انتخاب رشته یکی از مهم ترین کار هایی هست که انجام میدیم و انتخاب رشته درست ما رو خیلی به هدفمون نزدیک تر میکنه
درود به همگی ، این پست بیشتر مخصوص کسایی هست که راهنمایی ( پایه های ۷ و ۸ و ۹ ) هستن و میخوان انتخاب رشته بکنن . برای بعضیا حتی کلمه انتخاب رشته میتونه تبدیل به یه کابوس بشه ، و واقعا هم حق دارن . رو راست باشم باهاتون ، تصمیم مهمی هست که باید در اخر پایه نهم بگیرید و گاهی اوقات میشه اگه تصمیم اشتباه باشه جبرانش کرد اما گاهی اوقات هم نمیشه یا اگه بشه خیلی سخته. برای همین تصمیم گرفتم تمام تلاشم رو بکنم و به هر سوالی که ممکنه داشته باشید درباره رشته ها و انتخاب رشته ها جواب بدم
اول از همه میخوام با توی رشته های نظری شروع کنم که معروف تر هستن. ما ۳ تا رشته داریم که میشناسیدشون. تجربی و ریاضی و انسانی رشته انسانی : این رشته برا کسایی مناسب هست که حفظیات و توانایی درک مطلب خوبی دارن اول از همه باید بگم که اگه میخواید برای فرار از ریاضی بیاید انسانی این کار رو نکنید چون هم ریاضی داره هم اینکه ممکنه بقیه دروسش براتون سخت یا به دور از علاقتون باشه این رشته بیشترین تعداد درس ها رو نسبت به سایر رشته ها داره و برای همین ممکنه کمی فشار بیاره و باید حداقل روزی ۵ ساعت مطالعه داشته باشید دروسی تخصصی این رشته : فلسفه منطق روانشناسی جامعه شناسی عربی ادبیات فارسی ریاضی تاریخ جغرافیا اقتصاد توانایی ارتباط بر قرار کردن با دیگران یا همون روابط عمومی مهم هست خیلیا بر این باورن که این رشته حفظیان زیادی داره و این کاملا درسته اما برای درس هایی مثل منطق و فلسفه فقط حفظ کردن کافی نیست و شما باید توانایی حل مسئله و استدلال قوی و درک مطلب بالایی داشته باشید رشته های دانشگاهی : از معروف ترین ها شروع میکنم ، حقوق/ روانشناسی/ مدیریت اما رشته انسانی تقریبا بیشترین رشته های دانشگاهی رو داره دیگر رشته ها : تاریخ مترجمی هتل داری فلسفه علوم سیاسی اقتصاد حسابداری انواع مدیریت جامعه شناسی مردم شناسی قضاوت حقوق و … میباشید حداقل نمرات لازم برای این رشته : معدل : ۱۴ فارسی : ۱۴ ریاضی : ۱۳ عربی : ۱۲
این شما و اینم محبوب ترین رشته بین پدر و مادرا رشته تجربی: ببینید رشته تجربی تقاضا خیلی زیادی داره و همین باعث میشه که دست نیافتی تر بشه ، بزارید براتون توضیح بدم فرض کنید شما قراره با یچیزی نزدیک ۶۰۰ هزار نفر برای ۱۰۰۰ تا صندلی رقابت کنید ، خیلی سخته ، نه؟ این واقعیت رشته تجربیه برای همین باید با این دانش واردش بشید تا بتونید نتیجه مورد نظرتون رو بگیرید اما اگه واقعا به این رشته علاقه داشته باشید سختی هاش میارزه . شما باید حدودا روزی بالای ۶ ساعت مطالعه داشته باشید ، البته که بقیه رشته ها هم همینطوریه تقریبا . در این رشته شما به چطور هر چیز کار دارید ، یعنی به نحوه کارکرد هر چیز . علمی هست که از تجربه به دست میاد و برای همین هم اسمش تجربیه تجربی هم حفظیات داره ، پس گزینه خوبی برای فرار از حفظیات نیست . شما نیاز به درک مطلب ، توانای حل مسئله و حفظیات دارید چون که در دروسی مثل زیست بالاخره باید اسم ها رو حفظ کنید خب ، نوبت رشته های دانشگاهیه، قطعا با رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی و پرستاری که پر تقاضا ترین ها هستن اشنا هستید . بیاید چند تا رشته دیگه هم بهتون بگم دامپزشکی فیزیوتراپی دنداپزشکی داروسازی پرستاری روانپزشکی اتاق عمل علوم ازمایشگاهی… و کلی رشته دیگه که میتونید بخونید دروس تخصصی این رشته : زیست شیمی فیزیک زمین شناسی ریاضی اینجا هم حداقل نمراتی که باید در هدایت تحصیلی کسب کنید رو نوشتم معدل : ۱۴ ریاضی : ۱۴ علوم : ۱۵ مثل همه رشته ها این رشته هم باید بهش علاقه داشته باشی و برای اینکه اسم و رسم داره و پدر و مادرت دوست دارن صرفا این رشته رو مناسب تو نمیکنه همه قرار نیست که دکتر بشن ، درسته؟ یه جامعه به هزاران شغل دیگه هم نیاز داره ، پس اگه علاقه نداری به تجربی میتونی گزینه هایی رو انتخاب کنی که براشون ساخته شدی
رشته ریاضی : این رشته همه چیز از اسمش مشخصه ، کلا مربوط به ریاضی و فیزیک هست و اگه ریاضی دوست نداری احتمالا گزینه مناسبی برات نباشه در این رشته باید توانایی حل مسئله بالایی داشته باشید . این رشته به مهندسی معروفه اما فقط به اینجا ختم نمیشه ، کلی شاخه دیگه داره . اگه فرد منطقی و واقع گرایی هستید، ذهن کنجکاو و جست و جوگری دارید، مسائل را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار میکنید احتمالا این رشته مناسبتونه خب بیاین براتون از انتخاب رشته دانشگاهی بگم رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک فقط شامل انواع مهندسی ها میشه و شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوافضا، مهندسی نفت، مهندسی مواد، انواع گرایشهای مهندسی صنایع، انواع گرایشهای مهندسی مکانیک، انواع گرایشهای مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق و طیف گستردهای از رشتههای مهندسی میشه پس توی انتخاب رشته دستتون بازه دروس تخصصی این رشته : هندسه حسابات شیمی فیزیک ریاضی امار و احتمال ریاضیات گستته در هدایت تحصیلی باید حداقل نمراتتون: معدل : ۱۴ ریاضی : ۱۵ علوم : ۱۴ باشه
خب نوبتی هم که باشه نوبت رشته های فنی و کاردانش هست اول از فنی حرفه ای شروع میکنم خیلیامون شنیدیم که تا اسم فنی حرفه ای میاد بعضیا میگن که کسایی که درسشون ضعیف تره وارد این رشته میشن البته که این مروبط به همه نیست ، توی هر رشته ای ضعیف و قوی داریم . درسته که ممکنه فضای برخی هنرستان ها مناسب نباشه اما دلیل نمیشه که همشون بد باشه پس این میتونه از عدم اگاهی باشه از طرفی نباید این رشته رو صرفا برای اینکه فکر میکنید اسون تر هست یا به تقلید از بقیه انتخاب کنید و باید علاقتون باشه . بیشتر دروس این رشته عملی هستند و دروس کمتری نظری هستند این رشته چند تا زیر شاخه داره که عبارتند از : هنر ، کشاورزی و صنعت ، خدمات و مدیریت زیر شاخه های هنر : فتوگرافیک ، طراحی و دوخت ، معماری داخلی ، صنایع دستی ، انیمیشن ، نقشه کشی معماری ، گرافیک ، نقاشی، نوازندگی ساز جهانی و ساز ایرانی ، نمایش و سینما هستش حداقل نمرات در هدایت تحصیلی باید: معدل : ۱۴ ریاضی : ۱۰ فناوری : ۱۲ هنر : ۱۲ علوم : ۱۰
کار و دانش : این رشته بیشتر از به کارگاه و عمل مربوط هستش همونطور که از اسمش هم مشخصه کاردانش زیر شاخه هاش تقریبا شبیه فنی حرفه ایه با این تفاوت که گروه مدیریت از این شاخه تحصیلی حذف شده و گروه خدمات و کشاورزی نیز با یکدیگر ادغام شدن . این رشته به سه گروه کلی هنر، کشاورزی و خدمات و صنعت تقسیم می شود. دروس کار و دانش از فنی حرفه ای کمتر دشواره در اکثر رشته های این رشته جنسیت مهم نیست و فرقی در دختر یا پسر بودنتون نداره و میتونید وارد اون رشته بشید اما یه سری استثنا هم داره که براتون نوشتم رشته های کار و دانش پسرانه: صنایع فلزی، الکتروتکنیک، تاسیسات، متالوژی، ساختمان، ساخت و تولید رشته های کار و دانش دخترانه: طراحی دوخت، کودک برای این رشته باید حداقل نمراتتون : ریاضی : ۱۰ علوم : ۱۰ فناوری :۱۲ هنر : ۱۲
احتمالا همتون با این سوال مواجه هستید که چجوری باید انتخاب رشته کنم؟ از کجا بفهمم کدوم رشته به دردم میخوره؟ اولین پیشنهادی که بهتون میکنم اینه که با یک مشاور تحصیلی حرف بزنید ، این مهم ترین و بهترین کاریه که میتونید و واجبه که انجام بدید باید علاقتون ، استعدادتون ، ضریب هوشی و تست های استعداد یابی رو در نظر بگیرید تست های روانشناسی مختلفی هست که براتون بهترین ها رو ذکر میکنم تست گاردنر ، تست استرانگ ، تست mbti و تست هالند تست های خوبی هستند از طرفی باید مسیر شغلی ای که هر رشته داره رو دقیق بررسی کنید ، اینده شغلیش رو ، اینکه چقدر به اهدافتون نزدیکه ، درامدمش چقدره ، مزایا و معایبش چیه ، امنیت شغلیش چطوره و مهم تر از همه اینکه با روحیات شما سازگار هست یا نه اینکه دوست هاتون چه رشته ای میرن نباید تاثیر داشته باشه رو رشته ای که شما انتخاب میکنید ، چون که ممکنه اصلا در اینده با اون دوستتون دیگه در ارتباط نباشید اما رشته ای که انتخاب میکنید تا همیشه روی زندگیتون تاثیر خواهد گذاشت پس به هیچ وجه بخاطر دوستاتون یه رشته رو انتخاب نکنید و تحت تاثیر اینجور عوامل قرار نگیرید چون احتمالا پشیمون میشید هر رشته ای که میخواید برید قبلش مطالبی درموردش بخونید ، کتاب هایی درباره درس های اون رشته بخونید که ببینید اصلا از اون سبک مطالب خوشتون میاد یا نه؟ با کسایی که اون رشته رو خوندن صحبت کنید . مشورت با افراد متخصص رو فراموش نکنید صرفا بخاطر اینکه امروز به یک حوزه علاقه دارید فقط به خاطر اون یک رشته رو انتخاب نکنید ، مثلا اگه به نقاشی علاقه دارید گزینه های دیگه هم بررسی کنید چون که شما در طول سال های اینده ممکنه که علایقتون و اهدافتون عوض بشه . از تجربه خودم بخوام بگم اینه که برای انتخاب رشته هنرستان عجله نکنید ، هنر شاخه ای هست که میتونید در کنار بقیه رشته ها هم اون رو بخونید و اموزش ببینید .
در اخر امیدوارم که این مطالب براتون مفید بوده باشه و کمکتون کرده باشه که انتخاب رشته بهتری داشته باشید ، من تمام تلاشمو کرد تا به همه سوالات جواب بدم و کمکتون کنم . شما قراره با انتخاب رشتتون ایندتون رو بسازید و نباید حرف دوست ها و فامیل هارو در این انتخاب مهم تاثیر بدید و بر اساس این ها انتخاب کنید . از مشاور و کسانی که شناخت خوبی از شما دارند کمک بگیرید و علاقه و استعدادتون رو لحاظ کنید تا بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید. ممنون که تا اخر همراه بودید.
اگه درباره رشته انسانی و درس هاش سوالای بیشتری داشتید میتونم بهتون کمک کنم🦇
من هنوز نمیدونم چه رشته ای میخوام برم...
خوشحال میشم کمک کنم✨🦇
سلام خسته نباشی ، خیلی کاربردی و مفید بود☆
یه سوال دارم ازت ، ممنون میشم جواب بدی :)
نظرت راجع به رشته ی موسیقی چیه؟
خوشحالم که کمک کرده 🦇
راستش اطلاعات زیادی درباره رشته موسیقی ندارم ولی تا اونجایی که میدونم از رشته هنر باید بری و ازمون ورودی داره که هم عملی هست و هم تئوری
از قبل بهتره با ساز اشنایی داشته باشی برای ازمون ورودی
در هنرستان هم ریاضی و علوم و دینی و عربی این درس ها که کلا رشته هنر داره و بیشتر درس ها درباره همون موسیقیه و اگه سازی بلد باشی تخصصی تر میخونیش
از بقیه رشته ها هم با کنکور هنر میتونی شرکت کنی که باز اول کنکور رو میدی اگه قبول شدی باید ازمون عملی بدی تا بتونی در اون رشته تحصیل کنی✨
خیلی توضیحات عالی بود واقعا ممنونم😦🎀✨
جدی میگم+++++++
خوشحالم که کمک کرده ، موفق باشی🫶🏼🦇
همچنینننن
پست خیلی خوبی بود✨💜
من به اکثر رشته های هنر علاقه دارم و نقاشی رو واقعا خیلی دوست دارم.از یه طرف هم درآمد چندان زیادی نداره و این یکی از قسمت های بدشه.به احتمال زیاد تجربی رو انتخاب کنم ولی یکم هم میترسم چون رقابت واقعا زیاده
درک میکنم، گاهی وقتا شرایط پیش نمیاد که علاقمون رو مستقیم ادامه بدیم اما هنوز هم میتونیم دنبالش کنیم .
کنکور تجربی سخته ولی اگه بهترین خودت باشی به نتیجه دلخواهت میرسی عزیزم🫶🏼
مهم نیست چه رشته ای میخونه مهم اینه تو اون رشته بهترین خودت باشی
سلام عالی بود خسته نباشی:))
ممنون از این پست خوب
مرسیی🫶🏼
ممنونم کاربردی بود 💞💞
سپاس🫶🏼
ممنون از کمکت
مرسییی💗🤍
خواهش میکنم ، موفق باشی🫶🏼
عزیزی
💗🥹🌷
من رنگ روغن رو انتخاب میکنم
خیلی خوبه ، موفق باشی🫶🏼
ممنون عزیزم
عالی بود خسته نباشی امیدوارم تو رشتت بهترین باشی و بهترین دانشگاه قبول بشی با نظرات هم موافقم انسانی واقعا سخته حتی منطقش واقعا پست خیلی خوبی بود
سپاس گزارمم ، امیدوارم شما هم موفق باشی.
ممنون میخوام برم تربیت بدنی
نظرت با تربیت بدنی چیه
تربیت بدنی رشته خوبیه ، از همه رشته ها هم میتونی بری اگه بخوای در دانشگاه بخونی و محدودیتی نداره و از هنرستان هم میتونی مستقیم بری تربیت بدنی .
ممنون