بخش دستگاه گردش خون بدن ما (2) پایه ی چهارم
سلام این دفعه می خایم درباره ی درس بدن ما 2 بخش دستگاه گردش خون صحبت کنیم که ببینیم اصلا دستگاه گردش خون چیست ؟
سوال اول:چگونه انتقال مواد در بدن اتفاق می افتد ؟ اول از همه قبل اینکه به دستگاه گردش خون بپردازیم باید بدانیم چگونه انتقال مواد در بدن اتفاق می افتد ؟ همانطور که مدانید خون در سراسر بدن در لوله هایی به نام (رگ)جریان دارد.خون مواد غذایی رو به سلول ها میرسد و مواد دفعی را می گیرد (در خون سلول هایی به نام گلبول (گویچه)قرمز وجود دارد )
2:مسعولیت انتقال مواد به بدن بر اهده ی چیست؟ بچه ها اینجا بالاخره به دستگاه گردش خون می رسیم! دستگاه گردش خون خون را در بدن می چرخاند مواد دفعی را می گیرند . (روش کار دستگاه گردش خون در اسلاید بعد)
3:روش کار دستگاه گردش خون چیست ؟ دستگاه گردش خون از 4 بخش مهم و اثاثی تشکیل شده قلب-سرخرگ-سیاهرگ-موییرگ قلب:مانند تلمبه عمل می کند و خون را با فشار به تمام رگ ها می رساند سرخرگ:خون را از قلب خارج می کند و به بخش های مختلف می رساند سیاهرگ:خون بخش های مختلف را وارد قلب می کند(در این فرایند خون مرده در کبد ریه و کلیه تصویه می شود زیرا خون های بدون اکسیژن وارد سیاهرگ می شوند) موییرگ:مواد لازم را به سلول ها می رساند.
4:خون مرده ای که در سیاهرگ است چگونه تصویه می شود ؟ خون مرده در سیاهرگ تصویه می شود و به نوعی که به ان اکسیژن داده می شود چون این خون اکسیژن ندارد خون در سیاهرگ از 3 بخش مختلف عبور می کند: کبد-کلیه-ریه هر بخش تقشی در تصیه ی خون دارد(برای اینکه از موضوع اصلی دور نشیم توضیحی درباره ی این نمی دیم)
5:به این فرایند چرخش خون چه می گویند؟ به این فرایند دستگاه گردش خون می گویند ! به طور خلاصه: قلب خون را به رگ ها می رساند خون در سرخرگ می چرخد این خون توسط موییرگ به سلول ها می رسند خون بدون اکسیژن وارد سیاهرگ می شود تا کربن دی اکسید به ان برگردد و دوباره اکسیژن داشته باشد سپس خون در اخر سیاهرگ دوباره تصویه می شود و توسط قلب به رگ ها می رسند
فعالیت: درباره ی تصویه شدن خون در سیاهرگ تحقیق کنید و برای من کامنت کنید خدانگهدار
نظرات بازدیدکنندگان (0)