11 اسلاید صحیح/غلط توسط: تاریخ ایرانعلی انتشار: 2 روز پیش 9 مرتبه مشاهده شده گزارش ذخیره در مورد علاقه ها افزودن به لیست
در این تست درمورد چگونگی تأسیس مدارس شاهد و شرایط ثبت نام آنها توضیح داده شده

ايثار وفداكاري وشهادت مخلص ترين بندگان خدا ، شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي ، شرايط خاص فرزندان شهدا در فقدان پدر و مسئوليت نظام در قبال آنان موجب گرديد تا حضرت امام خميني (ره) ، فرمان تاريخي و مهمي را در تاريخ 6/1/1365 خطاب به حجت الاسلام كروبي سرپرست محترم وقت بنيادشهيد انقلاب اسلامي مبني بر اهتمام رسيدگي مناسبتر به امور فرهنگي فرزندان شاهد صادر فرمودند و درمهرماه همان سال ارائه خدمات فرهنگي به دانش آموزان شاهد در قالب دو طرح نيمه متمركز ( مدارس شاهد ) و طرح پراكنده ( دانش آموزان شاهد در ساير مدارس ) شروع شد

متعاقب صدور فرمان مذكور و اساسنامه طرح شاهد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، اداره كل شاهد وزارت آموزش وپرورش در سال 1369 ، تأسيس و مسئوليت برنامه ريزي ورسيدگي به امورآموزشي و پرورشي دانش آموزان شاهد را در راستاي تكميل برنامه هاي مصوب آموزش وپرورش در چارچوب دستورالعملهاي مصوب ستاد مركزي شاهد وزارت آموزش وپرورش عهده دار گرديد

همچنين ارائه خدمات آموزشي خاص براي رزمندگان و جانبازان ، حسب مقتضيات و توانايي و آمادگي و امكان ادامه تحصيل و تقويت بنيه علمي آنان ، ابتدا در قالب مجتمع رزمندگان درجبهه و پشت جبهه جنگ از سال 1361 ، شروع شد و در سال 1369 ، اساسنامه مدارس ايثارگران به تصويب شوراي عالي آموزش وپرورش رسيد و اداره امور آن در آموزش وپرورش بعهده ستاد امداد و پشتيباني جنگ و سپس ستاد هماهنگي امور رزمندگان ، جانبازان و آزادگان بوده استدرسال 1374 امور مدارس ايثارگران با طرح شاهد ادغام و با عنوان اداره كل امور شاهد وايثارگران ، وظايف محوله توسط اداره كل مذكور پيگيري شد باعنايت به ضرورتهاي مخاطبين در مدارس شاهد وايثارگران بويژه وظايف مصوب آموزش وپرورش در اساسنامه طرح شاهد در سال 1375 دو اداره كل مستقل باعنوان اداره كل امور تحصيلي فرزندان شاهد و اداره كل امور ايثارگران تشكيل و ارائه خدمات تحصيلي فرزندان شاهد و ايثارگران ادامه يافت و در سال 1381 مجدداً دو اداره كل مذكور ادغام و با عنوان دفتر امورشاهد وايثارگران وظايف امور تحصيلي دانش آموزان شاهد وايثارگران پيگيري مي گردد.

تاكنون طرح شاهد وايثارگران در تشكيلات وزارت آموزش وپرورش زير مجموعه : معاون آموزشي ، معاونت جنگ ، ستاد هماهنگي امور رزمندگان ، معاون حقوقي امور مجلس ، شاهد وايثارگران ، معاون مشاركتهاي مردمي ، شاهد و ايثارگر و در حال حاضر معاون مشاركتهاي مردمي پيگيري نموده است

اهداف و برنامه های مدیریت ایثارگران
1-تحقق كامل فرمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري مبني بر رسيدگي مطلوب تر به امور فرهنگي فرزندان شاهد و ايثارگران
2-توسعه كيفي و كمي مدارس شاهد
3-ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
4-توسعه و تقويت مشاركت مردم در امر كيفيت بخشي مدارس شاهد و ايثارگران
برنامه هاي آموزشي و پرورشي مدارس شاهد
الف :كليات
1- برنامه هاي آموزشي و پرورشي مدارس شاهد دركليه دوره هاي تحصيلي شامل برنامه هاي رسمي ، مكمل وتقويتي مي باشد.
2-برنامه رسمي : مجموعه برنامه هاي آموزشي و پرورشي مصوب شوراي عالي آموزش وپرورش مي باشد كه در كليه مدارس كشور ( برحسب دوره تحصيلي ) تنظيم و اجرا مي شود .
3-برنامه هاي مكمل : مجموعه برنامه هاي آموزشي وپرورشي مي باشدكه بامحتواي خاص و متناسب با هر دوره تحصيلي درجهت تكميل آموخته هاي دانش آموزان،تعميق يادگيري و آموزش بهتر مفاهيم ، مطابق مفاد اين دستورالعمل تنظيم و اجرا مي شود .
1-3-تدريس برنامه هاي آموزشي و پرورشي مكمل به عهده معلمان ساعات رسمي همان دروس است و ضروري است در برنامه كاري آنان ساعات مكمل اختصاص يافته به هر درس مشخص شده و دربرنامه هفتگي هركلاس نيز عنوان ? مكمل? براي ساعات مذكور درج شود

2-3-محتواي برنامه هاي آموزشي و پرورشي مكمل براساس سرفصلهاي كتابهاي درسي و عناوين مرتبط با آن به وسيله دبير مربوط با تاييد مدير آموزشگاه تعيين مي شود .
تبصره : دفتر امور شاهد و ايثارگران مي تواند سرفصلها يا محتواي برخي از دروس مكمل را تعيين و جهت اجرا به مدارس شاهد ابلاغ نمايد.
4-برنامه هاي تقويتي : مجموعه فعاليتهاي آموزشي است كه به منظور جبران ضعف درسي يا تقويت بنيه علمي دانش آموزان در مقاطع زماني خاص مطابق مفاد اين دستورالعمل تنظيم و اجرا مي شود .
1-4- برنامه كلاس هاي تقويتي درهرنيمسال متناسب با نياز دانش آموزان شاهد و غير شاهد در دو سطح عادي وپيشرفته به وسيله مديرآموزشگاه تنظيم وپس ازتصويب شوراي مدرسه به مورد اجرا گذاشته مي شود .-معلمان كلاسهاي تقويتي ازميان معلمان مجرب وداراي سابقه تدريس موفق ومرتبط باپايه،رشته و درس موردنظر (ترجيحاً از بين معلمان همان آموزشگاه ) به وسيله مديرمدرسه انتخاب ومشغول به كار مي شوند .
3-4-دانش آموزاني كه به كلاسهاي تقويتي معرفي مي شوندملزم به حضور مستمردراين كلاسها مي باشند و ضروري است حضور و غياب آنها در دفاتر مربوط ثبت ونگهداري گردد.

- بخشي از هزينه تشكيل كلاسهاي تقويتي از محل مشاركت اولياء دانش آموزان تأمين مي گردد . ميزان و نحوه مشاركت در دستورالعمل مالي مدارس شاهد تعيين مي گردد .
5- تنظيم واجراي برنامه هاي رسمي، مكمل وتقويتي مطابق مفاداين دستورالعمل براي كليه مدارس شاهد الزامي بوده وكاهش وافزايش ساعات مصوب ياادغام جلسات به هيچ عنوان مجاز نمي باشد. ستادهاي اجرايي شاهداستان ها موظفند نسبت به برنامه ريزي استاني و نظارت بر حسن اجراي كليه برنامه هاي مصوب اقدام نمايند.
ب- ساعات كار و برنامه هفتگي مدارس ابتدايي شاهد :
6- برنامه هفتگي مدارس ابتدايي شاهد در قالب 29 جلسه , شامل 24 جلسه برنامه رسمي و 5 جلسه برنامه مكمل تنظيم و اجرا مي گردد.
1-6-هرجلسه برنامه آموزشي و پرورشي براي پايه هاي اول و دوم 45 دقيقه و براي ساير پايه ها 50 دقيقه در نظر گرفته مي شود . مدت استراحت بين هرجلسه آموزشي براي پايه هاي اول و دوم20 دقيقه و براي ساير پايه ها 15 دقيقه مي باشد .

تذكر: كاهش و افزايش وقت هر جلسه و يا ادغام جلسات به هر عنوان ممنوع است .
2-6- به منظور استراحت وتغذيه ميان روزي دانش آموزان بين جلسه سوم وچهارم حداقل 25 دقيقه و براي اقامه نماز جماعت (حتي الامكان در اول وقت شرعي ظهر ) حداقل 30 دقيقه وقت در نظر گرفته مي شود .
3-6-برنامه هفتگي ( رسمي و مكمل ) مدارس ابتدايي شاهد با رعايت كامل موارد فوق, 5 روز در هفته به صورت 5 جلسه اي و يك روز به صورت 4 جلسه اي تنظيم و اجرا مي گردد .
4-6- ستاد اجرايي شاهد منطقه مي تواند با توجه به افق محلي و به پيشنهاد مدير مدرسه ، ساعت شروع و پايان برنامه روزانه را تعيين نمايد . در هر حال رعايت دقيق مدت اجراي برنامه ها به ترتيب مذكور در بندهاي فوق الزامي است.-برنامه مكمل دبيرستانهاي شاهد6جلسه در هفته مي باشد كه در سال اول به حداقل 4 درس از دروس عمومي مصوب (به استثناي دروس انتخابي ، تربيت بدني و آمادگي دفاعي ) و در سالهاي دوم و سوم به حداقل4 درس از دروس عمومي و اختصاصي هر رشته اختصاص مي يابد.
6-10- برنامه مكمل مراكز پيش دانشگاهي شاهد شامل 6 جلسه برنامه آموزشي مكمل و 6 جلسه برنامه تقويت بنيه علمي مي باشد .برنامه آموزشي مكمل اين مراكز به حداقل 4 درس از دروس عمومي و اختصاصي هررشته وبرنامه تقويت بنيه علمي به آموزش مفاهيم ونحوه پاسخگويي به سئوالات چندگزينه اي و برگزاري آزمون اختصاص مي يابد.
7-10- عناوين دروس دربرنامه مكمل دبيرستانهاومراكزپيش دانشگاهي شاهد،با توجه به نياز و سوابق تحصيلي دانش آموزان به پيشنهاد مدير و تاييد شوراي مدرسه تعيين مي گردد.

برنامه تقويتي دبيرستانها و مراكز پيش دانشگاهي شاهد :
1-11-برنامه تقويتي دبيرستانها و مراكز پيش دانشگاهي شاهد به مدت 6 تا 8 هفته قبل از امتحانات هر نوبت تنظيم و اجرا مي شود، مديـر مدرسه مي توانددرصورت ضرورت و با توجه به نياز دانش آموزان ( به ويژه دانش آموزان شاهد ) حــداكثريك سوم ساعات كلاسهاي تقويتي نوبت اول را به صورت پيش نياز در مهرماه برگزار نمايد.
2-11-به ازاي هركلاس دايردرآموزشگاه، حداقل 30 جلسه كلاس تقويتي (عادي و پيشرفته) در هر نيمسال تشكيل مي شود.براي هرعنوان(كلاس?درس) حداقل 8 و حداكثر 16 جلسه (با رعايت بند 1-10 ) اختصاص مي يابد.
3-11 -هر دانش آموز مي تواند حداكثر 6 جلسه در هفته وحداكثر 36 جلسه در هر نيمسال تحصيلي ( بدون احتساب كلاسهاي پيش نياز ) در كلاسهاي تقويتي شركت نمايد.
4-11- حداقل تعداد دانش آموز در هر(كلاس? درس ) تقويتي 10 نفر و حداكثر 20 نفر تعيين مي گردد .
تبصره: درصورت شركت حداقل 3 نفر دانش آموز شاهد ، تشكيل كلاس با حداقل 7 نفر دانش آموز بلامانع است.
5-11- هر يك از دبيران موظف است وضعيت درسي دانش آموزان را براساس نمرات مأخوذه دربرنامه رسمي و مكمل ارزيابي نموده و در پايان هر ماه دانش آموزان ضعيف يا مستعد را كتباً به مشاور پايه مربوط معرفي نمايد .
6-11- مشاور مدرسه موظف است با توجه به سوابق تحصيلي و تربيتي و نمرات درسي دانش آموزان گزارش وضعيت تحصيلي آنان را تهيه و حداكثر 6 هفته پس از شروع هرنيمسال تحصيلي به مدير آموزشگاه ارائه نمايد .
7-11-مدير آموزشگاه گزارش وضعيت تحصيلي دانش آموزان را در شوراي دبيران كه به همين منظور و با حضور مشاور يا مشاوران مدرسه تشكيل مي شود مطرح نموده و برنامه كلاسهاي تقويتي وسطح بندي 0
دانش آموزان براساس تصميمات شورا تنظيم و اجرا مي شود

8-11- درصورتي كه به تشخيص مشاور مدرسه ، ضعف درسي هر يك از دانش آموزان ناشي از مشكلات غير آموزشي باشد ، معرفي آنان به كلاسهاي تقويتي مجاز نبوده و مشكلات اين گونه دانش آموزان توسط مشاور پيگيري خواهد شد.

برو تا آخر بازدید ثبت شه 😘
11 اسلاید
1
نتیجه
مجموع امتیاز شما
امتیاز
تعداد پاسخ صحیح
تعداد پاسخ غلط
درصد صحیح
شما به درصد سوالات پاسخ درست دادید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
2 لایک
عه مدارس شاهد
فقط فشارررررررر فشارررررررررر
سخته توش درس بخونی؟