
سریال های کره ای یا K-Drama به یکی از مهم ترین صادرات فرهنگی کره جنوبی تبدیل شده اند و میلیونها بیننده در سراسر جهان دارند. این سریالها که از دهه ۱۹۶۰ آغاز شدند، امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از موج هاليو (Korean Wave) تبدیل شده اند
تاریخچه سریالهای کره ای به سال ۱۹۵۶ باز می گردد زمانی که اولین ایستگاه تلویزیونی تجاری کره جنوبی با نام HLKZ-TV شروع به کار کرد. اولین نمایش تلویزیونی کره ای یک فیلم ۱۵ دقیقه ای به نام دروازه بهشت» (The Gate of Heaven بود که در همین سال پخش شد.
در دسامبر ۱۹۶۱ شبکه KBS سرویس پخش کره به عنوان اولین شبکه تلویزیونی ملی شروع به کار کرد و در سال ۱۹۶۲ اولین سریال تلویزیونی کره ای را تولید نمود. در آن زمان تلویزیونها هنوز در اختیار عموم نبودند و مخاطبان محدودی داشتند
در دهه ۱۹۷۰ با افزایش تعداد تلویزیونها در خانه های کره ای سریالها مخاطبان بیشتری پیدا کردند. این دوره شاهد تولید سریالهایی درباره قهرمانان ملی مانند یی سون شین نقش مهم در دفاع از کره در برابر ژاپن و سجونگ کبیر پادشاه مشهور چوسان بود
دهه ۱۹۸۰ با ورود تلویزیون رنگی به کره جنوبی همراه بود که تحول بزرگی در صنعت تولید سریال ایجاد کرد در این دوره نویسنده مشهور کیم سو هیون با آثار پرطرفدار خود مانند «عشق و جاه طلبی (۱۹۸۷) که رکورد ۷۸ بیننده را ثبت کرد به چهره ای اسطوره ای تبدیل شد
دهه ۱۹۹۰ نقطه عطفی برای سریالهای کره ای بود. شبکه جدید SBS در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و رقابت بین شبکه های تلویزیونی منجر به تولید سریالهای با کیفیت تر شد. سریال «چشمان سپیده دم» (۱۹۹۱) و «ساعت شنی» (۱۹۹۵) از آثار مهم این دوره بودند
اصطلاح «هالیو (Korean Wave اولین بار در سال ۱۹۹۹ پس از موفقیت سریالهایی مانند ستاره در قلب من در چین ابداع شد. اما اوج بین المللی شدن سریالهای کره ای در دهه ۲۰۰۰ با آثار ماندگاری مانند «آتشی در قلبم» (۲۰۰۰) «زمستان سوناتا (۲۰۰۲) و «جواهری در قصر (۲۰۰۳) اتفاق افتاد
دهه ۲۰۱۰ شاهد تنوع بی سابقه در ژانرهای سریالهای کره ای بود از درامهای فانتزی مانند «باغ مخفی» (۲۰۱۰) و «عشق از ستاره ها (۲۰۱۳) تا سریالهای تاریخی فانتزی مانند «گابلین (۲۰۱۶) و «هتل دل لونا» (۲۰۱۹) این دوره نشان داد که صنعت سریال سازی کره به بلوغ کامل رسیده است
ورود نتفلیکس به بازار کره در سال ۲۰۱۸ نقطه عطف دیگری بود که منجر به تولید سریالهایی با استانداردهای جهانی مانند «پادشاهی» (۲۰۱۹) شد. اما اوج این همکاری در سال ۲۰۲۱ با سریال بازی مرکب اتفاق افتاد که تنها در ۱۷ روز توسط ۱۱۱ میلیون بیننده در سراسر جهان تماشا شد
امروزه سریالهای کره ای به یکی از مهمترین صادرات فرهنگی کره جنوبی تبدیل شده اند. در سال ۲۰۲۲ صادرات محتوای تلویزیونی کره به ۵۶۱.۳ میلیون دلار رسید که ۲۹.۶ رشد نسبت به سال قبل داشت
سریالهای تاریخی کره ای مانند «سرآستین قرمز» (۲۰۲۱) همچنان محبوب هستند در حالی که ژانرهای جدیدی مانند علمی تخیلی (انگل خاکستری (۲۰۲۴) و تریلرهای روانشناختی فروشگاهی برای قاتـ.ـلان (۲۰۲۴) نیز به جریان اصلی تبدیل شده اند
سریالهای کره ای نه تنها صنعت سرگرمی بلکه اقتصاد کره جنوبی را متحول کرده اند. این سریال ها باعث افزایش گردشگری تقاضا برای محصولات کره ای و حتی علاقه به یادگیری زبان کره ای شده اند
در سال ۲۰۲۳ نتفلیکس اعلام کرد که ۲.۵ میلیارد دلار در صنعت محتوای کره جنوبی سرمایه گذاری خواهد کرد که نشان دهنده اهمیت جهانی این . صنعت است
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!