در این پست آموزهی "گناه ذاتی" رو از نگاههای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطابق اعتقاد مسیحیان، آدم و حوا پس از خلقت، به باغ عدن منتقل شدند و به آنها اجازه داده شد از تمام نعمتها جز ثمرهی یکی از درختان استفاده کنند. آنها با اینکه پاک و مقدس آفریده شده بودند، از میوهی درخت معرفت نهیشده، خوردند و این موجب شد از مقام خود سقوط کنند و مواهب آسمانی خودشون رو از دست بدهند. این گناه نهتنها آنان رو گرفتار کرد، بلکه تمام اعقابشان رو نیز آلوده و پلید کرد. از این رو، تمام انسانهایی که وارد این جهان میشوند، وارث گناه آدم و حوا هستند و همراه ماهیتی آلوده و گناهآلود پا به عرصهی وجود میگذارند. به این ذات آلوده و گناهآلود -که میراث انسان نخستین است- "گناه ذاتی" گفته میشه. برخی از عبارات کتاب مقدس، مهمترین دلایلی هستند که مسیحیان در اثبات این آموزه مهم به آنها استناد میکنند و "پولس" نقش موثری در تلقی آموزه "گناه ذاتی" از کتاب مقدس داشته است. رسالههای او، به ویژه "رساله به رومیان"، در این زمینه توجه بسیاری از بزرگان مسیحی رو برانگیخته. همچنین عبارت 12:5 این رساله، مهمترین عبارت کتاب مقدس بر این آموزه دانسته شده و در بسیاری از منابع الهیاتی مسیحی، به آن اشاره شده. غیر از این عبارت، متون دیگری هم از کتاب مقدس وجود داره که به نحوی در تکمیل فرآیند این آموزه نقش داشته است؛ از داستان گناه نخستین تا همگانی دانستن گناه و فساد ذاتی انسان و قیاسهایی که بین آدم و مسیح صورت گرفته و فدیه بودن مسیح در ازای گناه ذاتی انسان، همه و همه در تایید این آموزه مورد استناد قرار گرفتهاند. اما برخی صاحبنظران مسیحی تفاسیر دیگری از این متون ارائه میدهند که کتاب مقدسی بودن این آموزه رو با چالشی مهم مواجه میکنه. علاوه بر این، متون دیگری هم از کتاب مقدس وجود داره که بر این آموزه و لوازم آن منطبق نمیشه و موجب شده بسیاری، به وجود آموزه "گناه ذاتی" در کتاب مقدس با دیده تردید نگاه کنند.
5 اسلاید
نتیجه
مجموع امتیاز شما
امتیاز
تعداد پاسخ صحیح
تعداد پاسخ غلط
درصد صحیح
شما به درصد سوالات پاسخ درست دادید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
238 لایک