15 اسلاید پست توسط: فاطمه جان کلمین انتشار: 3 ماه پیش 2 مرتبه مشاهده شده گزارش ذخیره در مورد علاقه ها افزودن به لیست
✈️همه چیز درباره ی هواپیما یا کلاغ آهنی ✈️
هواپیما (به انگلیسی: airplane یا aeroplane) (حالت غیررسمی: plane)، هواگرد ثابتبالی است که توسط موتور جت، ملخ یا موتور راکت به جلو رانده میشود. هواپیماها در ابعاد، اشکال و آرایشهای مختلف بال ظاهر میشوند. طیف وسیع کاربردهای هواپیما شامل مواردی از قبیل تفریح، انتقال کالا و افراد، نظامی و تحقیقاتی است.
طیف وسیع کاربردهای هواپیما شامل مواردی از قبیل تفریح، انتقال کالا و افراد، نظامی و تحقیقاتی است. انتقالهای هوانوردی تجاری در سراسر جهان سالانه بیش از چهار میلیارد مسافر را از طریق هواپیماهای مسافربری[۱] و بیش از ۲۰۰ میلیارد تن-کیلومتر[۲] محموله را سالانه جابجا کرده که کمتر از ۱ درصد از جابجایی محمولهها در سراسر جهان است
اکثر هواپیماها توسط خلبانی از اعضای خدمه به پرواز در میآید، اما برخی از هواپیماها همچون پهپادها به گونهای طراحی شدهاند که توسط کنترل از راه دور یا رایانه به پرواز درآیند
برادران رایت اولین هواپیما را در ۱۹۰۳ میلادی اختراع کرده و به پرواز درآوردند و اختراعشان به عنوان «اولین پرنده سنگینتر از هوای پایدار و کنترلشده» شناخته شد.[۴] کار آنها ادامه کارهای جورج کیلی در ۱۷۹۹ بود، کسی که مفهوم هواپیماهای نوین را به پیش کشید (سپس مدلها و گلایدرهای حامل مسافر را ساخته و با موفقیت به پرواز درآورد)
اوتو لیلینتال بین سالهای ۱۸۶۷ تا ۱۸۹۶ میلادی، جزو پیشتازان هوانوردی انسانی اهل آلمان بود که به مطالعه پرندگان سنگینتر-از-هوا نیز پرداخت. فناوری هواپیماها پس از استفاده محدود ازشان در جنگ جهانی اول، به توسعه خود ادامه داد. هواپیماها در تمامی نبردهای عمده جنگ جهانی دوم حضور داشتهاند. اولین هواپیمای جت، هاینکل ۱۷۸ آلمانی در ۱۹۳۹ میلادی بود. اولین جت مسافربری، د هویلند کامت بود که در ۱۹۵۲ میلادی معرفی شد. بوئینگ ۷۰۷، اولین جت تجاری بود که به موفقیت گسترده دست یافت و تا بیش از ۵۰ سال از ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳ میلادی مشغول خدمت بود
واژهٔ هواپیما توسط فرهنگستان ایران در زمان رضاشاه پهلوی ساختهشد و در ایران و دیگر کشورهای فارسیزبان رایج گردید. این واژه از ترکیب دو واژه هوا و پیما که از ریشه پیمایش یا پیمودن مشتقشده تشکیل میشود. پیش از ساختن واژهٔ هواپیما، در زمان قاجار واژه عربی «طَیّاره» بکار گرفته میشد که با واژه «طیور» در دامپروری همریشه است. در زبان انگلیسی واژه airplane یک وامواژه از فرانسوی aéroplane است که ریشه در زبان یونانی دارد.
هواپیمای مسافربری (Airliner) به هواپیماهایی گفته میشود که برای ترابری مسافر و باربری هوایی استفاده میشوند. این هواپیماها توسط شرکتهای هواپیمایی اداره میشوند و وزنی سنگینتر و ابعادی نسبتاً بزرگتر از هواپیماهای سبک و فوق سبک دارند. هواپیمای مسافربری جزو کارهای تجاری دستهبندی میشود. امروزه شرکتهای زیادی هستند که هواپیمای مسافربری تولید میکنند که میتوان شرکتهای ایرباس، بوئینگ، بمباردیه و امبرائر را مثال زد که در رقابت عمده با یکدیگر هستند.
بزرگترین هواپیماهای مسافری، هواپیماهای پهنپیکر جت هستند.
هواپیمای پهنپیکر یک هواپیمای بزرگ مسافربری است که در سالن مسافران آن دو راهرو وجود دارد و در اصطلاح به آن هواپیمای دو راهرویی میگویند. عموماً هواپیماهای مسافربری پهنپیکر، بدنهای با قطر ۵ تا ۶ متر دارند. در این نوع هواپیماها، در سالن اصلی، مسافران در ۷ تا ۱۱ صندلی در کنار یکدیگر مینشینند و در کل توانایی حمل ۲۰۰ تا ۸۵۰ مسافر را دارد. هواپیماهای پهنپیکر به صورت گستردهای برای حمل بار و دیگر کارهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند. بزرگترین هواپیما پهنپیکر جهان ایرباس آ-۳۸۰ است که از سال ۲۰۰۸ استفادهمیشود
در مقابل، هواپیماهای مسافربری تنگپیکر دارای قطری در حدود ۳ تا ۴ متر هستند و یک راهرو دارند و تعداد صندلیهای آنها بین ۲ تا ۶ عدد کنار هم است. هواپیما بوئینگ ۷۰۷ که تنگپیکر بود، نخستین جت مسافری بود که موفقیت تجاری یافت و عصر جت را آغاز کرد. همچنین این هواپیما نخستین هواپیمای جت محصول شرکت بوئینگ به حساب میآید.
هواپیماهای پهن پیکر در اصل برای بهرهوری بیشتر و در عین حال آسایش مسافران طراحی شدهاست. این هواپیماها به منظور انتقال هرچه بیشتر مسافران و در نتیجه سود و منفعت بیشتر گسترش یافتهاند. اینکه یک هواپیما چقدر مسافر را حمل کند، به شرکت هواپیمایی هم وابستهاست زیرا اندازه صندلیهای هواپیما را شرکت هواپیمایی تعیین میکند. برای مثال در پروازهای کوتاه مدت، تعداد صندلیها بسیار بیشتر است.
طبق گزارشی که شرکت بوئینگ برای مدل ۷۸۷ اعلام کردهاست میزان مصرف مواد اولیه و آلیاژهای مصرفی در بدنه هواپیماهای تجاری به ترتیب میزان مصرف این گونه است: کامپوزیتها با ۵۰٪ بیشترین میزان مصرف را در بدنه هواپیما دارند و پس از آن آلومینیوم ۲۰٪ تیتانیوم ۱۵٪ استیل ۱۰٪ و دیگر مواد ۵٪ از کل مواد مصرفی بدنه و ساختمان هواپیماهای تجاری را تشکیل میدهد.[۷]
هواپیماهای مسافری معمولاً در سه کلاس درجه یک (First)، تجاری (Business) و اقتصادی (Economy) هستند.
هواپیماهای لوکس
ویرایش
خطوط هوایی لوکس دنیا، دارای سه کلاس پروازی میباشند، که آنها را کلاس پروازی درجهٔ ۱، بیزنس و اکونومی مینامند. کیفیت مبلمان و خدمات ارائه شده در هر یک از این کلاسهای پروازی، با یکدیگر متفاوت است و افراد بسته به بودجه و اولویت خود، یکی از آنها را، برای سفر خود برمیگزینند. یکی از مهمترین مؤلفههایی که کیفیت یک سفر هوایی را تضمین میکند، درجهٔ کیفی خط هوایی ارائه دهندهٔ پرواز مورد نظر است. بسیاری از افراد دنیا و به ویژه ثروتمندان و صاحبان کسب و کارهای بزرگ، تنها با خطوط هوایی خاصی سفر میکنند، و هرگز حاضر نیستند با سایر خطوط هوایی که از تجملات کم تری برخوردارند، سفر کنند. خطوط هوایی امارات، سنگاپور، کانتاس، ژاپن، لوفت هانزا و خط هوایی فرانسه جزءِ لوکسترین و مجللترین خطوط هوایی دنیا هستند، و تعریف تازهای از کلاس پروازی درجه ۱ را، در دنیا عرضه کردهاند. کیفیت مبلمان، پذیرایی، خدمات ارائه شده توسط مهماندارها و کیفیت سرویسی که این خطوط هوایی در کلاس پروازی First class یا همان کلاس پروازی درجه ۱، به میهمانان خود ارائه میدهند، چیزی فراتر از حد تصور مسافران است، و هر سفری که با این خطوط هوایی لوکس انجام میشود، تبدیل به خاطرهای فراموش نشدنی برای افراد میگردد. البته این بدان معنا نیست که این خطوط هوایی تنها دارای کلاس پروازی درجهٔ ۱ هستند و لازم است بدانید که تمامی هواپیماهای این خطوط هوایی دارای سه کلاس پروازی، درجه ۱، بیزنس و اکونومی میباشند، که در ادامه به مقایسهٔ آنها با یکدیگر خواهیم پرداخت.
درجه یک:
کلاس اول هواپیماهای مسافری معمولاً گرانترین صندلیهای یک پرواز را تشکیل میدهد. در کلاس اول صندلیها مجهز به ماساژور، سیستم حرارتی و برودتی، سیستم سرگرمی، تلویزیون لمسی، حمام، تخت خواب و در بعضی موارد اتاق خصوصی هستند.
کلاس تجاری:
در کلاس تجاری صندلیها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و معمولاً توسط مسافرهای تجاری خریده میشوند. صندلی که تا ۱۸۰ درجه خم میشود و میتواند به یک تخت تبدیل شوند. همچنین دارای امکانات ارتباطی همچون اینترنت و فکس هستند. در این کلاس پروازی مسافران غذای دلخواه را طبق منوی غذایی سفارش میدهد. لوازم بهداشتی به صورت پک در اختیار وی قرار میگیرد.
کلاس اقتصادی:
بیشتر صندلیهای هواپیما از این نوع هستند و بیشتر توسط مسافرهایی که سفرهای تفریحی میروند خریده میشوند. در این کلاس پروازی تعداد صندلیها بیشتر و عرض آن کمتر است. در کل میزان راحتی در این صندلیها کمتر بوده و برای مسیرهای کوتاه زیر ۲ ساعت مناسب است.
هواپیمای شاتِلبَر (SCA) به هواگردی میگویند که برای ترابری شاتل فضایی در جو زمین طراحی شدهاست. هواپیماهای شاتلبر آمریکایی امروزه شامل دو بوئینگ ۷۴۷ هستند که سازمان فضاپیمایی آمریکا (ناسا) آنها را تا حد زیادی تغییر داده و طرحشان را مناسب این عملیاتِ ویژه کردهاست. یکی از آنها مدل ۱۰۰–۷۴۷ و دیگری ۷۴۷ رده ۱۰۰SR (میانبرد) است. در دوران شوروی آنتونوف آ.ان. -۲۲۵ 'قزاق' همین نقش را برای حمل شاتل بوران ایفا میکرد.
هواپیمای جنگنده
ویرایش
هواپیمای جنگنده یا شکاری نوعی هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار است و از سلاحهایی برای از میان بردن هواپیماهای دشمن برخوردار است. جنگندهها در درجه اول برای تضمین کنترل فضای هوایی طراحی میشوند. جنگندهها در مقایسه با هواپیماهای نظامی دیگر اندازه کوچکی دارند، آنها به جنگ هوایی با هواپیماهای دیگر پرداخته، بمبافکنهای دشمن را سرنگون کرده و مأموریتهای تاکتیکی متنوع دیگری را انجام میدهند.
15 اسلاید
1
نتیجه
مجموع امتیاز شما
امتیاز
تعداد پاسخ صحیح
تعداد پاسخ غلط
درصد صحیح
شما به درصد سوالات پاسخ درست دادید
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!
4 لایک
نظرات بازدیدکنندگان (0)