حبیب محبیان (۴ مهر ۱۳۲۶ – ۲۱ خرداد ۱۳۹۵)[۱] خواننده، آهنگساز، نوازنده و ترانهسرای ایرانی بود. او در دههٔ ۱۳۵۰ خورشیدی با آلبوم مرد تنهای شب به شهرت رسید. جنس صدای تنور حبیب، استفادهاش از گیتار ۱۲ سیمی و آهنگسازی متأثر از موسیقی راک غربی، او را بهعنوان یک هنرمند متفاوت به موسیقی پاپ ایران معرفی کرد.[۲]
حبیب محبیان در ۴ مهر ۱۳۲۶ در شمیران استان تهران بهدنیا آمد. برادران او محمود، قاسم، منصور و منوچهر و خواهران او عفت و مریم هستند. علاقهٔ وی از ابتدا به گیتار بود. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دههٔ ۶۰ میلادی اروپا شد و این باعث علاقهٔ بیشتر وی به موسیقی گردید. با پذیرفتهشدن در آزمون صدا و سیما، زیر نظر مرتضی حنانه[۳] به فراگیری اصول و تدابیر آهنگسازی روی آورد. بعدها وی توانست بهعنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود. وی بعد از ۲ سال از استخدام در رادیو و تلویزیون به خدمت سربازی رفت و در آنجا نیز خوانندهٔ باشگاه افسران بود.[نیازمند منبع]وی از معدود خوانندگانی بود که در اجرای آهنگهایشان از گیتار ۱۲ سیم استفاده میکرد.
همسر اول حبیب، شادی نوحی جهرمی نام داشت. احمدرضا محبیان ثمرهٔ ازدواج حبیب و شادی است که در ایران زندگی میکند شادی در دیماه ۱۳۵۴ بهدلیل آسیب در ناحیهٔ پا که به بیمارستان رضا پهلوی (شهدای فعلی) مراجعه کردهبود، بهدلیل تزریق آمپول پنیسیلین که برایش حساسیتزا بود، درگذشت.[نیازمند منبع] واقعهٔ فوت همسر حبیب، و به فاصلهٔ دو ماه فوت مادر او، باعث شد که در اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال ۱۳۵۶ انتشار یافت بیشتر آهنگها را بهیاد ایشان بخواند.[نیازمند منبع] آهنگهای «مادر» و «خرس کوکی» را بهیاد مادرش، «شهلای من» و «خواب سرخ بوسهها» را بهیاد همسرش و «نگاهم» و «مرد تنهای شب» را بهیاد هر دوی ایشان خواند. همسر دوم حبیب، ناهید بسیم نام دارد که «محمد محبیان»، خواننده و همکار پدر ثمرهٔ ازدواج با اوست
حبیب در سال ۱۳۶۲ بهدلیل ممنوعیت خواندن وی در ایران، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۴ در لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا ساکن شد.[۴][۵] او در سال ۱۳۸۸ با نگاشتن نامهای به رئیسجمهور وقت، محمود احمدینژاد، خواستار حضور در کشور شد و با موافقت ضمنی و پذیرفتن رعایت برخی شرایط[۶] بههمراه خانوادهاش به ایران بازگشت[۷] و در رامسر، چهارصد دستگاه اقامت کرد.
حبیب مدتها مبتلا به بیماری قلبی[۳۰] بود و در نهایت در ساعت ۹ صبح روز جمعه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۶۸ سالگی بر اثر ایست قلبی در روستای نیاسته، کتالم، رامسر درگذشت.[۳۱][۳۲]
پس از درگذشت حبیب در روستای نیاستهٔ رامسر، خانهٔ موسیقی ایران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا مراسم تشییع حبیب از مقابل تالار وحدت بهسمت قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا صورت بگیرد.[۳۳] اما پس از چند ساعت، داریوش قانع رئیس ادارهٔ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر اعلان کرد که تدفین حبیب در شهرستان رامسر و در امامزاده محمد تشییع و در همین محل به خاک سپرده خواهد شد.[۳۴] اما در نهایت پیکر حبیب در محوطه گورستان روستای نیاسته به خاک سپرده شد.[۳۵] این به خاکسپاری در شرایطی صورت گرفت که حبیب هیچگونه تعلقی به شهر رامسر نداشت و فقط ویلای شخصیاش[۳۶] را در روستای نیاسته رامسر اجاره[۳۷] کردهبود
مراسم سوم حبیب هم در رامسر برگزار شد.[۳۸] در نهایت تاریخ و مکان برگزاری مراسم هفتمین روز درگذشت حبیب محبیان در تهران روز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ صبح در مسجد جامع (قدس)، شهرک غرب در میان خیل عظیم مردم[۳۹] و در حضور رسانهها برگزار شد. مراسم چهلمین روز درگذشت حبیب نیز قرار بود در تهران صورت بگیرد اما با مخالفت وزیر ارشاد و حوادثی که در آن موقع رخ داده بود، مراسم چهلم نیز در رامسر برگزار شد
هر ساله در سالروز تولد یا مرگ حبیب طرفداران او بر سر مزارش برای او بزرگداشت میگیرند. در شب ۴ مهر ۱۳۹۵ مراسم تولد ۶۹ سالگی حبیب نخست در خانهٔ او و سپس بر سر آرامگاه او در حضور طرفدارانش برگزار شد. برای دومینبار سالگرد حبیب در ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ با حضور هوادارانش بر سر آرامگاه حبیب و سخنرانی پسرش محمد محبیان در مسجد قدس نیاسته برگزار شد. سومین مراسم میلاد حبیب با حضور جمعی از هوادارانش در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۷ بر سر آرامگاه او برگزار شد.
در سال ۱۳۹۶، یکسالونیم پس از درگذشت حبیب، نماهنگ «دیره» با صدای پسرش، احمدرضا محبیان و سمیر زند و همچنین با تصویر و صدای نه چندان شفاف «حبیب» از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت. این درحالی است که فروردینماه همان سال قطعهٔ صوتی «دیره» از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفتهبود؛ و ویدئوی مربوط به این اثر که در بخشهایی از آن بریدههایی از فیلمهای مربوط به حبیب محبیان و صدای نه چندان شفاف او استفاده شده مجوز انتشار دریافت کرد. بهگفتهٔ سمیر زند قرار بود که این آهنگ را حبیب و او بخوانند که اختلافات حبیب با سمیر زند موجب شد تا این اتفاق نیفتد.[۴۱] در زمستان ۱۳۹۶ در پی حادثه نفتکش سانچی، قطعهٔ مرگ قو با صدای حبیب برای اولینبار از صدا و سیما بهیاد جانباختگان سانچی پخش شد
عالی
فرصت؟!
حبیب قلبمه وای
عشق زندگیم 😭😭😭
وقتی ازم میپرسن آیدلت کیه و من میگم اون مرده... 💔
عالی بود❤
بابام خیلی آهنگ ازش داره😂
عالی بود، حبیب با اینحالی که الان دیگه روی دنیا نیست ولی صداش هنوز زندهست!
چه زندگی غم انگیزی داشته حبیب