانهای باستان بهطور گستردهای در بسیاری از فرهنگها و دینها وجود داشته است و بهعنوان مکانی برای مر.دگان یا جایی برای مج.ازات گناهکاران شناخته میشود. هر فرهنگ و دین تفسیر خاصی از این مکان دارد، ولی همگی در این امر مشترک هستند که جهان زیرین مفهومی فرامادی است که با زندگی بعد از م.رگ مرتبط است.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
نظرات بازدیدکنندگان (0)