"سفره هفت سین و چند ها نماد از اون برای سال نو"🌸
اولین نماد در سفره هفت سین سبزه است که آن را با هدف شادی و طراوت بر سر سفره قرار میدهند. ایرانیان عادت دارند که در روزهای پایانی سال خود عدس، گندم یا سایر حبوبات را در آب قرار داده، چند روز خیس کنند و سپس آنها را بعد از رویش اولیه یا تنجه زدن در ظرف تزیینی هفتسین ریخته و بر سر سفره قرار دهند. در گذشته ایرانیان دقیقاً ۲۵ روز قبل از ورود بهار و عید نوروز، در عمارت و کاخهای پادشاهان خود ۱۲ ستون از جنس خشت خام برپا میکردند بر هر کدام از اینها یک غله کاشته میشد. اگر این سبزهها به خوبی رویش داشتند، به معنای پربرکتی سال جدید بود. به عبارتی سبزه نماد و نشانهای از سبزی و شادابی و پیوند انسان با طبیعت است.
سمنو یک خوردنی خوشرنگ و شیرین است که آن را به طور معمول از جوانههای طلایی گندم آماده میکنند. سمنو نماد باروری و زایش، غذاهای خوب و پرانرژی و فراوانی خوراک است.
سماق نماد مهر و پیوند دلها است و برای عشق بیشتر در میان افراد خانواده بر سفره هفت سین این قرار میگیرد.
سیر را برای پاکیزگی، میکروب زدایی و حفظ سلامت بدن و همینطور از بین بردن چشم زخم در سفره هفت سین قرار میدهند. زرتشتیان سیر را در این سفره میگذارند و اعتقاد دارند که بوی سیر دیوان را از خانه گریزان میکند. آنها سیر را پوست گرفته و سپس در سفره هفت سین قرار میدهند.
سیب را نماد زیبایی و تندرستی میدانند و ایرانیان برای حفظ سلامتی افراد خانه آن را در کنار سایر نمادهای سفره هفتسین قرار میدهند.
سنجد در خوان نوروزی نشان دهنده مهر و عشق و نمادی از زایندگی و دلباختگی است.
سرکه را نیز برای حفظ پاکیزگی، باطلکردن سحر و جادو و از بینبردن آلودگیها در سفره هفت سین قرار میدهیم.
در نهایت تخم مرغ برای زایش و نشانهای از نژاد و نطفه که به آفرینش اشاره میکند مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور سکه نماد درآمد برکت و خیر، آینه نماد روشنی از روشنیها و ماهی به تعبیری نمادی از خیر و برکت در گذران زندگی ما است که همگی بر سر سفره هفت سین قرار میگیرند. البته برخی نیز رسم دارند که نارنج را در ظرفی گلی و پر از آب قرار میدهند و آن را نمادی از چرخش زمین و تحول و ورود سال جدید میدانند.
نظرات بازدیدکنندگان (0)