
در دهه 2000 میلادی، «موزه استودیو جیبلی» در شهر «میتاکا» شروع به عرضه یک بستهی آموزش طراحی کرد. داخل بسته چند ابزار طراحی هم وجود داشت. شعار بسته این بود:"این بسته، ابزار طراحی میازاکی را در اختیار شما قرار می دهد!" ...اما قسمت هیجان انگیزِ بسته، یک یادداشتِ راهنمای کوچک بود که در آن خود میازاکی در مورد نحوهی استفاده از آبرنگ و روش رنگآمیزیاش توضیح داده بود.😄

محتویات بسته :💁🏻♀️
«کودکان» و «افراد تازه کار» مخاطبان اصلی این بسته بودند. راهنمای داخل بسته، لحنی شاد، بانمک و صمیمی داشت. نکاتی هم مخصوص افراد تازه کار نوشته شده بود.😉 میازاکی به طور خلاصه روش کار خودش را در این یادداشت شرح میدهد. به همین دلیل هم این راهنما سالهاست که در اینترنت دست به دست میشود. وبلاگ جیبلی تا سال 2015 مرتباً تصاویری را از این یادداشت به اشتراک می گذاشت...حالا در اسلاید بعد نگاهی به این یادداشت می اندازیم تا ببینیم چه رازهایی از روش کار میازاکی دستگیرمان میشود👀

چیزی که میازاکی در جای جای این راهنما به وضوح بیان میکند این است که او اصلاً آدم ولخرجی نیست.😂او به هیچ وجه علاقهای به ابزارهای گران قیمت ندارد🙅🏻♀️. او تنها به دنبال قابل اطمینان بودن و راحتی ابزار است. پیشنهاد او برای رنگ های هول-باین هم فقط به این دلیل است که آنها "در کنار اینکه قیمت مناسبی دارند کمی کار را برایتان ساده تر میکنند."💁🏻♀️ این نگرش در کل استودیو جیبلی حاکم است. مثلاً «کازوئو اوگا» نقاش پس زمینه زبردست و مشهور آثار جیبلی به استفاده از رنگ های درجه پایین در آثارش مشهور است.💁🏻♀️😼

میازاکی در یادداشت خود عمداً طوری صحبت میکند که یک آدم از مُد افتاده و قدیمی به نظر برسد. او با بیان جملاتی مثل "چهل سال است تنها به این شیوه نقاشی کرده"، یا اینکه چقدر "ابزار و مواد کارش ساده و ارزان قیمتاند" و یا اینکه "این تنها کاری است که من بلدم"، تواضع زیادی به خرج می دهد.

او در توضیح روش کارش اشاره میکند که ابتدا موهای اضافی نوک قلموهایش را با استفاده از یک فندک میسوزاند. (به شوخی میگوید نگران سوختن بقیه قلمو نباشید. 🙌) همچنین توصیه میکند رنگ را به میزان کافی روی پالت بسازید تا از دردسر قاطی شدن تیوبها خلاص شوید. او آموزش میدهد چگونه رنگگذاری کنید تا نیاز کمتری به تمیزکاری [cleaning] باشد. یکی از جذّابترین بخشهای یادداشت میازاکی مربوط به طراحیاش با مداد است.👀 طراحیهای او در نگاه اول شاید خطخطی و خام به نظر برسند اما تصویرِ نهایی به مرور از دل همین خطخطیها بیرون میآید. معمولاً هیچ پاک کنی هم در کار نیست! (طبیعی است که در بسته پیشنهادیاش هم پاک کنی وجود ندارد.🤷🏻♀️😂)

نکته بعدی ایجاد هایلایت و روشنی به وسیله لایههای رقیقِ رنگ است. او توصیه میکند به جای استفاده از آبرنگ سفید، جایی که قرار است روشن باشد را بدون رنگ رها کنید یا با لایه بسیار رقیقی بپوشانید. همچنین توصیه میکند از رنگگذاری چندلایه و متراکم در آبرنگ بپرهیزید. (برای این کار استفاده از تکنیکهای دیگری مثل رنگِ روغن را مناسب میداند.)

میازاکی هیچ اشارهای به ماهر بودن یا چیره دستیاش نکرده است. بلکه بر عکس، گاهی هم در قالب گفتگوهای طنز میان کاراکترها، مهارتهایش را زیر سؤال برده است!🤷🏻♀️ با این وجود مهارت و ذوقی که میازاکی به نمایش گذاشته غیر قابل انکار است💁🏻♀️😼. او توانایی بینظیری در جانبخشیدن به خامترین طرحها را دارد. طرحهایی فریبنده و دقیق با کمترین جزئیات ممکن!

نکته کلیدی کل این یادداشت شاید این باشد که ابزارها آنقدر هم که همه فکر میکنند مهم نیستند.🤷🏻♀️ میازاکی ابزارهایی را انتخاب میکند که ساده باشند، از سر راه ذهنش کنار بروند و به او اجازه تمرکز روی اثرش را بدهند. این درس بزرگی است.💁🏻♀️💫
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
خیلی خوب بوددد🧡🥰
ممنونم💫
وایبیییی خیلی قشنگ بودد
ممنونم💫😭
عالی بود
ممنونم ✨
چقد گوگولی بووود
😭👍🏻💫
ویژه ویژه ویژه ویژهههههههههه
😭👍🏻
به به آلی–عالیییی
ممنون 💫😼
خیلی خوب بود!
مچکرم 💫
این باید ویژه شهههههه
باید ویژه شههههههههه
امیدوارم 😭
عالی بود🎀
ممنونم✨