
ما در این پست با شکل گیری تحریر آشنا میشیم
در این پست میخواهیم ؛ راجب این موضوع صحبت کنیم، که تحریر در آواز چیست؟ تحریر در موسیقی ایرانی جایگاهی خاص دارد و از ظرافت ها و زیباییهای این موسیقی است. تحریر در آوازخوانی انواع مختلفی دارد، که هر خواننده با توجه به سبک و سلیقه خود، از انواع گوناگون آن و البته به روشهای مختلفی استفاده میکند. که تحریر ها ساخته شده از لگاتو ها و استیکاتو ها و ترکیب آنها هستند و اتصال نت ها .
تحریر در آواز، یکی از اصطلاحات موسیقی سنتی و نوعی زینت آوازی است، که به وسیله آن خواننده با لرزش سریع تارهای صوتی، صدایی آهنگین و بدون کلام را تولید میکند. تحریر در موسیقی، در واقع به جملهبندی آواز و انتقال حس و حال آن کمک میکند و از مشخصههای بارز موسیقی سنتی ایرانی است. برای یاد گرفتن این تکنیک فوقالعاده در آواز، باید دوره آموزش تحریر را بگذرانید. تحریر در گستره وسیع جغرافیایی، از اروپا تا کشورهای شرق آسیا، در موسیقی و آواز رواج دارد؛ اما بهترین و پیچیدهترین انواع تحریر در موسیقی ایران و آذربایجان وجود دارد. همچنین تحریرهای موسیقی عراق و سوریه، بیشباهت به تحریر آواز ایرانی نیست. در موسیقی کلاسیک به تحریر، «کولوراتورا» یا «ملیسم» نیز گفته میشود. تحریرها یا ملیسمها اغلب در موسیقیهای جهانی، گاسپل، R’n’B و بسیاری از اپراها به کار میروند. تحریرها در موسیقی کلاسیک، معمولاً با ترکیبی از سطوح مختلف تولید میشوند؛ بهطوری که تارهای صوتی زیر و بم صدا را ایجاد کرده و دستگاه صوتی ساختار و چارچوب آن را شکل میدهد
دستهبندی کلی انواع تحریر تقسیمبندیهای مختلفی برای تحریر صدا وجود دارد؛ اما تحریر در آواز ایرانی، بهطور کلی به دو دسته تقسیم میشود. در ادامه با انواع دستهبندی کلی تحریر آشنا میشویم.
تحریرهای ساده این نوع تحریرها از حرکات ساده و پایهای تارهای صوتی و زبان استفاده میکنند. چند نمونه از تحریرهای ساده، عبارت هستند از: غلت؛ لرزش سریع و پیوسته صدا در یک نت خاص مُرَغَّل؛ لرزش صدا به صورت رفت و برگشت بین دو نت چهچهه؛ لرزش سریع و ناپیوسته صدا حلقه؛ لرزش صدا به صورت دورانی تریل؛ لرزش سریع و متناوب بین دو نت
تحریرهای مرکب این نوع تحریرها، از ترکیب چند حرکت ساده و یا حرکات پیچیدهتر تارهای صوتی و زبان استفاده می کنند. چند نمونه از تحریرهای مرکب: مُسَلَّس؛ لرزش سریع و متناوب بین سه نت وَزَن؛ لرزش ملایم و منظم صدا تحریر لب؛ لرزش لبها در حین خواندن تحریر زبان؛ حرکت سریع زبان در حین خواندن تحریر حنجره؛ تغییر در حالت حنجره در حین خواندن
انواع تحریرها بر اساس محل اجرا تحریر در آوازخوانی را میتوان بر اساس محل اجرا در آواز، به دستههای زیر تقسیم کرد: تحریرهای ابتدایی؛ این نوع تحریر در ابتدای جمله یا بیت شعر اجرا میشود و به منظور جلب توجه شنونده و ایجاد شور و هیجان به کار میرود. تحریرهای انتهایی؛ این نوع تحریر در انتهای جمله یا بیت شعر اجرا میشود و به منظور جمعبندی و تأکید بر معنای شعر به کار میرود. تحریرهای میانی؛ این نوع تحریر در بین جمله یا بیت شعر اجرا میشود و به منظور تاکید بر کلمات یا عبارات خاص و افزایش زیبایی و لحن آواز به کار میرود. تحریرهای گذری؛ این نوع تحریر آواز برای اتصال دو جمله یا بیت شعر به کار میرود و به منظور ایجاد تنوع و جلوگیری از یکنواختی آواز به کار میرود. تحریرهای تکرار؛ این نوع تحریر برای تاکید بر یک کلمه یا عبارت خاص به کار میرود و به منظور جلب توجه شنونده و افزایش تأثیرگذاری شعر به کار میرود
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
عهه بازم دیر شد
فدا ی تار موهات
نوچ
باید اول میومدم
یه چیزی اینجا باید ویژه شه
مرسی💛
فرست
مرسیبی