دوران باستان (تمدنهای اولیه): بینالنهرین و مصر: اولین شواهد نامهنگاری به هزاران سال قبل از میلاد برمیگرده. در بینالنهرین، از لوحهای گِلی برای نوشتن پیامها استفاده میشد. در مصر باستان هم از پاپیروس برای نوشتن نامهها استفاده میکردند. این نامهها بیشتر جنبهی اداری، تجاری و گاهی شخصی داشتند. چین باستان: در چین هم از لوحهای چوبی و ابریشمی برای مکاتبات استفاده میشد. یونان و روم باستان: در این تمدنها، نامهنگاری اهمیت زیادی داشت. از پاپیروس و پوست حیوانات (ولوم) استفاده میشد. نامهها هم شامل مسائل دولتی، فلسفی، ادبی و شخصی میشدند.
قرون وسطی: با سقوط امپراتوری روم، تا حدی مکاتبات سازمانیافته کمرنگ شد، اما کلیسا نقش مهمی در حفظ و تداوم نامهنگاری ایفا کرد. در دنیای اسلام، نامهنگاری (یا “مکاتبات”) بخشی مهم از دیوانسالاری و ارتباطات دولتی و شخصی بود. خطاطان و کاتبان نقش کلیدی داشتند. در اروپا، اشراف و تجار نیز به نامهنگاری ادامه دادند. استفاده از کاغذ کمکم رواج پیدا کرد. دوران رنسانس و بعد از آن: با اختراع ماشین چاپ، انتقال اطلاعات سرعت گرفت، اما نامهنگاری شخصی همچنان اهمیت خود را حفظ کرد. استفاده از کاغذ و جوهر رایجتر شد. خدمات پستی به تدریج سازمانیافتهتر شدند.
قرن ۱۹ و ۲۰: گسترش خدمات پستی، تلگراف و تلفن، سرعت ارتباطات را به شدت افزایش داد. نامهنگاری شخصی و اداری همچنان بخش مهمی از زندگی بود. ظهور ماشین تحریر، نگارش نامهها را حرفهایتر کرد.
عصر دیجیتال (اواخر قرن ۲۰ و ۲۱): ایمیل، پیامرسانهای فوری، شبکههای اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال، انقلابی در نحوه ارتباطات ایجاد کردند. نامهنگاری سنتی (کاغذی) رفتهرفته جای خود را به مکاتبات الکترونیکی داده است، اما همچنان در برخی موارد (مثل نامههای رسمی، کارت پستال و نامههای عاشقانه) کاربرد دارد.
نظرات بازدیدکنندگان (0)