بین دو آدم، چیزهای زیادی میتونه شکل بگیره صمیمیت، محبت، تعلق خاطر، توجه... و گاهی هم وابستگی، در لباس یکی از همینها
درسته، احساس قشنگی داره که یکی بگه: «فقط به تو نیاز دارم.» «بدون تو نمیتونم.» «تو مهمترین آدم زندگیمی.» امااا...حواست باشه! این جملهها نشونهی ارتباط سالم نیست این بیشتر شبیه سلطهست تا عشق. اگر کسی بدون تو نتونه بایسته، تو به یه آدم مهم تبدیل نشدی تو کسی هستی که یه آدم وابسته ساخته اگر از این موضوع احساس غرور کنی، خودت هم ناخواسته شروع میکنی به تغذیه کردن از همون وابستگی و هر دو سقوط میکنید 🪔: اگه بالغ شده باشی، ترجیح میدی کسی کنارت قوی و محکم بایسته، نه اینکه به تو تکیه بده و موقتا نیفته.
آدمی که نمیتونه بره، لزوما خودش نخواسته بمونه. این دوتا رو قاطی نکن! ممکنه یه نفر سالها کنار دیگری باشه، اما نه به خاطر اینکه واقعا میخواد بمونه - چون میترسه بره- - چون فکر میکنه بدون تو گم میشه- - چون همه دنیای خودش رو روی شونههای تو ساخته- این موندن، موندن نیست. یه جور گیر افتادنه میدونم تو هم مثل من، دوست داری آدمها کنارت بمونن. اما نه چون مجبورن، نه چون وابسته شدن، نه چون راه دیگهای ندارن، نه چون... میخوای هر روز دوباره انتخاب کنن، و خودت هم بتونی هر روز دوباره آزادنه انتخاب کنی. 🪔: رابطهای که آزادی رفتن رو از دست بده، کمکم ارزش موندن رو هم از دست میده.
یکی از خطرناکترین اتفاقهایی که میتونه توی یه رابطه بیفته اینه که یه آدم کمکم از جایگاه «آدم» خارج بشه. اولش عادی و نامحسوسه. یه نفر خیلی مهربونه، خیلی میفهمه، خیلی حس خوبی میده بعد کمکم مغز شروع میکنه به ساختن اسطوره: «هیچکس مثل اون نیست» «فقط اون منو میفهمه» «بدون اون نمیدونم چیکار کنم» و درست همینجا خطر شروع میشه. چون دیگه با اون آدم واقعی طرف نیستی، بلکه با تصویری طرفی که خودت ساختی. آدما میتونن فوقالعاده باشن، اما هیچ آدمی اونقدر بزرگ نیست که تبدیل به ستون جهان یه آدم دیگه بشه. حواست باشه که این قانون دوطرفهست. هم کسی رو تبدیل به اسطوره نکن، هم نذار خودت اسطوره بشی. 🪔: اسطورهها دوست داشته نمیشن پرستیده میشن. و پرستش تقریبا همیشه آخرش به وابستگی و رنج ختم میشه.
بعضی جملهها اولش شیرینن. خیلی هم شیرینن. «فقط تو آرومم میکنی.» «فقط با تو حالم خوبه.» «بدون تو نمیدونم چیکار کنم.» اما هر شیرینیای سالم نیست. یه جاهایی این جملهها دیگه تعریف نیستن. دارن مسئولیت حمل یه زندگی رو میندازن روی دوش فرد. و هیچ آدمی برای این ساخته نشده! تو میتونی حضور مثبتی توی زندگی یکی باشی. میتونی امید بدی، میتونی دلگرمی بدی، اما نباید اکسیژن باشی. نباید عصا باشی. نباید موتور اصلی حرکت یه آدم دیگه باشی. اینم مثل همهی موارد دیگه، دو طرفهست. 🪔: آدمها باید یاد بگیرن روی پاهای خودشون بایستن و تو هم باید یاد بگیری، اجازه بدی این کار رو بکنن.
یه اشتباه عجیب وجود داره. بعضی آدما فکر میکنن هرچی بیشتر در دسترس باشن، رابطه سالمتر میشه ولی نچ! معمولا فقط اعتیاد میسازه. اگر همیشه گوش به زنگ باشی، اگر همیشه جواب بدی، اگر همیشه حاضر باشی، کمکم حضورت از یه هدیه تبدیل میشه به یه عادت، به یه انتظار وقتی حضور آدما تبدیل به انتظار بشه، نبودنشون تبدیل به دلخوری میشه. حضور داشتن و بودن، باید یه انتخاب باشه نه وظیفه. نه قرارداد نانوشته. نه چیزی که بقیه حق خودشون بدونن. 🪔: عادت کردن به حضور، داداش کوچیکهی وابستگیه.
یه آدم سالم چندین منبع مختلف برای زندگی داره. رفیق داره. کار داره. علاقه داره. هدف داره. خلوت داره. اگر یه روز دیدی همه اینا دارن کمرنگ میشن و فقط یه آدم پررنگتر میشه، خوشحال نشو! این عشق نیست بچه. این کوچیک شدن جهان یه آدمه و جهانهای کوچیک خیلی شکنندهان. 🪔: نباید بخوای که همهی دنیای کسی باشی و یا کسی همهی دنیات باشه چون اصلا همه جهان هیچ آدمی، نباید یه آدمیزادِ دیگه باشه
بعضی آدما فکر میکنن اوج دوستی، یعنی یکی شدن. کمکم «من» و «تو» رو قورت میدن همه چیز میشه «ما» همه تصمیمها همه احساسات همه مسیرها من اصلا اینو باور ندارم دو نفر میتونن خیلی نزدیک باشن...خیلی زیاد اما هنوز دو نفر باقی بمونن. مرز داشتن دشمن صمیمیت نیست، نگهبان صمیمیته چون وقتی مرزها کاملاً از بین برن، کمکم خود آدمها هم از بین میرن. 🪔: ما میخوایم کنار آدمها باشیم. نه اینکه درون اعماق روحشون گم بشیم و یا بذاریم اونا در ما گم بشن
و آخرش همه این حرفها میرسه به یه جمله. شاید مهمترین جمله این پست... دوستت دارم. بودنت برای من ارزش داره. نبودنت ناراحتم میکنه. خاطرههات میتونن سالها باهام بمونن. اما میتونی بری! نه چون برام مهم نیستی. دقیقاً چون مهمی. چون من صاحب تو نیستم، نجاتدهنده تو نیستم، معنای زندگی تو نیستم. چون آدم کسی که دوستش داره رو زندانی نمیکنه بهش زنجیر نمیزنه ازش اکسیژن نمیسازه بهش اجازه میده آدم بمونه، آزاد بمونه و انتخاب کنه 🪔: رابطه بالغانه، رابطهای نیست که توش هیچکس نره و تا ابد موندنی باشه رابطه بالغانه، رابطهایه که توش هیچکس اسیر نباشه
چقدر سبک نوشتنت شبیه یه نفری بود-
جالب بود خسته نباشی
چند اسلاید خوندم سیو کردم بعدا بقیه اش بخونم
درخواست ویژه شدن بده، هر دو پستتو حیفه ویژه نشه.
عالی بووود 😭😭
وابستگی فقط باعث میشه ادم سردرگم بشه
وای عالیترین پستی که امروز میتونستم ببینم😭🛐
(این چیزا فقط توی فیلما قشنگه، پس بیاین فقط تو فیلما ببینیم🤣🤝🏻)