6 اسلاید پست توسط: 𝑶𝒄𝒆𝒂𝒏 انتشار: 6 ساعت پیش 2 مرتبه مشاهده شده گزارش ذخیره در مورد علاقه ها افزودن به لیست
امیدوارم مفید باشه .
کاور زیبامون !
اولین پروازهای موتوردار و قابلکنترل انسان با کشتیهای هوایی بود و این وسایل پرنده توانستند انسان را به آرزوی دیرینهاش یعنی پرواز برسانند. سالهای آغازین قرن بیستم میلادی، خصوصاً در دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی، دوران رونق این وسایل پرنده بود و در زمینههای گوناگونی از مسافربری تا نظامی مورداستفاده قرار میگرفتند. بهطوریکه میتوان این دوره را عصر کشتیهای هوایی دانست. در سالهای ابتدایی اختراع هواپیما، این وسایل آنقدر پیشرفت نکرده بودند که بتوانند تعداد زیادی مسافر را در مسافتهای طولانی جابجا کنند. به همین دلیل در آن دوران کشتیهای هوایی غولپیکر حاکم بلامنازع آسمان بوده و به جابجایی مسافران میپرداختند. از معروفترین کشتیهای هوایی مسافربری آن دوران میتوان به کشتیهای هوایی کلاس هیندنبورگ ساخت شرکت آلمانی زپلین اشاره کرد که به معنای واقعی کلمه شاهکارهای ساختهٔ دست بشر بودند. حال قصد داریم طی مطالبی در سه قسمت به معرفی این پرندههای افسانهای و بیان تاریخچهٔ آنها بپردازیم اما پیش از پرداختن به تاریخچهٔ کشتیهای هوایی کلاس هیندنبورگ بهتر است معرفی کوتاهی از این وسایل نقلیهٔ پرنده داشته باشیم.
کشتیهای هوایی برخلاف هواپیماها و هلیکوپترها که برای بلند شدن از زمین به نیروی بالابر نیاز دارند، برای رفتن به آسمان از گازهای سبکتر از هوا استفاده میکنند. این وسایل مخازن بزرگی برای ذخیرهٔ گاز هیدروژن یا هلیوم دارند. به دلیل سبکتر بودن این گازها از هوا، کشتی هوایی به آسمان میرود و سپس توسط موتورهایی که در طرفین آنها نصب میشود به جلو حرکت میکنند. همچنین این وسایل بهصورت عمودی نشستوبرخاست کرده و نیازی به باند فرود ندارند. همانطور که گفته شد، در دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی از کشتیهای هوایی استفادههای زیادی به عمل میآمد اما بعدها با پیشرفت هواپیماها، کشتیهای هوایی به دلایلی چون تواناییهای کمتر در مقایسه با هواپیماها (مثل سرعت بسیار کمتر) و وقوع حوادثی که به یکی از آنها در این مطالب اشاره خواهیم کرد، کمکم کنار گذاشته شدند؛ اما کشتیهای هوایی از مزایای زیادی مثل پرواز بدون تکان و توانایی ثابت ماندن در آسمان برخوردارند و به همین دلیل این روزها هنوز هم از آنها برای مقاصدی چون سفرهای تفریحی و فیلمبرداری از مسابقات ورزشی استفاده میشود
یکی از کسانی که در توسعه و پیشرفت کشتیهای هوایی نقش عمدهای داشت، شخصی آلمانی بنام «فردیناند زپلین» بود. وی ساخت اولین کشتی هوایی خود را با نام زپلین LZ1 در سال ۱۸۹۹ آغاز کرد. فردیناند زپلین در ۲ ژوئیه سال ۱۹۰۰ یعنی سه سال قبل از پرواز برادران رایت، اولین پرواز خود را با LZ1 انجام داد. این پرواز نخستین پرواز واقعاً موفق کشتیهای هوایی محسوب میشد. فردیناند زپلین بعد از تجربه موفقیتآمیزش در پرواز با کشتی هوایی، شرکتی را جهت ساخت این وسایل با نام زپلین (Zeppelin) تأسیس کرد. دههٔ ۳۰ میلادی دوران رونق و اوج شکوه این شرکت بود و کشتیهای هوایی ساخت آن به محبوبیت بسیار بالایی میان مردم دست پیدا کرده بودند.
هوایی LZ127 Graf Zeppelin
پس از پرواز موفقیتآمیز کشتی هوایی LZ1، شرکت زپلین بهسرعت مسیر پیشرفت را طی نمود و طی سالهای بعد انواع مختلفی از کشتیهای هوایی را به تولید رساند. این فرایند حتی در دوران جنگ جهانی اول هم ادامه داشت و در آن دوران کشتیهای هوایی مختلفی توسط زپلین برای مقاصد نظامی ساخته شدند. پس از جنگ جهانی اول اما زپلین تصمیم به ساخت یک کشتی هوای مسافربری بینقارهای گرفت. فرایند ساخت این کشتی هوایی که LZ127 Graf Zeppelin نام گرفته بود، در سال ۱۹۲۶ آغاز شد. ساخت LZ127 گراف زپلین در سال ۱۹۲۸ به پایان رسید و در ۱۸ سپتامبر همین سال اولین پرواز خود را به انجام رساند. LZ127 کشتی هوایی بزرگی بود که ۲۳۶ متر طول داشت و بزرگترین کشتی هوایی دنیا تا آن زمان محسوب میشد. این کشتی هوای به پنج موتور دوازده سیلندر بنزینی ساخت مایباخ مجهز شده بود که هرکدام ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکردند. LZ127 ظرفیت حمل ۲۰ مسافر به همراه ۴۰ خدمه را داشت.
نهایتاً در اکتبر سال ۱۹۲۸ گراف زپلین نخستین سفر بینقارهای خود را بر فراز اقیانوس اطلس انجام دارد. این سفر از شهر «فریدریشسهافن» آلمان به مقصد پایگاه هوایی «لیکهرست» در نیوجرسی ایالاتمتحده با مسافتی نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر بود. بدین ترتیب سرویس سفر بینقارهای توسط این پرنده افتتاح گردید که اولین سرویس مسافربری بر فراز اقیانوس اطلس در دنیا محسوب میشد. LZ127 پروازهای موفق متعددی بر فراز اقیانوس اطلس داشت و توانست مسافران زیادی را بین قارههای اروپا و آمریکا جابجا کند. از زمان افتتاح سرویس سفرهای بینقارهای توسط LZ127 تا سال ۱۹۳۷، کشتیهای هوایی اصلیترین شیوه مسافرت هوایی با مسافت زیاد محسوب میشدند. گراف زپلین در طول دوران خدمت خود رکورد ۶ میلیون کیلومتر پرواز بدون حادثه را ثبت کرد که برای آن دوران واقعاً فوقالعاده است و نشان از ایمنی بالا و طراحی بدون نقص LZ127 دارد. به همین دلیل، LZ127 موفقترین کشتی هوایی تاریخ محسوب میشود. با توجه به سفرهای ایمن و بدون حادثهٔ LZ127، روزبهروز بر محبوبیت و اعتبار این کشتی هوایی اضافه میشد. این امر موجب شد شرکت زپلین ساخت کشتی هوایی بزرگتری را جهت پاسخگویی به درخواست بالای سفر با این وسایل آغاز کند.
6 اسلاید
1
نتیجه
مجموع امتیاز شما
امتیاز
تعداد پاسخ صحیح
تعداد پاسخ غلط
درصد صحیح
شما به درصد سوالات پاسخ درست دادید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
6 لایک
فرصت؟
عالی ترین پستا برای توعه☆
چقد فعال شدی
روزای آخرمه میخوام پست زیاد بزارم :)
روزای آخرت؟:( برای چی
مدرسه ها؟
اره
تا تیر افلاینم