تا حالا حس کردید که وقتی به خواسته هاتون نمیرسید ، انگار دنیا رو سرتون خراب شده؟ حتی با اینکه اون یه چیز دست نیافتنی هست ...
کمالگرایی ، دقیقا مرگ خاموشه از یجایی به بعد انگار روحتو یواش یواش میخوره جوری که نمیفهمی ... خیلی بی سر و صدا اما یهو به خودت میای و میبینی دیگه چیزی ازت باقی نمونده ، انگار که تمام مدت فقط داشتی به بهتر شدن فکر میکردی اما حالا جای بهتر شدن ، خودتو از بین بردی ...
کمالگرایی، تمایل به بینقص بودن و برآورده کردن استانداردهای غیرقابل دسترس هست. افراد کمالگرا اغلب اوقات یه سری معیارهای سفت و سختی برای خود تعیین میکنن و در صورت عدم دستیابی به این معیارها، احساس ناامیدی و ناکافی بودن میکنن. این طرز فکر میتونه باعث پیامدهای منفی متعددی از جمله اضطراب، افسردگی، و عزت نفس پایین بشه. ولی، لازم به ذکره که کمالگرایی همیشه چیز بدی نیست. ولی اگر باعث ایجاد مشکل و اختلالات دیگر مثل افسردگی شد، حتما باید از یه مشاوره که حوزه تخصصیش خدمات مشاوره افسردگی شدید هست کمک بگیرین.
انواع کمالگرایی جالب اینجاست که ما فقط یک نوع کمالگرایی نداریم ، ممکن هم هست افراد فقط یک نوع از اون رو نداشته باشن ، مثلا ترکیبی از هر سه نوعش نوع اولش کمالگرایی دگرخواه این نوع کمالگرایی روی انتظارات بالایی که فرد از دیگران داره تمرکز داره. افراد کمال گرای دگرخواه همیشه از دیگران انتقاد میکنن و ممکنه ازشون انتظار داشته باشن که به اندازه خودشون سختکوش و موفق باشن. برای همین ممکنه توی برقراری روابط نزدیک با دیگران مشکل داشته باشن، چون همیشه در حال ایراد گرفتن از دیگرانن.
نوع دوم کمالگرایی تجویز شده از سوی جامعه این نوع کمالگرایی روی باورهایی که فرد از جامعه در مورد موفقیت و عملکرد داره، تمرکز داره. افراد کمال گرای تجویز شده از سوی جامعه ممکنه احساس کنن که باید برای جلب رضایت دیگران به استانداردهای خاصی برسن.
نوع آخر هم که کمالگرایی خود محور هستش یعنی فرد از خودش انتظار هایی داره که واقعا غیر قابل دسترسیه ، ولی با خودش میگه من باید به اون خواسته ها برسم ، وگرنه بی فایده ام اما اینم بگیم که کمالگرایی راه های درمانی هم داره ، توی تصویر مشاهده میکنید چه کارها و چه عاداتی باعث میشه کمتر از خودمون انتظار داشته باشیم یادتون باشه ما همه ایراد هایی داریم ، اما کمالگرایی باعث میشه اونارو بزرگ ببینیم و ایراد های بقیه به چشممون نیان
چیزی که بهش میگن کمالگرایی، کمالگرایی واقعی نیست، یه توهم ذهنی با این اسمه،
ذهن بیش از حد نسبت به اطراف وسواس می گیره و هر لحظه می خواد همه چیز رو به زور به نفع خودش کنه
کمالگرایی اگه واقعی و درست باشه اتفاقا خیلی خوبه، باعث میشه تلاش کنی و واقعا پیشرفت کنی
اما خیلی ها فکر می کنن می تونن راه صد ساله رو توی یه هفته برن
توی پست ذکر کرده بودم که کمال گرایی بیش از حد و اندازه اش بده ، وگرنه در حالت عادی اینکه از خودتون انتظاراتی داشته باشید عادیه
اگه این اخلاق باعث اختلال در زندگی روزمره بشه ، اون موقع میشه کمالگرایی افراطی
عالیی، خسته نباشی 🤍
کمال گرام و دارم تلاش می کنم کمترش کنم ولی مثل اینکه دارم نوعش رو عوض می کنم😑
جای اینکه بگی فلانی این کارو انجام داده ولی من نمیتونم ، بگو منم از این مرحله زندگیم گذشتم ، جوری که بقیه حتی نمیتونن تصورش کنن
به خودت باور داشته باش ، درسته هیچکس کامل نیست ولی هرکسی یه نقطه قوتی داره ، تو میتونی پیداش کنی ♡
داری اصلاحش می کنی، داری به یه چیز سالم و مفید تبدیلش می کنی
موفق باشی (: