13 اسلاید پست توسط: madre gothel انتشار: 3 ماه پیش 31 مرتبه مشاهده شده گزارش ذخیره در مورد علاقه ها افزودن به لیست
در یکی از پستام انواع نقاشی های ایرانی رو توضیح داده بودم. حالا می خوام سبک هاشون رو معرفی کنم.
خب خب بعد از بررسی سبک های نقاشی جهانی که توسط دیگر کاربران گرامی انجام شده میریم سراغ سبک نقاشی سبک نقاشی های ایرانی که عبارتند از:سبک نقاشی بغداد_سبک هنری سلجوقی_سبک نقاشی هرات_سبک نقاشی مکتب تبریز_سبک نقاشی جلایری_سبک نقاشی شیراز اول_سبک نقاشی شیراز دوم_سبک نقاشی ترکمن ها_سبک نقاشی تبریز دوم_سبک نقاشی مکتب اصفهان و سبک نقاشی قاجار
سبک بغداد:مکتب بغداد که به مکتب عربی و یا مکتب عباسی هم معروف است دورهای نسبتاً کوتاه برای هنر اسلامی در اواخر سده 12 میلادی در پایتخت بغداد در دوره خلیفه عباسیان به حساب میآید.
در این دوره کار ترجمه کتب غیر عربی رواج پیدا کرد.
این سبک تحت نفوذ کمتر هنر ایرانی بود و تمایل بیشتری به سبک نقاشی بیزانسی و واقعگرایی داشت.
هرچند در برخی آثار مثل کتاب الاغانی، تاثیرات هنر ساسانی و آسیای میانه مثل استفاده از ترکیب بندی متقارن، رنگ طلایی و هالههای دور سر قابل مشاهده است.
میتوان گفت ترکیب بندیها و سبک های کار شده در سبک بغداد از تنوع بالایی برخوردار است.
برای مثال در برگی از کتاب التریاق، ما با سه صحنه متفاوت با ترکیب بندی های گوناگون و سبکهای متفاوت روبرو هستیم که دلیل این تنوع بالا را میتوان بر این گمان داشت که تصویرگران میخواستند به سلیقه های متفاوت مخاطبان پاسخ بدهند.
به دلیل نقش داشتن مصوران عرب، ایرانی و سریانی (منصوب به سوریه)به این مکتب، لقب مکتب بینالمللی دادهاند.
تصویرسازی های این دوره بخشی از نوشته کتاب به حساب میآمده است.
ه اینگونه که خطاط بخشی از صفحه را برای تصویرساز خالی میگذاشته تا بعد از اتمام کارش تصویرساز روی آن کار کند و معمولاً هم این فضاهای خالی، بدون کادر بودهاند و گویی که نگارهها در فضا رهایند. به همین دلیل رنگ پس زمینه کارها رنگ خود کاغذ و به رنگ تربتی است.
حالت بازنمایی صورتها شبیه نژاد سامی که دارای دماغ های کشیده و ریشهای سیاه هستند تصویرسازی میشد.
از جمله هنرمندان این مکتب میتوان به عبداله بن فضل و یحیی بن محمود الواسطی اشاره کرد.
از نمونههای زیبا به عنوان مکتب بغداد میتوان به کتاب مقامات حریری اشاره کرد که بیشتر تصاویر آن توسط محمود الواسطی کار شدهاند.
در تصاویر مقامات الحریری میتوان ویژگیهایی مثل طراحی دقیق از حالت حیوانات و فیگورهای پرتحرک، و به تصویرکشیدن جمعی انسانها و حیوانات که به هم چسبیدهاند را مشاهده کرد.(عکس پیدا نکردم)
سبک هنری سلجوقی :در این دوره با اینکه احتمال میرود هنر بصری در شاخههای مختلف رواج پیدا میکند، آثار کمی برای بررسی به جا مانده و بیشترین منبع تصویری نقاشیهای روی سفالینه هاست.
به علت تحریم استفاده از فلزات گرانبها در دوره اسلامی، ساخت ظروف سفالی رونق یافت. نقشهای سفالها عمدتاً ویژگیهای نگارههای این عهد را انعکاس میدهند و در مورد خطوط از خط کوفی بر سفالینهها بهره بردهاند.
از منظر دیداری در این مکتب هم چنان ترکیب بندیهای ساده هم چون مکتب عباسی حفظ شده ولی تأثیراتی که از نقاشی عهد ساسانی (و پیش از اسلام) و سلایق نقاشی آسیای میانه بر این مکتب حاکم شده وجه عمده تمایز آن با مکتب عباسی است.
نقاشی های روی سفال معمولاً یک یا دو پیکر انسانی در برابر یک منظره هستند که به صورت موجز و خلاصه شده و نمادین بر روی ظروف کشیده شدهاند.
در برخی موارد پیوند موضوعات ادبیات بر روی سفال قابل مشاهده است و احتمال میرود شاهنامه نیز در این دوره مصور شده باشد اما هیچ نمونه ای قابل دسترس نیست.
تنها و اولین نمونه کتاب تصویرسازی شده مکشوف در این دوره، ورقه و گلشاه منظومه عاشقانه اثر عیوقی است.
تصاویر داخل کتاب به صورت افقی هستند و معمولاً دارای زمینههای رنگی تخت به رنگ قرمز، آبی، سبز و یا صورتی هستند.
صورتهای شخصیتهای داستان شبیه نمونههای سفالین است و در کنار پیکرهها یک تک درخت و یا گیاهی به صورت موجز دیده میشود که تجسمی خلاصه شده از طبیعت است.
ترکیب بندیهای تصاویر به صورت متقارن هستند و شباهت زیادی به حجاریهای دوره ساسانی دارند.
تصویرگر و شاید خوشنویس این منظومه هنرمندی ایرانی موسوم به مومن محمد خویی بوده که احتمالاً در قرن هفتم هجری در آذربایجان فعالیت داشته است.
ورقه و گلشاه قدیمیترین اثری است که در آن میتوان پیوند نقاشی و ادبیات را بازشناخت.
سبک نقاشی هرات:اواخر سده هشتم تیمور گورکانی به ایران حمله کرد و جانشینش شاهرخ، مرکز حکومتش را شهر هرات برگزید.
در کارگاه درباری شاهرخ ، بایسنقرمیرزا دستاوردهای گذشته نگارگران شیراز، تبریز و حتی نقاشی چینی باهم ترکیب شد و مکتب هرات را به وجود آورد.
سبک نگارگری در دوره بایسنقر میرزا به سبکی رسمی و ثابت تبدیل شد که نمونه کامل آن را میتوان در شاهنامه بایسنقری مشاهده کرد.
هنرمندانی مثل جعفر تبریزی، قوام الدین، میرخلیل و خواجه غیاث الدین در دوره بایسنقر میرزا بودند.
هرات بعد از مرگ شاهرخ تا دوره پادشاهی حسین بایقرا داری اغتشاشات زیادی بود اما با این حال آثاری مستقل از هنرمندان در این دوره به دست آمدهاست که میتوان به آثاری از مولانا ولی الله و منصور اشاره داشت.
با بروی تخت نشستن سلطان حسین بایقرا و یکی از وزیران او به نام میر علیشیر نوایی ، ایران یکی از باشکوهترین دورههای خود را در هنر تجربه کرد.
انواع هنرها رونقی تازه گرفتند و هنرمندان ارج نهاده شدند.
میرعلیشیر نوایی با حمایت سلطان حسین، محفلی از فرهیختگان را تشکیل داد که بدون درنظر گرفتن جایگاه اجتماعی، گرد هم میآمدند و ایدهها و آثارشان را با هم به اشتراک میگذاشتند.
از افراد این محفل میتوان به واعظ کاشفی ، کمالالدین بهزاد و سلطانعلی مشهدی اشاره کرد.
در این دوره در کنار استادان قدیمی که سبک باینسقری را ادامه میدادند، هنرمندان نخبه و جوان تربیت شدند که تجربههای جدیدی را وارد نگارگری ایرانی میکردند.
برای نمونه حاجی محمد هروی معروف به محمد سیاه قلم آثاری همراه با طنز و گروتسکی ایرانی ایجاد میکرد و یا کمال الدین بهزاد که در تصاویرش نگاهی معطوف به انسان داشت و زندگی روزمره مردم را وارد آثار نگارگری درباری کرد.
13 اسلاید
1
نتیجه
مجموع امتیاز شما
امتیاز
تعداد پاسخ صحیح
تعداد پاسخ غلط
درصد صحیح
شما به درصد سوالات پاسخ درست دادید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
29 لایک
نقاشی هاس ایرانی🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🛐🔝🛐🛐🛐🛐🛐🛐
عالی بود
❤️❤️❤️💜💜💜💜💜❤️
🤍🤍🤍🤍🤍
عالی