روانشناسی زرد: مشاوره هایی که هیچ پایه علمی ندارن و با تبلیغات جذاب ترکیب میشن. چند نمونه که الان خیلی طرفدار داره از روانشناسی زرد همین آزمون های شخصیت شناسی/کارگاه های و سمینارهای انگیزشی/کتابای ساده و مؤثر/کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی/برنامه های تلویزیونی و پادکست ها/برنامه های آنلاین و اپلیکیشن هان که با دادن محتوا های غیر علمی و راه حل های آسون و سریع به دنبال جذب مخاطب و بازدید هستن و اکثرا یه نکاتی از تجربه های شخصی اون فرد رو ارائه میدن.
معایب روانشناسی زرد: گمراهکنندگی: یکی از عیب های اصلی روانشناسی زرد، توصیهها و ایدههاییه که ممکنه افراد رو به سمت راه حل های قدیمی و ناکارآمد بکشونه و باعث بشه از استفاده روش های جدید و مؤثر جلوگیری بشه تضادبرانگیزی: توصیه های روانشناسی زرد اغلب تخصصی نیستن(به دلیل اینکه اکثرا از روی تجربه های شخصی ان) و ممکنه با ارزشها، باورها، و فرهنگ های مختلف تضاد داشته باشن. سودمحوری: اکثر منابع روانشناسی زرد با هدف به دست آوردن سود از مخاطب تولید میشن و این ممکنه باعث پایین اومدن کیفیت بشه. اثرات دارونمایی موقت: معمولا توصیه های روانشناسی زرد اثراتی موقت دارن و مشکل هارو به طور موقت به جای اون که ریشه مشکل رو برطرف کنن حل میکنن و این ممکنه باعث بشه که مخاطب ها کلا به راه حل هایی که مناسب نیستن اعتماد کنن. نادیده گرفتن علم و تحقیقات: همینطوری که قبلا هم گفتیم روانشناسی زرد هیچ پایه و اساس علمی نداره. دورکردن از درمان واقعی: روانشناسی زرد از راه حل های سریع و آسون برای حل مشکلای روانی استفاده می کنه و ممکنه افراد رو از رفتن به پیش متخصص منع کنه
چند نمونه از تفاوت های روانشناسی زرد و واقعی:
-----
اگر پسندیدی، لایک کن و به سازنده انرژی بده!