
اهمال کاری
موضوع این پست همینطور که دیدیم راجب اهمال کاری یا به تعویق انخداختن کارها در زندگی روزمره هست اگه بخوایم اهمال کاری رو تعریف کنیم به معنای تعلل ورزیدن در انجام کارها یا به تأخیر انداختن کارهاست و یکی از چالشهای ما در مدیریت زمان هست که کارهایی رو که میدونیم به هر حال باید انجام بدیم، عقب میندازیم. مثال های زیادی راجب این موضوع توی زندگی هست مپلا برای افزایش یا کاهش وزن میخوایم رژیم بگیریم ولی هی به خودمون میگیم از شنبه دیگه شروع میکنم!
البته همیشه عقب انداختن کارها اهمال کاری نیست! اگه بخوایم دقیق تر بگیم اهمال کاری یعنی عقب انداختن غیرضروری کارها، بدون این که ضرورتی در این به تعویق انداختن وجود داشته باشد. اهمال کار میداند که به عقب انداختن یک کار میتواند برایش تبعات منفی برایش به همراه داشته باشد، با این حال، کار را به تعویق میاندازد.
یه نکته مهم تفاوت اهمال کاری و تنبلی هست که سه واژه سستی و تنبلی و اهمال کاری معمولا به جای همدیگه به کار میبریم که اگه بخوایم دقیق تر بررسی کنیم باید بینشون تمایز قائل بشیم .تنبلی مربوط به زمانی هست که کاری رو اساسا انجام ندیم و برنامه ای براش نداشته باشیم مثلا چندسال هست که تصمیم داریم بریم پیاده روی ولی انجام نمیدیم و برنامه ای براش نداریم و دلایل مختلفی مثل نداشتن انگیزه یا ندونستن علت انجام و .... میتونه داشته باشه ولی اهمال یعنی کاری رو انجام میدیم ولی دقیقه نود!مثلا میدونیم هفته بعد برای مثال یه ازمونی رو داریم و ممکنه شب امتحان مشکلی پیش بیاد که نتونیم بخونیم بازهم طول هفته هی امروز فردا میکنیم و در اخر تو دقیقه نود شب امتحان بالاخره برای ازمون مطالعه میکنیم!
اینها تفاوت هایی بودن که اگر نکنیم، در انتخاب راهکار غلبه بر تنبلی و اهمال کاری هم اشتباه خواهیم کرد. اگه بخوایم راجب غلبه بر اهمال کاری صحبت کنیم باید اول دلایل اهمال کاری رو بشناسیم و لزوما دلایل همه افراد برای اهمال کاری یکی نیست برای شناخت دلیلش بهتره به خودمون نگاه کنیم به برنانه روزانه،احساسات و.... بعضی از دلایل میتونن اینا باشن: به انتظار کشیدن تا آخرین لحظه برای انجام کار عادت دارن انجام آن کار حس خاصی مثل خوشحالی، رضایت و... به آنها منتقل نمیکنه نحوه انجام کار را به خوبی بلد نیستن و...
و در اخر راجب راهکار هایی برای غلبه بر اهمال کاری : فهرستی از کارهایی که باید انجام بدید رو تهیه کنید: برای اینکه تو مسیر درست حرکت کنید، یک تاریخ مقرر رو برای هر یک از کارهاتون نظر بگیرید و به سمتش برید قدمهای کوچک بردارید: برای غلبه بر اهمال کاری میتونید موارد موجود تو لیستتون رو به مراحل کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید تا وظایف شما خیلی طاقتفرسا به نظر نرسه حواسپرتی را از بین ببرید: برای مقابله با اهمال کاری باید از خودتون بپرسید چی بیشتر از همه توجه شما رو جلب میکنه چه اینستاگرام، چه بهروزرسانی فیسبوک، چه توییتر و... هرچیزی که منبع حواس پرتی شما را تقویت میکنه، رو وقتی میخواید انجام کار رو شروع کنید حذف کنید.
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
لایک و کامنت اول:)))
بک؟